Rymliga kombibilar

I testet ingår följande bilar: Mazda 6 Wagon 2,5 Optimum • Peugeot 508 SW GT-Line BlueHDi 130 AUT 8 • Skoda Superb Combi Style TDI 190 DSG7 4×4 Adventure Edition • Volkswagen Passat Ssportscombi GT TDI 190 DSG7 4Motion.

Hur tänker du inför ett bilköp, vilken lista är viktigast för dig? Jag menar, är det ”vill ha-listan” eller ”behöver ha-listan” (eller som chefredaktör Engström säger: ”villhöver-listan”) som dikterar dina villkor i jakten på bästa vardagsbilen? Hur mycket är du beredd att betala för att få det du behöver eller vill ha?

Mazda 6, Peugeot 508, Skoda Superb och Volkswagen Passat siktar alla fyra på att lösa samma bekymmer, men uppenbarligen har de hittills lyckats olika bra. I alla fall om man ska gå efter försäljningsstatistiken i Sverige. VW Passat sålde under januari-oktober i 5 816 exemplar – under ett år där försäljningen av modellen delvis stått stilla när GTE-versionen inte gick att köpa. Samtidigt sålde Mazda 379 exemplar av 6, Peugeot 508 såldes i 494 exemplar och Skoda Superb sålde i 1 721 exemplar. Kraftig övervikt till Volkswagens fördel med andra ord.

Test av fyra kombibilar 2020

Våra fyra testbilar ska gå igenom precis samma stålbad som vanligt, men på sätt och vis vässas frågan redan innan start. Peugeot 508 SW gör sin debut i testlaget med ett formspråk som minst sagt kan uppfattas som utmanande – med linjer som borde inskränka på de praktiska funktionerna. Typiska ”vill ha-linjer”?

Mikael Stjerna berörde detta vid första provkörningen för exakt ett år sedan. Rubriken ”Lågprofilen” var väl vald, för nya Peugeot 508 är lägre än både konkurrenterna och sin föregångare – vilket ger den en hög profil då den sticker ut från konkurrenterna i mittfåran. Bra eller dåligt?
Vi blandar friskt mellan olika effektuttag och bränsletyper i testet. Sedan bara några dagar tillbaka (1 januari 2020) gäller de nya Bonus/Malus-skattereglerna, hur mycket kommer det att påverka din vill ha- eller behöver ha-lista? Den testade Peugeot 508 är dieseldriven med 130 hästkrafter, den svagaste dieselmotorn i sortimentet och i testet. Från vår horisont är den intressant då vi undrar hur mycket prestanda man försakar kontra hur mycket bättre bränsleförbrukningen blir – detta tillsammans med lägre skattesats. Blir effekten avgörande stor när det kommer till milkostnad?
Uppdaterade Volkswagen Passat (nyligen testad i GTE-utförande) och Skoda Superb (första testet), båda testas i TDI 190-utförande med fyrhjulsdrift. Volkswagengruppens prissättning gör det nästan omöjligt att testa något annat än dessa versioner. Varför? För att instegsmodellerna till både Passat och Superb, utan fyrhjulsdrift och med betydligt svagare motorer, kostar nästan lika mycket.
Vi har sammanställt delar av respektive märkes prislista i en tabell och tagit med längre löpande kampanjer. Där märks det tydligt att testets fjärde utmanare, ansiktslyfta Mazda 6 Wagon, blir betydligt billigare om du går på instegsversionen med den lilla bensinmotorn. Vår testbil har den stora bensinmotorn på 2,5 liter och 194 hästkrafter plus den högre utrustningsgraden Optimum. Högre pris, men också större innehåll. Vilket för oss tillbaka till ruta ett. För vill ha eller behöver ha, det är frågan.

Peugeot 508 SW 2020

Foto: Glenn Lindberg

Peugeot 508 SW

För knappt ett år sedan testades 508 i sedanutförande. Omdömena varierade, men det var tydligt att komforten var bra och bilen överraskade positivt på flera punkter. Den då testade bilen var en 2,0-liters 180-hästars diesel i GT-utförande, nu testar vi 1,5-litersversionen på 130 hästar.
Nya kombiversionen SW bygger vidare på samma axelavstånd som sedanversionen – 279 centimeter och totallängden är 478. Trots att 508 har blivit sex centimeter kortare än föregångaren så är den fortfarande en centimeter längre än VW Passat som också mäter 279 cm mellan axlarna. Mazda 6 har axelavstånd på 283 och totallängd på 487 cm mot 284/487 för Skoda Superb.

Kalle Grunden om Peugeot

Kalle Grundel

Jag tycker att 508 blir för slö med den här lilla dieselmotorn, 130 hästar räcker inte till när jag vill göra en snabb omkörning. Sedan är det störande med både bullret och stötigheten, Peugeot har inte fått till chassiinställningen. Visst är det kul att mosa på längs småvägen, då funkar styrning och resten av bilen riktigt bra – men hur ofta kör man så? Nej, den är inte tillräckligt bra när man ska förflytta sig mellan A och B.

Med andra ord är bilarna väl matchade när det gäller storlek, men det visar sig redan innan vi åker ur testbilsgaraget att Peugeot 508 förlorar lastkampen. Formerna inkräktar rejält på lastutrymmet, i alla fall när vi provlastar med våra backar. Totalt 32 stycken får vi plats med vilket är samma som för Mazda 6 – där delar de sistaplatsen. I Skoda Superb får vi in 37 och i VW Passat hela 41 stycken. Peugeot och Mazda förlorar på sina former, där de sluttande bakrutorna effektivt tar bort plats, och där lastgolvet inte blir helt plant när baksätena fälls.

Direkt när vi rullar ut i trafiken märks skillnader gentemot den Peugeot 508 vi testade i nummer 8/2019. Testresultatet då pekade på en tyst, mjuk och stabil upplevelse, egenskaper som inte riktigt följer med till vår 508 SW. Märkligt kan tyckas, men det är inte rakt av likadana bilar som testas. För ett år sedan rullade testbilen på nordiska dubbfria vinterdäck och var framför allt utrustad med adaptiva stötdämpare (standard på alla bensindrivna samt diesel GT, men extrautrustning på GT-Line, Allure samt Active).

Peugeot 508 SW 2020

Foto: Glenn Lindberg

Testbilen i dag rullar på sommardäck (testet kört i november), Michelin Primacy 3 i dimension 215/55 R17. Ett däck och en dimension som normalt sett är att jämställa med god stötkomfort och låg ljudnivå. Men här märks motsatsen. Mycket ljud och en känslighet för underlagets beskaffenhet – grov asfalt låter och känns tydligt inne i 508 SW.
Ljudnivån i kupén är högst i testet och vi upplever att karossen är sämre ljudisolerad. När vi kör förbi en långtradare så hörs ljudet från lastbilens däck tydligt, en indikering på för lite ljudisolering samt att de karmlösa dörrarna kanske inte riktigt arbetar lika ljuddämpande som en karmförsedd dörr hade gjort. Den mindre dieselmotorn hörs också, relativt mycket.
Bilen går stötigare i alla hastigheter och på alla underlag, det börjar redan vid 25-30 km/h och följer sedan med. Chassisättningen är fast på gränsen till hård vilket drabbar komforten. När vi kör motorväg så går bilen inte spikrakt, riktningsstabiliteten kunde vara bättre. Föraren får sitta och styra lite för att hålla bilen rak på vägen.

Styrkänslan på motorväg är vag, här finns en seghet som plötsligt ersätts av en hastig riktningsförändring när vi vrider tillräckligt mycket på ratten. Märkligt.
Ingen bra start för Peugeot 508 SW, men det blir lite bättre när vi åker ut på småvägarna. Här krävs det bara minimala rattutslag för att ta bilen dit man vill och körningen blir trevligare. Den hårdare chassisättningen blir ett positivt inslag då krängningen mestadels uteblir. Här är 508 SW lätt att placera på vägen och bilen blir bara trevligare ju snabbare man kör. Men det är en klen tröst i sammanhanget, för hur ofta kommer du att köra så?

Den 130 hästkrafter starka 1,5-litersmotorn ger en lägre prestandanivå, något annat vore inte att vänta. Accelerationen 0-100 km/h går på 11,1 sekunder och omkörningsaccelerationen 70-130 km/h på 13,2 s. Exakt hur mycket effekt som motorn levererar lyckas vi aldrig ta reda på. När vi försöker mäta på vår så kallade rullande landsväg (där vi effektmäter- och bränsleförbrukningstestar alla testbilar) så säger bilen ifrån och försätter sig i ett felsäkert läge.

Ute på vägen är den i långsammaste laget, det gäller att planera körningen, framför allt omkörningar, i större utsträckning än vad som behövs i de starkare konkurrenterna. Den åttaväxlade lådan fungerar bra vid dessa tillfällen, men den jobbar väldigt hårt och stötigt i långsam kötrafik – allra mest vid upprepade start och stopp. Den usla runt-om-sikten märks också tydligt i stadstrafik tillsammans med det faktum att vindrutetorkarna inte sveper hela vägen in till a-stolpen på förarsidan. En skitig vinterdag drabbas sikten framåt av det då smutsen blir kvar på rutan. Ungefär som att ha en dubbelt så bred a-stolpe. Nej tack.

Peugeot 508 SW 2020

Foto: Glenn Lindberg

Vi väger Peugeot 508 SW till 1 576 kg. Mazda 6 väger in på 1 641, VW Passat på 1 763 och Skoda Superb på hela 1 842 kg – något som givetvis också spelar en positiv roll för den franska bilen. Kombinationen av den mindre motorstorleken, lägre effekten och den lägre vikten ger testets lägsta förbrukning på 0,58 l/mil, samma resultat ute på teststräckan och i Sverigecykeln. Det är riktigt bra och visar sig vara minst decilitern snålare än någon av konkurrenterna i testet.
Samtidigt saknas effektiv omkörningsprestanda och framkomligheten genom fyrhjulsdriften jämfört med Skoda och Volkswagen. Dessa bägge mäter vi på 0,68/0,68 l/mil och 0,70/0,70 l/mil ute på teststräckan/i Sverigecykeln. Med andra ord är testets tyngsta bil, Skoda Superb, även testets näst snålaste.

Förarmiljön i Peugeot 508 SW liknar inget annat i branschen och ur en rent personligt synvinkel – jag gillar det skarpt. I alla fall att titta på. Det är läckert med den lilla ratten, den uppskjutna instrumenteringen och de snygga aluminiumknapparna till pekskärmen mitt i bilen. Jag gillar den lätt instängda känslan som förmedlas. Dessvärre är funktionen inte fullt lika vass som utseendet. Ratten måste justeras med millimeterprecision för att föraren ska kunna se hela instrumentklustret. Pekskärmens menysystem är inte klockrent att ta sig igenom och precis som vi klagade på vid förra testet – det saknas ett hemläge på infotainment-skärmen.
Sittkomforten är godkänd i sköna stolar med möjlighet att förlänga dynan. Men under långresan märks ganska snart en träsmak i baken.

Mazda 6 Wagon 2020

Foto: Glenn Lindberg

Mazda 6 Wagon

För drygt ett år sedan provkörde vi den då nyligen uppdaterade Mazda 6 och när den nu står framför oss i testet – det är en trevlig bil att titta på. Den använder liknande attribut i sitt formspråk som Peugeot 508, det vill säga uppdragen midjelinje och mindre fönsterytor. Kanske allra mest runt bakpartiet, vilket aldrig gynnar runt-om-sikten. Men snygg är den i alla fall.
Mazda 6 har sedan första generationen lanserades i början av 2000-talet varit något av en favorit, men den har alltid bullrat för mycket. När senaste uppdateringen gjordes inför 2018 var just ljudnivån ett högst prioriterat område och vi kan säga det redan nu – Mazda 6 har blivit tystare.

Erik Wedberg om Mazda

Erik Wedberg

Jag skulle kunna köpa Mazdas sexa bara för den snygga interiören. Titta bara på instrumentpanelens klassiska linjer! Och man får ju ganska mycket utrustning och körglädje för pengarna. Kanske skulle man ändå… Nej, vänta nu, jag vill inte ha en ganska trång kombi med varvig och bottensvag bensinmotor, framhjulsdrift och traditionell sexväxlad automatlåda. Inte år 2020.

När vi kör bilarna i kolonn och hoppar mellan rattarna märks tydligt att sexans kaross nu lyckas dämpa bort mycket av det som tidigare innebar problem. Väg- och vindljud märks inte alls lika tydligt. I Mazdas pressmaterial kan vi läsa oss till att karossen fått tjockare paneler i både golv och runt de bakre hjulhusen. Vidare så arbetar produktionen med mindre toleranser vilket ska ge mindre springor för ljudet att förflytta sig igenom. Dessutom har man lagt till mer ljuddämpande material i transmissionstunneln (där det inte sitter någon transmission i denna framhjulsdrivna bil…).

Resultatet är att Mazda 6 nu är klart tystare. Den 2,5 liter stora fyrcylindriga bensinmotorn hörs fortfarande, framför allt vid gaspådrag. Då är den utan tvekan mest högljudd av de fyra i testet. Men vid normal körning är det en behaglig ljudnivå, med andra ord ett stort steg framåt för Mazda 6.

Mazda 6 Wagon 2020

Foto: Glenn Lindberg

Komforten är i övrigt bra. Chassits förmåga att hantera vägens ojämnheter är bra och känslan att köra Mazda 6 är lätt. Lätt känsla i styrningen, bilen upplevs som lätt i reaktionerna och det är lätt att hantera den. Förvisso är inte styrningen något under av kommunikation, den saknar den sköna tyngden som Skoda erbjuder. Men Mazda 6 erbjuder bra riktningsstabilitet och en dämpad, vilsam känsla. Kanske inte valet för dig som älskar att köra bil och som vill få känna kraftuppbyggnaden i ratten när du tar den där sköna kurvan på vägen hem från jobbet varje dag.

Motorn ska ge 194 hästkrafter och 258 Nm och vi lyckas mäta fram 193,9 hästar och 252 Nm. Godkänt, eller hur? Vad som däremot brister är bränsleförbrukningen. I Sverigecykeln mäter vi 0,85 l/mil och ute på teststräckan 0,81 l/mil, detta kört med nordiska dubbfria vinterdäck. Vi hade hoppats på betydligt lägre förbrukning från den framhjulsdrivna bilen, men Mazda har inte rosat marknaden med låga förbrukningsresultat i testerna.

Mazda 6 Wagon 2020

Foto: Glenn Lindberg

Värt att notera är att testbilen väger nästan på kilot lika mycket som den Mazda 6 2,2 DE AWD vi testade 2018 – 1 641 kg i dag mot 1 640 kg då. Med andra ord verkar själva bilen, utan motor och drivlina, ha blivit tyngre. Accelerationssiffrorna visar att både 0-100 km/h och omkörningsaccelerationen 70-130 km/h går på 8,8 sekunder. Klart bättre än Peugeot 508 och bara tiondelen långsammare i båda disciplinerna än testets snabbaste, VW Passat. Synd att prestandan kommer till priset av så hög förbrukning. Den så kallade Skyactiv-G-motorn på 2,5 liter har även ett cylinderavstängningssystem för att begränsa förbrukningen, men vi ser dessvärre inte effekten av systemet i förbrukningssiffrorna.

I samband med uppdateringen av Mazda 6 sågs förarmiljön över och resultatet hör till något av bilvärldens just nu renaste och stiligaste. Visst, vissa skulle säga att den raka panelen ser tråkig ut, men det finns något tidlöst elegant över den strama designen. Fjärran ifrån dagens bitvis extremt digitaliserade lösningar, men frågan är om det är vad kunderna vill ha? Stolarna är sköna att sitta i, men de saknar möjlighet att justera dynlängden och är dessutom i kortaste laget. En annan irriterande detalj är att stolsvärmen inte värmer dynan längst fram, vilket märks tydligt. Komforten blir ändå fullt godkänd, vilket sammantaget ger Mazda 6 ett riktigt högt genomsnitt. Synd bara på den där höga förbrukningen.

Skoda Superb Combi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Skoda Superb Combi

Testets dyraste bil heter Skoda Superb. Med ett kampanjrabatterat pris på 354 700 kr är den 26 800 kronor dyrare än testets billigaste, Mazda 6. En intressant verklighet att betrakta, inte minst då planen framöver för Skoda verkar te sig helt annorlunda än var de befinner sig nu. Uttalanden från Volkswagen-gruppens chefsstrateg Michael Jost under hösten 2019 gjorde gällande att Skoda ska överge sin premiumsträvan till förmån för att konkurrera med fordon likt Dacia. På sätt och vis kan man se det som en tillbakagång till där Skoda var i samband med Volkswagens övertagande under början av 1990-talet.

Ruben Börjesson om Skoda

Ruben Börjesson

Skoda Superb är lågprisvarianten av VW Passat? Glöm det. Men det är inte bara priset som är ikapp. Superb till och med klår Passat på en del punkter. Baksätet till exempel, och små smarta trevliga saker som paraply i förardörren och isskrapa i tanklocket. Men höger A-stolpe och yttre spegeln tar bort alldeles för mycket sikt åt höger. Superb är min favorit av de här bilarna, men vänta på laddhybriden.

Jag låter allt det där hänga i luften, det är inte avsikten med testet att reda ut huruvida Skoda ska ta den ena eller den andra vägen företags- eller produktmässigt. Men mitt i allt detta är det synnerligen intressant att betrakta Skoda Superb Combi bakifrån, där den står bredvid Volkswagen Passat kombi. För i samband med den nyligen genomförda uppdateringen av bägge modellerna så har det slumpat (?) sig så att bägge två nu har sina respektive modellnamn utskrivna rakt över bakluckorna. Med rejäla mellanrum mellan bokstäverna ser det hyfsat exklusivt ut och inte så lite premium. Visst, spel för galleriet och det betyder ingenting. Men det skickar ändå en signal…

Av de fyra i testet så är det Superb som mäter längst mellan axlarna med sina 284 centimeter och är längst totalt tillsammans med Mazda 6 Wagon på 487 cm. Stora bilar och Skoda Superb upplevs som just stor – fast på ett bra sätt. Vi har i alla tidigare tester av Superb hyllat modellen för sina enorma utrymmen och detsamma händer även denna gång. Men det gäller att du tänker rätt vid ett köp, för behöver du allt utrymmet? Återigen, ta fram de där listorna om vad du vill ha och vad du behöver ha. Du kanske inte behöver ha marknadens största benutrymme i baksätet? Eller så är det precis det du behöver.

Skoda Superb Combi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Uppdateringen, eller ansiktslyftningen av medelålders Skoda Superb, presenterades 2019 och man har verkligen gått varsamt fram. Det utan tvekan mest kännetecknande draget för uppdateringen är strålkastarna som nu är LED i alla utrustningsgrader. Vår testbil var utrustad med så kallade Matrix-strålkastare (ingår i utrustningsgraden Laurin & Klement), mer om funktionen i separat ruta. Utöver detta har Superb fått ta del av de senaste säkerhetspaketen med bland annat den förutseende funktionen i farthållaren där kameraövervakning av bilarna runt om justerar farten. Med andra ord en adaptiv farthållare som dessutom kompletteras med aktiv självstyrande filhållningsassistent – något som bara Peugeot saknade i det här gänget. Hur de olika systemen fungerar, det kan du läsa i en separat ruta.

Vår topputrustade test-Skoda rullar på 19-tums nordiska dubbfria däck i lågprofil och det klär inte riktigt den stora bilen. Förvisso innebär utrustningsgraden det så kallade dynamiska chassit, där vi kan välja olika stötdämparinställningar, men bilen blir trots detta lite stötig. Konsten att kunna kombinera stora hjul med bra komfort är svårbemästrad och där räcker inte Skoda till för testvinnande prestanda. Stötkomforten är fortfarande klart bättre än i Peugeot 508, men inte fullt lika ombonad och skön som i VW Passat eller Mazda 6.

Däremot har Skoda riktigt skön styrkänsla. Förvisso inte lika direkt i reaktionerna som Peugeot 508 ute på småvägarna, men med en väl avstämd tyngd och skärpa tillsammans med ett vaket beteende och bra kommunikation genom ratten till föraren. Riktningsstabiliteten är klockren, bilen går spikrakt på vägen. Avslappnad och spänd på samma gång. Bra!

Ljudnivån är klart lägre än i Peugeot och aningen bättre än i Mazda 6, men det märks att de stora hjulen genererar mycket ljud när asfalten blir grövre. Vi testar om och om igen genom att lägga oss i och ur spåren på motorvägen – effekten är tydlig. Men stolarna i Superb, de är testets bästa. Vi ska inte påstå att de är fenomenala eller marknadsledande, för det stämmer inte. Det märks en viss träsmak i baken efter ett längre pass, men ingen av konkurrenterna gör det bättre.

Skoda Superb Combi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Den 190 hästar starka dieselmotorn har vi troligtvis testat fler gånger än någon annan motor i Teknikens Världs historia, denna gång levererades 180 hästar och 378 Nm vid vår egna mätning, vilket är 10 hästar och 22 Nm kort om målet. Accelerationsprestanda är godkänt med runt 9 sekunder både för sprinten 0-100 km/h och vid omkörning 70-130 km/h. Bränsleförbrukningen har vi varit inne på, den 1 842 kg tunga Superb drar 0,68 l/mil. Klart godkänt, men bara om du behöver fyrhjulsdriften. Det räcker inte att åka till fjälls en gång om året för att berättiga det valet.

Den inbyggda sävligheten i gasreglaget och drivlinan har vi stört oss på innan och vi stör oss fortfarande. Att behöva åka på S-läge i växellådan, med den effekten att vi oftast åker runt med en växel lägre, för att få tillräcklig gasrespons känns helt fel. Vi har påtalat det innan och påtalar det igen. Snart får vi nog ställa oss upp och skrika så att det hörs ner till Mladá Boleslav. Eller är det kanske till Wolfsburg vi ska vråla?

Volkswagen Passat Sportscombi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Passat Sportscombi

Om man vill vara lite elak, men ändå ytterst verklighetsnärvarande, kan man säga så här. Största nyheten med den uppdaterade Passat-familjen är det större batteriet och därmed den längre elräckvidden med laddhybriden GTE. Det ligger helt i tiden och GTE kommer med största sannolikhet att sälja som bara den till tjänstebilskunderna. Räkna med att Passat GTE ensam kommer att stå för en stor del av ökningen av sålda laddbara bilar under 2020.

Mikael Stjerna om Volkswagen

Mikael Stjerna

Eftersom väntetiden var så pass lång blir jag spontant en smula besviken på ”nya” Passat. Den är ju precis likadan som den gamla! Den som använder infotainmentenheten för att lyssna på nyheterna på P1 och laddar telefonen hemma hittar inte mycket nytt. Men jag gillar Volkswagen Passat ändå, jag tycker den känns exklusiv.

Men var hamnar TDI 190? Svår fråga. Modellen var tills för bara ett tag sedan storsäljaren i familjen, men det var då. Enkelt uttryckt har VW Passat fått liknande tekniska nyheter som Skoda Superb. Detta innebär bland annat den nyare typen av LED Matrix-strålkastare (hos VW kallade IQ. Light, ersätter Dynamic Light Assist), den nya och större skärmlösningen samt en rad uppdaterade säkerhetssystem som samlas under förkortningen IQ. Drive. Exakt hur den nya filhållningsassistenten fungerar kan ni läsa i en separat ruta i testet.

Vi kastar oss raskt från resonemanget och ut på Björkviks lätt fuktiga asfalt. Trots både fukten och nordiska dubbfria vinterdäck på tre av de fyra bilarna så tänker vi köra älgtest – alltid kan vi lära oss något.
Peugeot 508 imponerar med ett städat och helt sladdbefriade uppträdande, vi klarar 70 km/h trots det hala underlaget. Även Mazda 6 (med nordiska dubbfria vinterdäck) imponerar och klarar 68 km/h utan att släppa ut bakvagnen i sladd. En bra bil är bra även när greppnivån går ner och Mazda 6 verkar vara det. Jag skriver ”verkar vara”, för inget är ristat i sten förrän vi kört på torrt. Så är det.

Volkswagen Passat Sportscombi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Nästa bil ut är Skoda Superb, som vi väger till 1 842 kg. Enligt registreringsbeviset ska den väga 1 687 kg och lasta monumentala 640 kg – så vi börjar med den lasten. För vilken bilägare misstror siffrorna i registreringsbeviset? Med andra ord, väg era bilar!
Tyvärr har vi inte lastvikt så det räcker, så Ruben Börjesson får sätta sig på tvären i bagaget som en sjätte passagerare. Jag vet, inte riktigt som det var tänkt och långt ifrån hur alla slätkammade tillverkare skulle göra det. Men det är väl därför du läser Teknikens Värld – vi är inte som alla andra.
Ruben rapporterar att det är lite kämpigt när bilen sladdar rejält ur banan i 68 km/h. Han tyckte det var jobbigt redan när Superb sladdade ur banan i 65 km/h, men i 62 km/h klarar vi testet. Med andra ord får Ruben kliva ur och ta med sig lite av lasten, men resultatet med reviderad lastvikt blir ungefär detsamma. Varningsklockan ringer, men då ska det ändå bli värre.

Vi börjar köra Volkswagen Passat i 65 km/h, däckutrustningen består av Nokian Hakkapeliitta R3 i dimension 235/45 R18. Skoda rullade på samma däckmodell, fast i 19-tums storlek och Mazda 6 på föregångaren Hakkapeliitta R2 i dimension 235/45 R19. Prestandaskillnaden mellan däcken i älgtestet är minimal. Trots det sladdar Passat vitt och brett i 65 km/h. Och i 62 km/h. Och i 60 km/h. Först i 58 km/h lugnar Volkswagen Passat ner sig så pass att den klarar sig igenom banan.
Resultatet är uselt, men vi måste återkomma till våren med sommardäck. Dock kan vi redan nu understryka att den bakre stötdämpningen fortfarande verkar undermåligt arbetande liksom antisladdsystemet. Att det inte begränsar sladdtendenserna är rent ut sagt uselt.
Jag skriver fortfarande när det gäller stötdämpningen, för vi har märkt samma tendenser tidigare – innan ansiktslyftet 2019.

Volkswagen Passat Sportscombi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Ute på vägen är Passat den mest komfortabla av de fyra. Låg ljudnivå, sköna stolar och en mjuk chassiinställning. Både väg- och vindljud märks lite mindre än i Skoda och Mazda, men även Passat är känslig för grövre asfalt – då låter det mycket mer. Sittkomforten i stolarna är bäst i testet, låren får bra stöd hela vägen fram till där dynan tar slut och alla hittar en körställning som passar. Nyheterna i förarmiljön är flera och gör livet lättare bakom ratten. Inte för att gamla Passat var så mycket sämre, men den nya skärmlösningen trivs testlaget med liksom att Apple Carplay går att aktivera sladdlöst.

Styrkänslan är av det lättare slaget, utan den sköna tyngden och skarpare känslan som Skoda Superb uppvisar. Riktningsstabiliteten är mycket bra, men Passat blir trög och tråkig i reaktionerna jämfört med de andra. Chassisättningen är mjuk, bilen häver sig genom kurvorna och vi upplever det som att framvagn och bakvagn inte riktigt är i symbios med varandra när tempot blir högre. Det räcker med ett snabbt filbyte för att man ska kunna förnimma den här känslan. Passat får samma kritik mot sig som Skoda Superb rörande gasrespons, vid start från stillastående måste vi trampa rejält på gaspedalen för att komma iväg. Men när vi trycker gaspedalen i botten visar sig Passat accelerera snabbast av de fyra testbilarna – både 0-100 km/h och omkörningstestet 70-130 km/h går på 8,7 sekunder.

Sammanfattning

Avgörandets stund är här och det blir inte lätt. Alla bilarna blandar och ger med både toppar och dalar – vissa värre än andra. Vissa brister måste vi återkomma till, såsom älgtestresultaten för både Skoda Superb och Volkswagen Passat. Att antisladdsystemen inte begränsar bakvagnskasten i större utsträckning kommer att innebära rejäla bekymmer även på torrt, men exakt hur mycket återstår att se.

Andra höjder är desto roligare att betrakta, såsom strålkastarna hos Skoda Superb. De nya LED Matrix-strålkastarna är väldigt duktiga på att underlätta livet för föraren genom det sätt som mötande och ikappkörda bilar skärmas av. Dessutom gillar vi det förstärkta helljuset.

När det kommer till bra detaljlösningar så är Skoda och Volkswagen i ledning. Deras system arbetar bättre, oavsett om det gäller skärmlösningar inne i bilen eller strålkastarna. Skoda Superb visar återigen att den är stor­lastaren nummer ett, kanske till och med utanför klassen. Med kanske det största baksätes­utrymmet som kan köpas för (vettiga) pengar så är den en grymt effektiv familjebil. Frågan du behöver ställa dig – behöver du allt detta utrymme? Vill ha eller behöver ha?
Priset du får betala är dels ett högt inköpspris och dels att Skoda Superb är en tung pjäs, inte långt ifrån 300 kg tyngre än Peugeot. Man kan tycka att Superb är snål för sin vikt, vilket stämmer. Men hur mycket snålare hade den varit med 150 kg lägre vikt?

Test av fyra kombibilar 2020

När vi betraktar de nya skattesatserna tillsammans med förbrukningssiffrorna från Teknikens Världs Sverigecykel-test så ställs frågan, om vad man vill ha och vad man behöver, på sin spets. Med sin mindre motor och lägre bränsleförbrukning så kostar vår testade Peugeot 508 SW 6 674 kronor i skatt varje år och räknat på 0,58 l/mil över 2 000 mil/år så landar drivmedelskostnaden på 18 711 kronor (dieselpris 16,13 kr/liter) – eller 25 385 kronor tillsammans. Volkswagen Passat är tvåa i det här loppet. Skatt på 9 326 kronor, drivmedel på 22 582 kr och totalt 31 908 kr. Skoda Superb är något snålare än Passat, men är dyrare att skatta. Drivmedel för 22 168 kr och skatt för 10 411 kr – totalt 32 579 kr.

Sist landar Mazda 6 Wagon med sin bensinmotor och det beror på den höga förbrukningen hos Skyactiv-G-motorn. När de fyra testbilarna körs i kolonn ute på vägen landar förbrukningen på 0,81 l/mil och i Sverigecykeln på 0,85 l/mil. Det ger en bränslekostnad över ett år på 26 656 kronor (bensinpris 15,68 kr/liter) vilket tillsammans med skatten på 7 474 kr ger 34 130 kr totalt. Skillnaden mellan billigast och dyrast sett till dessa två kostnadsposter blir 4,37 kronor per mil sett till en årlig körsträcka på 2 000 mil.

Det är den kantiga förklaringen. Den lite mer emotionellt styrda förklaringen säger att Skoda Superb är testets bästa bil. Bristerna i älgtestet återkommer vi till, men i övrigt är den bästa blandningen av vad man vill ha och vad man behöver.
Peugeot 508 SW är utan tvivel snyggast, men hårdkokta prestanda är inte tillräckligt bra. Stötig och bullrig. Dessutom visar testet att den svagare dieselmotorns prestanda är i underkant, framför allt är det omkörningsprestanda som vi saknar. Hos Mazda är det flera punkter som är nästan riktigt bra, men inte riktigt. Men framför allt – för törstig.

Volkswagen Passat är bra, men det finns en övertygelse inom testlaget att vissa saker som Volkswagen Passat gör bra – det gör Skoda Superb ännu bättre. Eller mindre dåligt. Så, ännu en gång – Skoda Superb är familjens bästa livskamrat.

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment (baksäteskomfort och fyrhjulsdriftstest), alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer