S vill straffbeskatta bilar med hög bränsleförbrukning

I gårdagens SVT Rapport kunde vi se ett inslag om ett av förslagen i Socialdemokraternas skuggbudget. Förslaget innehåller rejäla straffbeskattningar för bilar med höga utsläpp, samtidigt som miljöklassade bilar ska erhålla pengabonus.

Supermiljöbilspremien trädar i kraft 1 januari 2012 och innebär att de allra mest miljövänliga bilarna erhåller en premie på 40 000 kronor. Men premien är förunnat bilar som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer och kommer förmodligen i liten utsträckning att utnyttjas av privatpersoner då dessa bilar är väldigt dyra (och ofta väldigt små).

I veckan kommer Socialdemokraterna att presentera sin skuggbudget och i den kommer man att kunna läsa ett förslag som innebär att bilar med hög bränsleförbrukning ska straffbeskattas. Straffbeskattningen skulle i så fall utformas som en registreringsskatt på upp till 15 000 kronor, summans växer ju ”skitigare” bilen är för miljön.

I gengäld vill Socialdemokraterna ge bilköparna en morot som leder dem in på ett miljöbilsklassat nybilsköp.
– Vi vill ha en avgift på de bilar som släpper ut mest. Så använder vi de pengarna till en bonus för nya miljöbilar, säger Matilda Ernkrans, miljöpolitisk talesman för Socialdemokraterna, till SVT Rapport.

Bonusen är tänkt att utformas så att bilar med maximalt utsläpp på 120 gram koldioxid per kilometer ger 5 000 kronor återbäring medan bilar med riktigt låga utsläpp beviljar återbetalning på upp till 25 000 kronor.
– Det handlar om att ge människor ett verktyg så att man kan välja en miljöbil om man köper en ny bil, i stället för regeringens förslag som handlar om en premie för de allra dyraste bilarna som få människor har möjlighet att köpa, säger Matilda Ernkrans till SVT Rapport.

Mattias Goldmann på Gröna Bilister tycker att moroten på upp till 25 000 kronor är för liten, beloppet skulle inte räcka till för att styra över folk till att köpa miljöklassade bilar. Han menar att det är knappt att supermiljöbilspremien, som nuvarande regeringen har tagit fram, på 40 000 kronor är tillräcklig. Mattias Goldmann skulle vilja se premier på åtminstone 50 000 kronor samt andra förmåner, enligt samma utformning som används i många andra länder.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer