Nya Renault Espace med 1,6-liters dieselmotor har uppmätts spy ut väldiga mängder kväveoxider, men Renault slår ifrån sig genom att ifrågasätta testmetoden och säger att bilen följer EU:s riktlinjer till punkt och pricka.

Det var i går som tyska miljöorganisationen DUH meddelade att de vid sina oberoende tester i ett laboratorium i Bern uppmätte NOx-utsläpp från nya Renault Espace med 1,6 dCi-motorn på 160 hästkrafter som överstiger de europeiska gränsvärdena (80 mg/km) med upp till 26 gånger.

Nu har Renault svarat att testmetoden som DUH använder sig av inte fullt ut överensstämmer med EU-lagstiftningen.
De säger också att Espace uppfyller alla gällande regelverk och att de nu ska sätta sig in i och förstå hur DUH-testerna genomfördes. De gör även tillägget att när tyska bilorganisationen ADAC testade Espace i augusti i år så passerade modellen som godkänd enligt de utsläppsregler som finns inom EU.

När DUH för en månad sedan uppmätte väldigt höga NOx-nivåer på en dieseldriven Opel Zafira Tourer avfärdade även Opel anklagelserna. De kallade mätresultaten falska och ren nonsens. Opel genomförde ett test, som övervakades av TÜV, där DUH:s resultat motbevisades.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer