Renault presenterar nu märkets storsäljare Mégane i uppdaterat utförande. Det kan behövas i och med att konkurrenterna Volkswagen och Seat har presenterat nya Golf och Leon. Designförändringarna är av mindre karaktär, största nyheten är i stället en laddbar hybrid-drivlina.

Fjärde generationen Renault Mégane – det vill säga den som har varit aktuell de senaste fyra, nästan fem åren – har kommit till den punkt då modellen måste uppdateras. Dels då utvecklingen i bilbranschen har gått oerhört snabbt under denna period med nya förarassisterande tekniker, uppkopplingsmöjligheter och ny syn på elektrifierade drivlinor, och dels för att flera av konkurrenterna i år släpper helt nya utgåvor av sina modeller i C-segmentet. Vi tänker kanske framför allt på nya Volkswagen Golf, nya Seat Leon och nya Skoda Octavia.

Vad har då Renault kommit på för att försöka hävda sig i konkurrensen? Dagens Mégane ser i mångas ögon redan bra ut, så utseendet har man mer eller mindre låtit vara orört. Vi kan se små förändringar exempelvis i frontspoilerpartiet med nya rektangulära dimljus i stället för runda, vi ser även att de tre nedre ribborna i grillen har delats upp i småsektionen samt att bakljusen har kvar sin form men att det har möblerats om inuti dem.
Om du tycker att strålkastarnas innanmäten ser lite annorlunda ut så beror det på att Renault har försett Mégane med LED-strålkastare över hela modellversionspaletten, det vill säga från enklaste basmodell upp till värsta RS-varianten.

Renault Mégane Sport Tourer 2021 facelift (E-Tech)

Foto: Renault

Digitalt mätarkluster framför föraren. Vad vi ser här är laddhybridens mätare.

Interiört känner man igen sig direkt om man kliver över från en icke-uppdaterad Mégane till en uppdaterad. Det man förmodligen reagerar på är mätarhuset som numera består av en 10,2 tum stor skärm som visar allt från hastighet till förarstödsystemens status. Skärmen på mittkonsolen, som är 9,3 tum stor, är fortfarande placerad stående, den är alltså högre än vad den är bred.
Knappraden under skärmen, den som används för att kontrollera klimatanläggningen, har förändrats en aning för större tydlighet.
Backspegeln finns med tunn ram om man väljer någon av de högre utrustningsnivåerna.

Renault Mégane Sport Tourer 2021 facelift (E-Tech)

Foto: Renault

Även Sport Tourer-modellen, kombin, uppdateras. Här ser vi den i laddhybrid-utförande. Laddluckan sitter på höger bakskärm, på vänster sitter tanklocket för bensinpåfyllning.

Bland drivlinorna finns TCe-bensinmotorer på 100, 115, 140 och 160 hästkrafter samt dieselmotorer på 95 och 115 hästkrafter. Även om svagaste bensinalternativet är största nyheten av nämnda maskiner får den stå åt sidan när rampljuset sveper över uppdaterade Mégane, för där står nämligen Mégane E-Tech med en 1,6-liters bensinmotor, två elmotorer (på totalt 160 hästkrafter) och ett batteri på 9,8 kWh som kan laddas via elnätet. Modellversionen är alltså en laddhybrid med en räckvidd på el på 5,0 mil och en elektrisk toppfart på 135 km/h. För stadstrafik, där en laddhybrid-drivlina kommer än mer till rätta, uppges en räckvidd på 6,5 mil.

Renault Mégane Sport Tourer 2021 facelift (E-Tech)

Foto: Renault

Skiss på hur laddhybriden ser ut under skalet.

Vill man vara tuff Mégane-ägare kan man precis som tidigare utrusta sin bil med ett tillvalspaket. Detta utrustningspaket heter inte längre GT Line utan går under namnet RS Line. Bilen förvandlas inte till en Mégane RS för det, men man får lite häftigare detaljer som ska påminna om Mégane RS.

Renault Mégane 2021 facelift

Foto: Renault

Mégane RS har för övrigt uppdaterats även den, inklusive RS Trophy-versionen. 1,8-litersmotorn har pumpats upp till 300 hästkrafter, 20 fler än tidigare, och maxvridet till 420 newtonmeter, 30 mer än tidigare. Vridmomentssiffran gäller om bilen är utrustad med dubbelkopplingslåda. Har den manuell låda sjunker maxvridet till 400 newtonmeter. Trophy-varianten har samma siffror, men är utrustad med det fastare Cup-chassit som gör framför allt bankörning extra rolig.

Försäljningen av uppdaterade Renault Mègane drar igång under sommaren 2020.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer