Peugeot tar USA, Citroën Kina och Opel Ryssland. Så ska PSA-koncernen växa med 50 procent utanför Europa till 2021.

PSA-koncernen är världens nionde största koncern men siktar på än större marknadsandelar. Nu har man presenterat sin strategi fram till 2021 och enligt den ska man växa med 50 procent på marknader utanför Europa.

Peugeot ska växa i Nordamerika där man åter är etablerade sedan 2017. Citroën tar sig an Kina och Opel Ryssland – som man lämnade för inte allt för länge sedan. DS satsar på en bred och global front.

Under tiden ska koncernen presentera 116 modeller, konceptbilar och lätta lastbilar medräknade. Målet är att föryngra modellpaletten till max 3,5 år.

Till 2021 ska även 50 procent av flottan finnas med elektrifierat alternativ, till 2025 ska siffran vara 100 procent. Samma år ska koncernen ha klar en vätgasbil samtidigt som arbetet med autonom teknik (ADAS) och bildelning (Free2Move) fortsätter.

Detta är del två av strategin kallad Push to Pass. När den är till ända ska en plan på nio år presenteras av koncernen.

Visa kommentarer