BMW-ägda Rolls-Royce går mot strömmen. V12-motorer kommer fortsatt att vara deras melodi, så länge det är möjligt.

Rolls-Royce tror att elektricitet är framtiden, men de är själva ännu inte redo att ta klivet. I en intervju med Financial Times säger biltillverkarens vd Torsten Müller-Ötvös att V12-motorer har hög prioritet hos dem.

– Vi kommer definitivt att erbjuda 12-cylindriga motorer så länge vi kan, så länge det är lagligt att erbjuda dem, säger han.

Den dag Rolls-Royce går över till elbilar är det inte för att minska klimatpåverkan. I stället är det andra faktorer som spelar roll. Torsten Müller-Ötvös lyfter fram tystheten som passar märkets modeller utmärkt, samt den omedelbara kraftutvecklingen. Han förutspår att märkets skifte från förbränningsmotorer till elmotorer görs år 2040.

– Våra bilar används inte i stor utsträckning, kör inte långa, långa sträckor och körsträckan på en Rolls-Royce är lägre än den genomsnittliga bilen, säger han.

Rolls-Royce Phantom III

Rolls-Royce Phantom III (1936-1939) var märkets första modell att ha V12-motor under huven. Just detta exemplar tillhörde fältmarskalk Montgomery som bland annat ledde trupperna, tillsammans med Dwight D. Eisenhower, under invasionen av Normandie den 6 juni 1944 (Operation Overlord, mer känt som Dagen D).

Rolls-Royce och V12-motorer
Rolls-Royce har en lång historia av V12-motorer, men inte så lång som många kanske tror. Deras första V12:a såg dagens ljus i Phantom III som tillverkades mellan 1936 och 1939. Därefter tog det nästan sex årtionden innan en Rolls-Royce bestyckades med en V12-motor igen. Det var 1998 när Silver Seraph kom, då med BMW:s M73-motor som även satt i 750i generation E38. Det är samma år då BMW köpte varumärket Rolls-Royce vilket innebar att Rolls-Royce Motors gick i graven och Rolls-Royce Motor Cars bildades.

Rolls-Royce Silver Seraph

Det dröjde 59 år innan Rolls-Royce återigen erbjöd en V12-motor under huven på en modell. Rolls-Royce Silver Seraph från 1998 tog vidare arvet från 1939.

Senaste Rolls-Royce-modell med V12-motor under huven är suven Cullinan som presenterades förra veckan. Den är på 6,75 liter, en klassisk volymsiffra som Rolls-Royce även använt på flera V8-motorer genom tiderna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer