På bilsalongen i Peking står en bil och en motor för beskådan i Qoros monter. Det intressanta med dessa båda objekt är ventilstyrningstekniken som saknar kamaxel. Än mer intressant blir det när vi ser att tekniken är utvecklad i Ängelholm hos Koenigsegg och företaget FreeValve.

Redan i början av 2012 nåddes vi av uppgifterna att Koenigsegg utvecklar en V8-motor som saknar kamaxlar. Då var det ett samarbete mellan Koenigsegg Automotive AB och Koenigseggs systerföretag Cargine Engineering AB. Cargine har sedan dess bytt namn till FreeValve AB, men är fortfarande ett systerföretag till Koenigsegg som håller till i den svenska supersportbilstillverkarens huvudkvarter i utkanten av skånska Ängelholm.

På den pågående bilsalongen i Peking visar Koenigsegg och FreeValve upp det kamaxellösa konceptet tillsammans med nya partnern Qoros Auto, den kinesiska biltillverkaren med en hel del svenskar (en del före detta Saab-anställda) i bland annat ingenjörsteamet.
Den kamaxellösa motorn, i det här fallet kallad Qamfree, som ställs ut i Peking använder sig av FreeValves så kallade PHEA-teknik där bokstavskombinationen står för Pneumatic-Hydraulic-Electric-Actuator.

Ventilerna i motorn styrs alltså inte med hjälp av kamaxlar, i stället styrs de med tryckluft i kombination med hydraulik och elektriska impulser. På så sätt undviker man tekniska problem och svårigheter som andra aktörer tidigare stött på vid test av kamaxellösa motorer. Då har elektromagnetiska och elektrohydrauliska lösningar använts. Koenigseggs och FreeValves hemliga ingrediens är alltså pneumatik (tryckluftsteknik).

Qoros Koenigsegg FreeValve Qamfree-motor utan kamaxel

Med PHEA-tekniken är styrningen av insugs- och avgasventilerna fullständigt flexibel, det vill säga den är inte begränsad av kamaxelns fasta tider för öppning och stängning. Ventilerna kan i stället öppnas och stängas precis när det behövs, helt oberoende av varandra, längs med hela förbränningscykeln. Koenigsegg och FreeValve ser tekniken som något ingenjörer tidigare bara har kunnat drömma om.

För ett förenkla beskrivningen av ventilernas styrning gör Koenigsegg och FreeValve en intressant jämförelse med att spela piano. Tänk dig att spela piano med händerna bundna till ena änden av ett kvastskaft. Det är motsvarigheten till att styra ventilerna med en kamaxel. Deras PHEA-teknik jämför de i stället med att ha händerna fria och låta fingrarna individuellt spela på pianots tangenter.

Med tekniken tillåts motorn vara mindre och lättare samtidigt som den är kraftfullare, men ändå bjuder på större bränsleeffektivitet och lägre utsläpp. Hur mycket snålare berättar man inte i dag, men vid presentationen av den kamaxellösa V8-motorn för fyra år sedan talades det om en reducering av bränsleförbrukningen på 30 procent.

Först ut med den spännande tekniken ser Qoros ut att bli.

– Vi är både glada och stolta över att ha hittat en sådan villig industripartner som Qoros Auto för att slutföra övergången av FreeValves PHEA-teknik från ett fungerande koncept till en produktionstillämpning i personbilar, säger FreeValves vd Urban Carlsson från Qoros monter i Peking.

– Vi tror att en dag inom en mycket snar framtid kommer ankomsten av FreeValves PHEA-teknik att utgöra en lika stor övergång, eller större, som övergången från förgasare till direktinsprutning, säger Koenigseggs vd och FreeValve AB:s styrelseordförande Christian von Koenigsegg som även han befinner sig i Peking för att visa upp tekniken med pneumatiskt styrda ventiler.

Qoros Koenigsegg FreeValve Qamfree-motor utan kamaxel med Christian von Koenigsegg och Urban Carlsson

Christian von Koenigsegg, som inte behöver någon närmare presentation, och Urban Carlsson, vd för Koenigsegg systerföretag FreeValve AB.



Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Visa kommentarer