Förra året var det bästa någonsin för Porsche, med en ökning av vinsten med hela 25 procent. Största delen av ökningen har märket sin mindre suv-modell Macan att tacka för.

2015 var ett bra år för Porsche. Hela 25 procent ökade både vinst och omsättning i fjol, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. De totala intäkterna uppgick till 21,5 miljarder euro, varav 3,4 miljarder euro blev vinsten för företaget.

Mycket av framgångarna har att göra med introduktionen av Porsche Macan, och därför kan inte samma ökning förväntas i år, rapporterar Bloomberg. Men trots vikande efterfrågan på den kinesiska marknaden, som var märkets största marknad i fjol, har försäljningen ändå ökat med 14 procent över de första två månaderna i år – till över 35 000 bilar.

Porsche är det märke som redovisar näst störst vinst, efter Audi, inom Volkswagengruppen – och det med största vinstmarginalen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer