Miljöminister Åsa Romson rasar mot eljättarna Fortum och Vattenfalls kraftiga prishöjning för att ladda elbilar i deras laddstolpar.

För två veckor sedan rapporterade vi att det kommer att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil i Vattenfalls laddstolpar. Något som skulle ge en snittkostad på cirka 27 kronor per mil för exempelvis populära Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Nästan 20 kronor per mil mer än att köra samma bil på diesel.

Sedan dess har även Fortum hakat på Vattenfall och satt minutpriset på deras laddstolpar till, jag du gissar rätt, tre kronor per minut. Är det inte lite konstigt att de två största elbolagen i Sverige samtidigt höjer laddpriset till exakt samma summa?
Samt att de väljer att ta betalt per minut i stället för som vi vanligtvis betalar el, det vill säga per kilowattimme.

I går uttalade miljöminister Åsa Romson stark kritik mot eljättarna.

– Jag tycker inte att det är bra tajming att nu diskutera att det ska bli dyrt att ladda elbilar, skriver Romson i en kommentar till SVT.

Enligt Romson arbetar regeringen för ett genombrott i elbilsförsöljningen som går fortsatt trögt, endast 3 000 elbilar har hittills sålts i Sverige.

– Ett starkt argument för att köpa en elbil är att de är relativt billiga i drift. Nu kommer de flesta laddningar troligen ändå att ske på natten hemma men signalvärdet i att göra en sådan här prishöjning just nu är inte optimal, skriver Romson.

Vattenfall och Fortums beslut att höja priset ter sig konstigt, dels för att det troligtvis kommer att hämma elbilsförsäljningen. Men varför ska det kosta mer att köra på förnyelsebar el än fossila bränslen?

– Jag tror att det är bättre att vara öppen med hur mycket det kommer att kosta i framtiden och gör det här nu i stället för att man väntar med det och till och med lurar folk att köpa en elbil.
– När vi tittade på vår kostnadsbas såg vi att tre kronor i minuten är vad vi ska ha. Sedan visade det sig att Fortum också hade det, säger Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

I undertecknads öron låter det som lobbyism från fossilbränslenasarnas sida. Samt att Vattenfall försöker få in de 53 miljarder de betalade i överpris när de köpte det nederländska kolkraftbolaget Nuon. Vattenfall som ska stå för ”miljöriktig el”.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer