Renault värvade Seats chef Luca de Meo till jobbet som ny vd efter härvan med sparkade Carlos Ghosn. Och nu har de Meo börjat plocka sina russin från VW-koncernen. Seats Alejandro Mesonero-Romanos blir ny designchef för Renault.

Alejandro Mesonero-Romanos har prisats för sin design av den nya generationen bilar från Seat. På kort tid har Seat lyckats bli Europas snabbast växande bilmärke och tillsammans med syskonmärket Cupra har Seat vänt kris till succé. Luca de Meo tillskrivs en stor del av förändringen men även designchefen Alejandro Mesonero-Romanos har fått beröm.

Alejandro Mesonero-Romanos står bland annat bakom de populära suvarna Ateca, Arona och Tarraco samt nya Formentor och Tavascan. Han har också varit med och ritat de två senaste generationerna av Leon samt femte generationen av Ibiza.
Det kan se ut som att Luca de Meo plockar in en för Renault helt okänd designer men Mesonero-Romanos har ett förflutet även på Renault. Han började som designer på Seat 1994 och arbetade på flera projekt inom VW-koncernen, bland annat för Volkswagen, Audi och Lamborghini. 2001 flyttade Mesonero-Romanos till Renault och under en period var han också designchef på Renault Samsung i Sydkorea. 2011 gick flyttlasset tillbaka till Seat dör han var med om att bygga om varumärket tillsammans med Luca de Meo.

TEST: Seat Ibiza mot Peugeot 208, Renault Clio och Ford Fiesta

Enligt uppgifter till branschtidningen Automotive News ska den 52-årige spanjoren Mesonero-Romanos först och främst förstärka Renaults designteam. Men det är tydligt att Luca de Meo ser sin forne chef som den som ska leda Renaults designarbete framöver.
Precis som Seat står Renault inför lanseringen av en ny generation elbilar och Renault ska också investera i teknik för självkörande bilar. Renault har tidigare avslöjat att de planerar att förändra sitt modellprogram och satsa mer på suvar och lite mindre på familjebilar, en strategi som går väl i hand med hur Luca de Meo agerade under sin tid som chef för Seat.
Renault-Nissan-gruppen har också antagit en ny affärsplan som delar upp de kommande bilprojekten mellan Renault, Nissan och Mitsubishi. Idén med uppdelningen är att ett företag blir drivande och ledande i ett visst segment och på vissa marknader och de andra får då som uppgift att använda den utvecklade tekniken som tillhandahålls av ”ledaren” och ta en roll som ”följare”.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer