Mättad marknad och inte längre lika kraftigt subventionerade, det tros vara två anledningar till att elbilsförsäljningen i Norge nu backar kraftigt.

Europas hetaste elbilsmarknad, den norska, har tappat sin glöd. Enligt statistik från Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV, såldes 3 742 elbilar i Norge under oktober månad. Det är 2 344 bilar färre än i september, alltså ett tapp på 38,5 procent. Jämföras årets oktobermånad med samma månad i fjol uppgår tappet till 16,9 procent.

Andelen som i oktober köpte elbilar uppgick till 35,7 procent. Så låg andel har inte Norge sett på ett halvår.

– Det är oroande att nästan 65 procent av Norges befolkning fortfarande väljer något annat än elbilar, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk elbilsförening, till Nettavisen och fortsätter:

– De låga försäljningssiffrorna visar att vi behöver stärkta elbilsatsningar i Norge. Stortinget, som för närvarande behandlar statsbudgeten, bör uppmärksamma detta. Vi ligger fortfarande långt bakom vår önskan att nå 50 procent elbilsförsäljning under 2019. Om Norge ska uppnå sitt mål med enbart utsläppsfri nybilsförsäljning år 2025 måste vi verkligen höja våra ansträngningar.

LÄS MER: Elbilar har rekordhögt andrahandsvärde

Vad som tros ha påverkat elbilsförsäljningen i vårt västra grannland är bland annat att elbilar numera måste betala trängselskatt (bompeng vid den så kallade bomringen) för att köra in till och ut ur (sistnämnda endast vid passage genom inre bomringen) Oslo. Detta är nytt sedan i juni, dock behöver inte elbilarna betala samma höga avgifter som bensin- och dieselbilar.

norge-förbud-bensin-diesel

Foto: Glenn Lindberg

Det förs diskussioner om att andra elbilsfördelar ska tas bort, exempelvis gratis parkering.

LÄS MER: Elbilar iskalla utan subventioner

Christina Bu på Norsk elbilsförening tror också att marknaden är något mättad, nämligen att personer som har möjlighet att köpa elbil redan har gjort det. Enligt henne gäller det nu att övertyga människor utanför storstäderna om elbilarnas förträfflighet, bland annat genom att installera fler laddstationer ute på landsbygden.

Medan elbilarna har backat kraftigt har laddhybriderna gjort motsatt resa. Plus 20 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer