MPV:er ratas allt mer, till förmån för suvarna som bara ökar och ökar. Det kan få konsekvenser för Renault Scenic.

Nuvarande generation Renault Scenic (och Grand Scenic) kan bli den sista. Fjärde generationen lanserades 2016 och har därför ytterligare några år på sig i livet, men när det är dags för generationsskifte om fyra till fem år kanske det tar stopp. Anledningen är, som så många gånger förr, suvarnas allt större dominans i de olika bilklasserna. Senast för ett par timmar sedan skrev vi om hur BMW 3-serie GT läggs ned… på grund av suvarna.

För Autocar berättar Renault-chefen Thierry Bollore att de är nöjda med Scenic och hur den gör ifrån sig i dag, men att segmentet, utifrån kundernas behov och önskemål, förändras från år till år.

Han säger att de (Renaults ledning, reds anm) ständigt brottas med frågan om enbart suvar kommer att finnas i framtiden eller om MPV:er fortsatt kommer att ha sin plats. Han själv tycker att det vore intressant om de kunde erbjuda något annat än bara suvar.

Renault Scenic Initiale Paris

Renault är pionjärerna inom MPV-segmentet. De lanserade redan 1984 MPV:ernas MPV Espace, samma år som Chrysler Voyager (och dess kusiner Dodge Caravan, Plymouth Voyager med flera) kom.
Men när senaste generationen Espace kom 2014 var den inte längre en renodlad MPV utan en form av crossover som blandar det bästa från MPV:n med en mer traditionell personbils egenskaper. Även lite suv skulle vi vilja påstå att den innehåller med tanke på den högre markfrigången.

Renault Scenic lanserades i slutet av 1996 som årsmodell 1997 och blev genast en succé. 177 122 exemplar såldes första året och redan 1998 såldes 252 061 exemplar. Försäljningen fortsatte att öka och 2004 registrerades Scenic för 319 131 försäljningar, fler än något annat år. Efter 2004 började försäljningen dala och under 2017 såldes ”endast” 106 415 exemplar av Scenic.

Visa kommentarer
NUVARANDE Renault Scenic kan försvinna när suvarna tar över
NÄSTA Nyheter och galenskaper från bilsalongen i Paris 2018