PSA varslar i Europa – öppnar ny fabrik i Kina

Nu öppnar franska PSA-koncernen sin tredje fabrik i Kina. PSA hoppas på att växa kraftigt i Kina för att kompensera för de stora förlusterna hemma i Europa.

Ungefär vid den här tiden i fjol kom den franska biljätten PSA, Peugeot-Citroën, med beskedet att fabriken i Aulnay utanför Paris måste läggas ned och att 14 000 anställda varslas på grund av de båda bilmärkenas svåra ekonomiska läge. Det är med andra ord dystert på hemmamarknaden men i Kina är läget snarare det omvända, i veckan öppnar PSA en ny fabrik i Wuhan.

Fabriken är den tredje i ordningen för PSA i Kina och samägs med Dongfeng Motor. I Wuhan ska syskonsedanerna Citroën C-Elysée och Peugeot 301 byggas och med hjälp av den nya fabriken vill PSA öka sin försäljning i Kina med två tredjedelar till omkring 750 000 bilar årligen senast 2015.

Den nya fabriken i Kina kan måhända sticka i ögonen på europeiska bilarbetare men enligt branschbedömare är det avgörande för PSA att man minskar sitt beroende av den europeiska marknaden. Den europeiska bilförsäljningen i maj var lägre än den varit de senaste 20 åren och särskilt drabbade av nedgången är PSA, Renault, Fiat och GM. Kina beräknas passera Frankrike som PSA:s största marknad år 2015.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer