Från stor, rund och ”dum” till liten och smart. Ratten i tävlingsbilarna utvecklas ständigt och tekniken kommer även dig till gagn.

Teknikens Värld i DTM-samarbete med Audi
Biltillverkare talar ofta och gärna om hur motorsporten bidrar till utvecklingen av standardbilen. När det gäller prestandabilar för allmän väg brukar kopplingen till banbilen vara tydlig. Farten förenar – men med fart följer också krav på förarfokus och säkerhet vilket i sin tur leder till innovationer som du inte behöver vara Mattias Ekström för att dra nytta av. Vissa kanske du använder varje dag utan att fundera så mycket på deras ursprung. Har du till exempel en multifunktionsratt? En sådan där du enkelt kan höja och sänka volymen på stereon, kolla aktuell bränsleförbrukning eller styra gps:en? Tacka motorsporten för det!

Inom motorsporten vill man av olika anledningar inte släppa greppet om ratten mer än absolut nödvändigt. Att fler funktioner flyttats från instrumentpaneler och mittkonsolen till ratten faller sig därmed naturligt. På en DTM-bil finns allt från startknapp till handbroms inom en tummes räckhåll. Med fler funktioner samlade på ratten har ergonomi och funktion också kunnat utvecklas avsevärt. Idag påminner ratten i Mattias Ekströms bil mer om en flygplansspak än den runda ratten i din bil, en optimering som vi nog inte kommer se i standardbilen så länge fickparkeringar och u-svängar existerar. Fördelen med högre säkerhet tack vare mindre distraktion delar vi dock med DTM-förarna.

Håller vi oss kvar vid formen på ratten hittar vi även en annan direktimport från motorsporten, nämligen den plana nedre delen på ratten i Audis sportigare serieproducerade modeller. Även i detta fall grundar sig designen i ökad säkerhet. Den raka botten minskar risken för att ratten slår i förarens ben vid kurvtagning. Att den dessutom underlättar in- och ursteg ur bilen gör inte saken sämre.

Migrationen av teknik från motorsport till standardbilar kan alltså ta sig olika uttryck. Exempelvis hade Le Mans-vinnaren R10 TDI från 2006, som första tävlingsbil från Audi, en dator inbyggd i ratten för att hantera alla funktioner. Närmast standardbilen låg elektronisk styrning av helljus och indikationsljus. Ratten hade även en display för tider, motordata och däcktryck med mera. Blir det fler knappar eller möjligtvis små displayer som dyker upp i din Audiratt härnäst?

Missa inte Mattias filmklipp där han visar mer ingående hur en DTM-ratt ser ut och fungerar. Både teoretiskt och praktiskt! Filmen ser du genom att klicka här!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer