I dag väljer Renault att visa upp Renault Sport R.S. 01, en ny banbil på strax över tonnet som under kompositkarossen har en Nismo-trimmad Nissan GT-R-motor på över 500 hästkrafter.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi går fortfarande och väntar på en ny Renault Alpine. Abstinensen hos många håller på att göra dem tokiga. Kanske kan Renaults nya banbil Renault Sport R.S. 01, som presenteras i dag, stilla längtan för en stund?

Renault Sport R.S. 01 har ett monocoquechassi i kolfiber med tillhörande störtbur, allt utvecklat enligt FIA:s LMP1-reglemente. Ovanpå konstruktionen vilar en kompositkaross med tillhörande race-attiraljer så som frontsplitter, winglets, täckt underrede, diffusor bak och stor vinge. I fronten strömmar luften in i intagen under ”strålkastarna”, för att ledas förbi hjulhusen och därefter släppas ut bakom dessa. Luften leds sedan vidare (och får sällskap av ny) till de stora öppningarna där dörr och bakskärm möts. Där får luften en ny roll, nämligen att kyla ned den dubbelturbomatade V6-motorn på 3,8 liter. Känns motorspecifikationen igen? Så klart, det är ju samma maskin som i Nissan GT-R. I detta utförande är den något mer sansad, trots att Nissans sportavdelning Nismo har fått lägga sin hand vid den. Drygt 500 hästkrafter och över 600 newtonmeter räcker ändå långt med tanke på att Renault Sport R.S. 01 väger under 1 100 kilo. En Nissan GT-R Nismo, en bil som vi för övrigt kör i Teknikens Värld nummer 1/2014 som utkommer i morgon, väger cirka 650 kilo mer.
Växellådan i Renault Sport R.S. 01 är en sjuväxlad sekventiell historia från Sadev medan longlife-kopplingen med skydd mot tjuvstopp kommer från ZF.
Drivlinan ska tillåta hastigheter över 300 km/h. Någon 0-100-tid uppges inte.

Bakom de 18 tum stora hjulen sitter 380 millimeter höga skivor som greppas av sexkolvsok. Ytterligare ett snäpp bak hittas pushrods och stötdämpare från svenska Öhlins.

Renaults nya banbil ska med start nästa år tävla i nystartade Renault Sport Trophy-mästerskapet som ingår i World Series by Renault. Drygt 3,2 miljoner kronor kostar bilen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer