Renault ångar på med sin elbilssatsning som nu har kommit så långt att två bilar är färdiga för produktion. Först ut blir sedanmodellen Fluence och skåpbilen Kangoo Express som kommer till Europa nästa år.

Renault har jobbat snabbt med sina elbilar. Nu är två av dem redan färdiga att börjar tillverkas och säljas. Den ena är Fluence Z.E. som blir den första eldrivna sedanmodellen i C-segmentet. Den andra är storstadshantverkarens dröm – den eldrivna skåpbilen Kangoo Express Z.E. Båda ska de börja säljas i Israel och Europa under första halvan av 2011 och den som är intresserad kan lägga en order redan nu. Några priser är dock inte offentliggjorda.

Ingen av elbilarna är någon helt ny bil. Fluence Z.E. är en elversion av Renaults relativt okända sedanmodell Fluence och Kangoo Express Z.E. är inte helt oväntat en elversion av hantverkarskåpet Kangoo. Fluence Z.E. är dock inte helt lik sitt konventionellt motoriserade syskon. För att batteripaketet ska få plats bakom baksätet har Fluence förlängts med 13 centimeter. Bagageutrymmet sväljer 300 liter. Utseendemässigt skiljer sig Fluence Z.E. endast genom blåmålade karossdetaljer och inne i kupén får man titta noga för att se att det är en helt och hållet eldriven bil man sitter i. Den enda skillnaden mot vanliga Fluence är att varvräknaren är ersatt av en mätare som visar återstående räckvidd och batteriernas laddstatus. Drivkällan i Fluence Z.E. är en elmotor på 70 kW och 226 Nm. Kraften lagras i ett gäng litiumjonbatterier med en kapacitet på 22 kWh. Vi ställer oss en aning frågande till hur viktfördelningen ser ut med tanke på att batteripaketet väger 250 kilo. Jämfört med vanliga Fluence har elversionen fått en ny chassisättning. Framtill har fjädringen blivit mjukare eftersom elmotorn är lättare än den vanliga förbränningsmotorn medan den bakre fjädringen har styvats upp för att klara vikten av batterierna. Renault uppger en räckvidd på 160 kilometer och en toppfart på moderata 135 km/h.

Kangoo Express Z.E. riktas framförallt mot företag som kör i tätbebyggda områden. Renault säger sig ha fokuserat på att göra en tillförlitlig och uthållig bil som blir billig i det långa loppet. Den eldrivna Kangoon ska tillverkas på samma produktionslina som den vanliga och distribueras ut till kunderna precis som vanligt. Elkonverteringen har inte inneburit några kompromisser på användbarheten. Batteripaketet som har en kapacitet på 22 kWh är monterat i golvet och bilen kan lasta precis lika mycket som den vanliga Kangoon. Där förbränningsmotorn normalt sitter har en elmotor på 44 kW och 226 Nm i vridmoment tagit plats. Kangoo Z.E. har, i likhet med Fluence Z.E., ett system som fångar upp rörelseenergin så fort bilen bromsas och omvandlar den till elektricitet. Toppfarten är 130 km/h, räckvidden är 160 kilometer och det tar mellan 6 och 8 timmar att ladda batterierna fullt i ett 220-voltsuttag.

Renault prioriterar marknaderna i Israel och Danmark som ska få en tilldelning på minst 100 000 bilar under de första 5 åren. Priserna är som sagt inte fastställda men målet är att kostnaderna att köra och äga bilarna inte ska bli högre än för likvärdiga bilar med konventionella drivsystem. Renault tänker dock inte sälja några batterier till bilarna. Bilarna ska man kunna leasa eller köpa men batterierna ska endast kunna leasas månadsvis.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
    (därefter 99 kr/mån)
    Ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer