Quant e-Sportlimousine – 925 hk och 11 600 Nm

Efter några års tystnad är Quant är tillbaka i en helt ny skepnad, med en helt ny drivlina och med ett nytt företag i ryggen.

För fem år sedan ställde Koenigsegg ihop med det nederländska företaget NLV Solar AG ut elbilen Koenigsegg Quant i Genève. Då användes solceller för att ladda batterierna som skulle laddas fullt på endast 20 minuter, det skulle ge en räckvidd på cirka 50 mil. Effekten uppgavs vara 512 hästkrafter och 715 newtonmeter fördelat på två elmotorer.

Sedan dess har Koenigsegg dragit sig ur projektet och det har varit tyst om Quant, tills för några veckor sedan då de dök upp igen och annonserade att de skulle visa en ny bil i Genève. Nu med det nya företaget nanoFLOWCELL, från Liechtenstein, i ryggen som ägs av densamme Nunzio La Vecchia som står bakom NLV Solar AG.

Den nya konceptbilen Quant e-Sportlimousine som nu visades i Genève är totalt 525 centimeter lång, nästan 220 centimeter bred och 135 centimeter hög. Vikten uppges vara 2,3 ton vilket gör att de utlovade 2,8 sekunderna det ska ta från noll till 100 km/h nästan känns på låtsas. Drivlinan består av en elmotor vid varje hjul som gör nya Quant fyrhjulsdriven, den sammanlagda maxeffekten uppges vara 925 hästkrafter och håll i dig, 11 600 newtonmeter! Alltså 2 900 newtonmeter per hjul.

Elmotorerna drivs av ett nanoFLOWCELL-system som enligt dem själva fungerar som en kombination av batteri och bränslecell. Flytande elektrolyt med motsatt laddning ligger i två separata tankar som sedan pumpas genom en cell emellan dem som är avskild med ett tunt membran. När detta sker blir det hokus pokus och energi till elmotorerna alstras. Fulladdade tankar uppges ge en räckvidd på cirka 40-60 mil, något som lär minska drastiskt om man trycker ner pedalen och försöker nå den påstådda toppfarten på 380 km/h.

Hjulbasen på 320 centimeter, 3,5 centimeter längre än nya Mercedes S-klass med förlängd hjulbas, innebär att måsvingedörrarna på vardera sida mäter två meter. I kupén är det plats för fyra personer som omges av en massiv träpanel som sträcker sig genom hela kupén och leder fram till den 125 centimeter breda displayen som utgör instrumentbrädan. Som extra krydda är LED-slingor dolda under askträpanelerna som kan ljussätta kupén i valfri färg i sann discoanda. Under träpanelen döljs också knapparna för bland annat stolsvärme eller kyla och aktiveras genom föra ett finger över dem.

Enligt Nunzio La Vecchia planerar de att vidareutveckla konceptet och ha testprototyper ute på vägarna innan årsskiftet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer