En vanlig sanning har varit att ingen tillverkare av elbilar tjänar pengar på de bilar som säljs. Men nu kan Renault ha brutit igenom kostnadsbarriären. Tillsammans med Nissan har Renault utvecklat en ny elbilsplattform som är tillräckligt billig för att ge fina siffror i bokslutet.

Det är svårt att få lönsamhet i ny och dyr teknik. Ett problem för alla tillverkare av elbilar har varit det dyra batteriet och att bygga om befintliga tekniska plattformar så att de passar den nya tekniken.
Först på senare tid har de första elbilarna med helt nya tekniska plattformar presenterats, plattformar som inte alls behöver ta hänsyn till en förbränningsmotor eller bränsletank utan redan från början kan byggas för batterier, elmotorer och energistyrning.

TEST: Mercedes EQC mot Tesla Model 3 och Audi e-tron 

Renault-Nissan-gruppens nya plattform heter CMF-EV. Den visades allra första gången när Renault rullade fram konceptbilen Morphoz tidigare i år och när Nissan visade Ariya Concept på bilsalongen i Tokyo i höstas.
Enligt Renaults produkt- och utvecklingschef Paul Drai har Renault med CMF-EV minskat batterikostnaden med 30 procent och kostnaden för eldrivlinan med 20 procent jämfört med tidigare elbilar.
Nissan avslöjade vid visningen av Ariya Concept att de lyckats bygga ett betydligt plattare batteripaket än tidigare vilket betyder att designen på bilen kan se lite annorlunda ut och bli mer optimerad för lågt luftmotstånd. De första batteripaketen har varit relativt tjocka och därmed har de passat större suvar bra, som till exempel Mercedes EQC, Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Med plattare batterier kan vi få lägre och mindre elbilar.

PROVKÖRNING: Renault Zoe

Enligt Renault har den nya plattformen också förbättrat energihanteringssystemet och gett designteamet bättre verktyg för att lösa uppvärmning och kylning av batteripaketet.
Nya Nissan Ariya har en räckvidd på cirka 61 mil och klarar 0–100 km/tim på 5,1 sekunder. Ariya visades för ett par veckor sedan och kan börja säljas i Europa redan i höst.
Renault har med elbilen Zoe Europas just nu mest sålda elbil, vilket den varit sedan introduktionen 2012, och när Renault presenterar sin bil på CMF-EV-plattformen är den enligt Paul Drai, jämförbar med en konventionell bil med förbränningsmotor vad gäller ägandekostnader.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer