Nya Land Rover Discoverys unika design förstörs vid fel val av registreringsskylt, menar chefsdesignern.

Fel registreringsskylt förstör nya Discoverys design. Det menar Land Rovers chefsdesigner Gerry McGovern och är besvärad över att handlarna låter montera en högre variant än den bilen är designad för. Dessutom versioner med blått fält till vänster vilket förstör designen ytterligare.

Registreringsskyltens placering på Discovery har sedan starten 1989 varit till vänster och inte i mitten som hos de flesta andra bilmodeller. Till generation två som kom 2004 blev det rent av en designgimmick och med det blev den än mer sårbar om ”fel” skylt valdes.

Dagens Discovery, som debuterade tidigare i år och som vi provkörde innan den ens blivit av med sin maskering, för det asymmetriska arvet vidare. Även om Land Rover nu ser över skyltproblemet vill man inte ändra på grunddesignen, berättar Gerry McGovern för Auto Express och är bekymrad över att det finns många olika typer av registreringsskyltar att välja bland i Storbritannien.

Bilden överst är från Teknikens Värld nummer 19/2017 då vi testade modellen mot Audi Q7 och Volvo XC90. Discovery kom sist på grund av skakiga egenskaper i älgtestet och höga koldioxidutsläpp men lyckade bättre när det kom till utrymmen och komfort. Design är en smaksak och Discoverys tvistar vi om än.

Nedan kan du se hur registreringsskylten såg ut på Discovery vid premiären.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer