Vissa kallar det för ett verktyg. Ergonomer titulerar det för ”interface”– gränssnitt – mellan människa/maskin. För de allra flesta av oss rätt och slätt för ratt.

Näst efter sparka-på-hjulet-tricket är ratten det viktigaste när ett nytt objekt ska studeras. Rattkramandet kan avgöra om det blir tummen upp eller ner.
Vissa sorter är såphala, totalt okänsligt utförda i låtsatsskinn. Andra nästan perfekt dimensionerade, med en balans mellan material, storlek och greppvänlighet.
Värst är den sportiga typen som vill vara grabbigt kralliga, utförandet är oftast otympligt med urgröpningar för tummar, kraftiga zick-zack-sömmar plus röd linjemarkering som ska indikera kursen. En idé stulen från racingvärlden. Sportrattarna är inte ens runda, längst ner på cirkeln har någon marknadschef bestämt att ratten ska var rak. För så är det i trånga sittbrunnar i öppna racingsportbilar.
Omfånget på rattkransen kan också ställa till det. För tjock, tunn, oval – önskemålen är många. Snart finns en ratt för var förares smak.
Hur väl uttänkt rattkransens rundprofil än är är det oftast ytan som ställer till det. Glatthala skinnkopior är särskilt populära bland asiatiska märken. Bättre då med ärligt utförande i mjuk gummiplast.
Riktigt läder är oftast att föredra och leverantörer världen över studerar och analyserar garvning, infärgning, mjuk-/strävhet och motståndskraften mot handsvettens våndor. Allt för att du ska kunna ratta rätt.
Trä var rattmaterialet i bilismens barndom och ibland när det ska knytas historiska – gärna med aristokratiska förtecken – drar sig ingen biltillverkare för att klistra dit brunådrade detaljer. Gärna utförda i återvinningsbar glansig plast.
Bakelitplasten var slitstark på 1950-talet och fortfarande det som glänser till när vi provsitter rostvrak på övergivna skogsbilkyrkogårdar. Hårdplastratten är det fräschaste på hela vraket och tillåter oss att drömma oss ut på vägar som aldrig körts. Att få krama och vrida bara så lite väcker stora känslor för oss rattare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer