Renault-Nissan-Mitsubishi störst i världen 2018

Vilken fordonskoncern är störst i världen, egentligen? Det är inte helt lätt att bena ut, men vi gör ett försök och kommer då fram till att varken Volkswagen eller Toyota är störst.

För en vecka sedan listade vi världens 25 största fordonstillverkare sett till försäljningen av personbilar och lätta transportbilar. Tunga lastbilar och bussar inkluderades inte i siffrorna. Baserat på de siffrorna, som samlats in via hundratals försäljningsdatabaser runt om i världen, var Volkswagen-koncernen störst i världen, en bit före Toyota-koncernen som i sin tur låg något framför alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi.

Denna vecka tittar vi i stället på respektive koncerns redovisade siffror för att avgöra hur topptrion ser ut. Och en sak har vi fått ett tydligt kvitto på, det är inte lätt att få ett rättvist grepp runt jämförelserna. Först och främst redovisar Volkswagen AG levererade enheter i världen medan Toyota Motor Corporation och Renault-Nissan-Mitsubishi redovisar sålda enheter. Sålda enheter och levererade enheter behöver inte gå hand i hand, och sällan gör de just det.

Än krångligare blir det att jämföra då Volkswagen redovisar sina siffror så pass tydligt att det är lätt att exkludera leveranserna av bussar och lastbilar, det vill säga de tunga fordonen, medan Toyota redovisar sina siffror utan att specificera fordonstyp på ett övertydligt sätt. Toyota separerar visserligen bussar och lastbilar från personbilarna, men bland bussar och lastbilar hittar vi många lätta transportfordon som ska inkluderas i denna uppställning.

Renault-Nissan-Mitsubishi gör det lätt för sig. De redovisar en totalsiffra som innehåller personbilar och lätta transportfordon. Med andra ord är det denna siffra vi utgår ifrån och får skala bort icke-relevant data ur Volkswagens och Toyotas siffror, då blir det som följer…

1. Renault-Nissan-Mitsubishi
Världens största fordonstillverkare 2018, tunga fordon ej inkluderade, är Renault-Nissan-Mitsubishi med 10 756 875 enheter (sålda). I den siffran ingår bland annat märken som Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Lada och Infiniti, inklusive lätta transportfordon från exempelvis Mitsubishi.

2. Volkswagen AG
Volkswagen får alltså se sig slagna då deras siffra för 2018 är 10 601 000 enheter (levererade). I Volkswagens siffra ingår märkena Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche samt Volkswagen lätta transportfordon. Bentley, Bugatti och Lamborghini är inte inkluderade då dessa inte redovisas, men denna trio är i sammanhanget småskaliga tillverkare och gör således varken från eller till på resultatet.

3. Toyota Motor Corporation
Toyota-koncernen, som under flera år var världens största biltillverkare, får se sig förpassade till tredjeplatsen. Under 2018 kom de upp till 10 594 000 enheter (sålda). Den siffran inkluderar alltså bussar och lastbilar. Om vi exkluderar dessa får vi en siffra strax under tio miljoner enheter, men då har vi även tagit bort de lätta transportfordonen vilket i denna jämförelse är fel. Oavsett hur man räknar är Toyota Motor Corporation dock trea i världen med väldigt god marginal ned till fyran General Motors.
Toyota inkluderar märkena Toyota, Lexus, Scion, Daihatsu och Hino.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer