Rejält prispåslag på laddhybrider och elbilar

Hur mycket extra kostar laddhybrider och batteridrivna elbilar? Vi har lusläst prislistorna och letat upp bilarna där sladden kostar minst.

Systemskiftet är på gång. Det kommer ut ett allt större antal laddbara bilar på marknaen. Några är unika elbilsmodeller, men de flesta är versioner av vanliga bilmodeller. Frågan vi ställer är: Är den laddbara versionen det smarta alternativet? Hur mycket extra tar biltillverkarna för att bilen har batteri och elmotor?

För att räta ut frågetecknet har vi gått igenom utbudet av bilmodeller som finns i både laddbar version och med vanlig förbränningsmotor.
För laddhybrider är prispåslaget snarare under än över 100 000 kronor, men variationen är stor. Ford lägger på blygsamma 60 000 kronor för sin kommande suv Ford Kuga. Volvo luggar sina V90 laddhybrid-kunder på mer oblyga 165 000 kronor i hybridpåslag. Från prispåslagen får du dra miljöbonusen som beror på koldioxidutsläppet. Normalt sett landar bonusen på 25 000-35 000 kronor. I bästa fall är merkostnaden för köpet, efter avdragen miljöbonus, bara 30 000 kronor.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 04

Foto: Hans Hedberg

Volvo luggar sina V90 laddhybrid-kunder på oblyga 165 000 kronor i hybridpåslag.

Renodlade elbilar har en betydligt högre prislapp, och prisskillnaden jämfört med motsvarande modell med förbränningsmotor är normalt 100 000-200 000 kronor.
Om det lönar sig beror på vilka bilar vi jämför och din kör- och laddprofil: Hur mycket du kommer att köra på eldrift och hur många bensin eller diesel mil du avverkar. I runda tal kan man säga att en snål, mindre elbil har drygt 2-3 kronor per mil i elkostnad.

En bensindriven bil kostar runt 10 kronor per mil i bränsle. I stadstrafik är det därför inte omöjligt att spara upp till åtta kronor per mil på att köra eldrivet. Du kan alltså tjäna in den billiga laddhybridens prispåslag på mindre än 4 000 mil. Hur lång tid det tar beror på hur många mil du kör med elkraft. Den som kör fyra mil per dag på el når brytpunkten efter mindre än tre år. Självfallet behöver bilen inte kunna tjänas in under den första ägarens ägande. Så länge laddhybriden har lägre driftkostnader än bilen med förbränningsmotor kommer andrahandsvärdet att vara högre. Laddhybrider brukar inte vara så känsliga för miltalet, batteriet anses normalt kunna hålla hela bilens livslängd.

Andra faktorer att räkna in är service- och reparationskostnaden. Den ökar för en laddhybrid eftersom bilen har två olika drivsystem som båda kan gå sönder. Skatten är å andra sidan betydligt lägre för en laddhybrid, bara 360 kronor per år. En bensin eller dieselbil kostar betydligt mer.

Kalkylen för renodlade elbilar är huvudsak densamma. Man tjänar upp till åtta kronor per mil på att köra eldrivet jämfört en snål bil med förbränningsmotor. Vinsten är störst i stadstrafik. Till skillad från laddhybrider så sparar man pengar hela tiden. Elbilen går ju aldrig över till bensindrift. Men kostnadsfördelen uppstår framför allt i tätortstrafik. På motorväg drar elbilen betydligt mer. Stora, tunga och törstiga elbilar som till exempel Audi e-tron eller Jaguar I-Pace kan dra 3 kWh per mil i 110 km/h. Tankar man dessutom på en snabbladdningsstation kan milkostnaden dra iväg för elbilen. På Vattenfalls snabbladdare betalar man 2,40 kronor per minut, vilket i teorin i bästa fall blir 2,90 kronor per kWh och en elkostnad på nio kronor per mil för den stora elbilen som drar 3 kWh/mil på motorväg.

BMW 330e Sedan 2020

Steget från 330i till 330e är 72 000 kronor.

Hur kalkylerna faller ut beror i hög grad på vilken modell man jämför laddhybriden eller elbilen med. Ta laddhybriden BMW 330e som exempel. Den drivs av en bensinfyra samt en elmotor, och totaleffekten anges till 292 hästkrafter. Att jämföra den med 330i på 258 hästkrafter kan därför motiveras. Prisskillnad 72 000 kronor.
Men å andra sidan är ju själva poängen med laddhybriden att köra utan hjälp av bensinmotorn på 184 hästkrafter och i stället låta elmotorn på 113 hästkrafter göra jobbet. Och då är det ju egentligen inte särskilt orättvist att jämföra laddhybriden med BMW 320i med samma bensinmotor på 184 hästkrafter, med en prisskillnad på 115 000 kronor.

Audi

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Dieselbil Audi Q8 45 TDI 712 500 215 -45 693
Elbil Audi e-tron 50 base 799 000 71 +86 500 1 218 0 +60 000
Kommentar: Audi e-tron är en unik modell, men också ganska lik Q8. Jämfört med Q8 45 TDI är prispåslaget 86 500 kronor. Tre års malusskatt är 45 693 kr.

BMW

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil BMW 220i Active Tourer automat 192 hk 314 000 151 -15 681
Laddhybrid BMW 225xe Active Tourer 224 hk 419 500 7,6 +105 500 13 881 kr /kWh 38 +32868
Bensinbil BMW 330i Sedan 258 hk 407 000 131 -9 936
Laddhybrid BMW 330e Sedan 292 hk 479 000 12 +72 000 6 000 37 +33 582
Bensinbil BMW 530i Sedan 252 hk 465 800 162 -9 198
Laddhybrid BMW 530e Sedan 252 hk 535 300 12 +69 700 5 808 37 +33 582
Kommentar: BMW satsade tidigt på elektrifiering när de släppte ut i3 och i8 på vägarna. De var imagebyggare som dock inte gav de försäljningssiffror man hade hoppats på. I dag ligger fokus på att utveckla och marknadsföra laddhybridmodeller där olika drivlinor får samsas i samma skal. Billigaste laddhybriden är BMW 225xe för 419 500 kronor, vilket betyder att prispåslaget är 105 500 kronor. Ungefär samma prispåslag har laddhybridmodellerna BMW 330e och 530e.

DS

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil DS 3 Crossback Prestige 130 hk Automat 285 900 136 -11 166
Elbil DS 3 Crossback E-Tense Prestige 409 900 50 +125 000 2 500 0 +60 000
Kommentar: Det är svårt att jämföra renodlade elbilar med bensinbilar. Men jämfört med trecylindriga DS 3 130 hk är prisskillnaden oväntat liten.

Ford

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Ford Kuga ST-Line 2,0T AWD 376 200 159 -25 446
Laddhybrid Ford Kuga Plug-In Hybrid 436 200 14,4 +60 000 4 167 32 +37 512
Kommentar: Nya Kuga kommer i vår både med förbränningsmotorer och som laddhybrid. Laddhybriden är bra prissatt i relation till bensinmodellen, prispåslaget är bara 60 000 kronor.

Hyundai

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Hyundai Ioniq Hybrid 259 900 103 -3 048
Laddhybrid Hyundai Ioniq Plug-In 304 900 8,9 +45 000 5 056 26 +41 436
Bensinbil Hyundai Kona T-GDI 177 hk aut 214 900 158 -17 928
Elbil Hyundai Kona electric 39 kWh 136 hk 364 900 39 +145 000 3 718 0 +60 000
Bensinbil Hyundai Kona T-GDI 177 hk aut 214 900 158 -17 928
Elbil Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hk 409 900 64 +195 000 3 047 0 +60 000
Bensinbil Hyundai Ioniq Hybrid 259 900 103 3 048
Elbil Hyundai Ioniq Electric 359 900 28 +100 000 3 571 0 +60 000
Kommentar: Hyundai Ioniq Plug–In kostar 45 000 kronor mer än bensinversionen, en så liten prisskillnad att den känns som det självklara valet. De renodlade elmodellerna från Hyundai har ett merpris på 100 000-195 000 kronor, i hög grad beroende på batteristorleken.

Kia

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Kia Niro 1,6 GDI Hybrid 240 900 110 -4 470
Laddhybrid Kia Niro Plug-In Hybrid 324 900 8,9 +84 000 9 438 31 +37 866
Bensinbil Kia Niro 1,6 GDI Hybrid 240 900 110 -4 470
Elbil Kia e-Niro 64 444 900 64 +204 900 3 280 0 +60 000
Kommentar: Kia lägger på 84 000 kronor för Niro Plug-In, vilket är lätt att köra in. Batteriversionen har ett prispåslag på 204 000 kronor.

Mini

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Mini Cooper S 192 hk 253 000 141 -12 471
Elbil Mini Cooper SE 359 000 32,6 +105 700 3 252 0 +60 000
Kommentar: Mini Cooper SE har ett relativt lågt prispåslag, men så är också batteriet relativt litet med tanke på konkurrenternas batteristorlekar.

Mercedes

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Mercedes A 250 aut 329 900 170 -21 780
Laddhybrid Mercedes A 250 e 399 900 15,6 +70 000 4 488 31 +37 866
Bensinbil Mercedes C 300 d Kombi automat 432 900 148 -21 468
Laddhybrid Mercedes C 300 de Kombi automat 474 900 13,5 +42 000 3 111 34 +35 724
Bensinbil Mercedes E 300 d Kombi automat 493 900 159 -25 446
Laddhybrid Mercedes E 300 de Kombi automat 590 900 13,5 +97 000 7 185 38 +32 868
Bensinbil Mercedes GLC 300 4Matic 524 900 185 -26 595
Elbil Mercedes EQC 400 4Matic 798 900 80 +274 000 3 425 0 +60 000
Kommentar: Mercedes har en renodlad elbil i programmet, Mercedes EQC. Prisskillnaden på 274 000 kronor indikerar att man inte gärna vill jämföra den med jämnstora Mercedes GLC 300, utan snarare med elkonkurrenterna Audi e-tron. Laddhybriderna A 250, C 300 och E 300 har betydligt mer beskedligt prispåslag. Av någon anledning är prisskillnaden betydligt högre när drivlinorna sitter i E-klassen. Laddhybriden E 300 de har ett prispåslag på 97 000 kronor jämfört med E 300 d, medan det skiljer 42 000 kronor mellan motsvarande modeller i C-klassen. Jämför vi med 220d-motorn är prisskillnaden nästan 50 000 kronor större.

Mitsubishi

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Mitsubishi Outlander 2,0 4WD automat 339 900 196 -30 126
Laddhybrid Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid 419 900 13,8 +70 000 5 072 46 +27 156
Kommentar: Mitsubishi Outlander är en av landets mest sålda laddhybrider vilket lätt kan förstås när vi ser på prislistan. Prispåslaget är 70 000 kronor, och efter bonus på 27 156 kronor återstår 42 844 kronor. Lägg till skatteförmåner och du får en mycket gynnsam kalkyl för laddhybriden.

Peugeot

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Peugeot 208 Active Automat 204 900 131 -9 936
Elbil Peugeot e-208 Active 359 900 50 +155 000 3 100 0 +60 000
Kommentar: Snart kommer nya 208 som också säljs i en elversion för 359 900 kronor. Batteriet är på 50 kWh. Prispåslaget framstår som ganska högt, men det kan också förklaras av att priset på bensinmodellen vi jämför med är lågt.

Porsche

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Porsche Panamera 4 865 000 258 -50 028
Laddhybrid Porsche Panamera 4 E-Hybrid 1 020 000 14,1 +155 000 10 993 81 +0
Bensinbil Porsche Cayenne 745 000 289 -59 949
Laddhybrid Porsche Cayenne E-Hybrid 934 000 14,1 +189 000 13 404 89 +0
Kommentar: Porsche har två modeller, Panamera och Cayenne, som också säljs som laddhybrider. Prispåslag mellan 155 000-189 000 kronor.

Skoda

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Skoda Superb Combi TSI Style 190 hk automat 366 600 171 -22 101
Laddhybrid Skoda Superb Combi iV Style 429 500 13 +62 900 4 838 35 +35 010
Kommentar: Laddhybriden Skoda Superb iV har ett prispåslag på 62 900 kronor, vilket framstår som extremt förmånligt jämfört med koncernkollegan Volkswagen Passat GTE, där Volkswagen lägger på 110 200 kronor. Men skillnaden beror på att bensinversionen av Superb är 17 900 kronor dyrare än Passat GT.

Volkswagen

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Volkswagen Passat Sportscombi GT 190 hk 48 700 177 -24 027
Laddhybrid Volkswagen Passat Sportscombi GTE 218 hk 458 500 13 +110 200 8 477 32 +37 152
Kommentar: Volkswagen sätter ribban som marknadsledare i laddhybridsegmentet. Prispåslaget är 110 200 kronor. Det låter mycket men med miljöbonus på 37 152 kronor och eliminerad malusskatt är laddhybridkalkylen hemma.

Volvo

Typ Modell Pris (kr) Batteri (kWh) Prispåslag (kr) Prispåslag (kr/kWh) CO2 (g) Bonus/malus (kr)
Bensinbil Volvo XC90 B6 AWD 300 hk 619 900 206 -33 366
Laddhybrid Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription AWD 819 900 10,4 +200 000 19 231 66 +12 876
Bensinbil Volvo XC60 B5 Momentum 2WD 396 900 175 -23 385
Laddhybrid Volvo XC60 T8 Twin Engine Momentum AWD 569 900 10,7 +111 000 10 374 54 +21 444
Bensinbil Volvo XC40 T4 R-Design 247 hk 348 900 174 -23 064
Laddhybrid Volvo XC40 T5 Twin Engine AWD R-Design 459 900 10,7 +158 000 14 766 46 +27 156
Bensinbil Volvo V90 T5 250 hk 2WD 389 900 178 -24 348
Laddhybrid Volvo V90 T8 Twin Engine AWD 554 900 10,4 +165 000 15 865 47 +6 442
Bensinbil Volvo V60 T5 250 hk 374 900 186 -26 916
Laddhybrid Volvo V60 T6 Twin Engine Momentum AWD 494 900 10,4 +120 000 11 538 45 +27 870
Bensinbil Volvo XC40 T5 AWD R-Design 247 hk 445 900 191 -28 521
Elbil Volvo XC40 P8 AWD Recharge 699 000 78 +253 100 3 245 0 +60 000
Kommentar: Volvo har hittills inte visat framfötterna på laddhybridmarknaden. Modellerna har varit slutsålda och kunderna har fått vänja sig vid långa leveranstiden. Den låga produktionen kan förklara varför Volvo till synes inte har ansträngt sig prismässigt. Laddhybriderna säljs bara i dyra och effektstarka versioner, med prispåslag som oftast överstiger 150 000 kronor. Elversionen av XC40 går på samma linje med ett prispåslag på 253 100 kronor, som tar nästan hela bilens livstid att köra in. Å andra sidan har XC40 P8 också ett rejält batteri på 78 kWh.

Fotnot: Prispåslaget per kWh ger en rättvis jämförelse på hur mycket extra du betalar för batteriet. Malusskatten är det totala beloppet för tre år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer