Tidigare i dag skrevs det på ett avtal mellan alliansen Renault-Nissan och Daimler AG som innefattar ett framtida samarbete inom småbilutveckling, lätta kommersiella fordon och drivlinor. Dessutom byter bolagen aktier med varandra.

Allianserna i bilvärlden blir allt fler. Nyligen har vi fått se italienska Fiat gå ihop med amerikanska Chrysler samt tyska Volkswagen gå ihop med Suzuki. Senast i raden är dagens nyskapade samarbete mellan franskjapanska Renault-Nissan (ingått i en allians sedan 1999) och tyska Daimler AG. Under dagen slöts samarbetsavtalet och de båda parterna höll en presskonferens där de förklarade vad samarbetet ska gå ut på.
Den drivande kraften bakom det nya samarbetet har varit Nissans vd Carlos Ghosn. Han menar att det är av största vikt att bredda samarbetena med andra biltillverkare för att ha möjlighet att pressa ned kostnaderna som krävs för att utveckla nya tekniker för framtiden, speciellt nu när alla eftersträvar motorer med lägre utsläpp och förbrukning.

Samarbetet ska bland annat resultera i utvecklingen av nya småbilar, bland dem nya generationener av Smart Fortwo och Renault Twingo. När dessa båda modeller lanseras 2013 och framåt kommer de att vara – direkt från start – aktuella även som rena elbilar.
Men även nya drivlinor kommer ur samarbetet. Tre- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer kommer att samutvecklas till de båda ovan nämnda småbilarna. I gengäld kommer Daimler att förse Nissans lyxbilsmärke Infiniti med Mercedes-motorer med fyra och sex cylindrar – både bensin och diesel. Nissans vd Carlos Ghosn pekar på att detta kommer att ge Infiniti en rejäl skjuts framåt, speciellt i USA och Kina samt på andra växande marknader.
Ett tredje samarbetsområde som nämndes på presskonferensen är lätta kommersiella fordon (lätta lastbilar). Renault utvecklar en ny skåpbil som sedan kommer att fungera som grund för en ny skåpbil från Mercedes. Kanske en ny Vito eller varför inte en ny Vario som skulle behöva sig en översyn?

– Vår kompetens kompletterar varandra mycket väl, berättar Daimlers vd Dr. Dieter Zetsche och fortsätter:
– Genast stärker vi vår konkurrenskraft i segmentet små och kompakta bilar samtidigt som vi minskar våra koldioxidutsläpp.

Carlos Ghosn, Nissans vd, menar att Renault-Nissan-alliansen sänker sina kostnader med motsvarande drygt 20 miljarder kronor under de kommande fem åren samtidigt som man ökar intäkterna.

Samarbetet mellan alliansen Renault-Nissan och Daimler AG innebär också att de olika företagen byter aktier med varandra. Daimler AG får 3,1 procent av aktierna i Nissan samt 3,1 procent av aktierna i Renault. Nissan och Renault i sin tur får 1,55 procent vardera av aktierna i Daimler AG.
Sedan tidigare håller Renault 44,3 procent av aktierna i Nissan medan Nissan håller 15 procent av Renaults aktier.

Många kanske minns det havererade samarbetet mellan Daimler och Chrysler. Det gör också Daimlers vd Dr. Diter Zetsche, men han syftar på att dagens påbörjade samarbete är av ett helt annat slag än det med Chrysler. Att Chrysler gick i kras berodde, enligt honom, på att man misslyckades med att lokalisera gemensamma projekt. När samarbetet med Chrysler inleddes hade de inte tänkt så mycket på själva innehållet i det, men i samarbetet med Renault-Nissan är det genomtänkt och de har redan under några månader arbetat tillsammans i diverse projekt.
Om aktieutbytet sinsemellan säger han att det är mest en symbolisk handling.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer