En ny spännande elbil och storsatsning på suv, men också mindre produktion i Europa. Så ska Nissan få fart på försäljningen.

Det har viskats om att Nissan ska minska sin närvaro i Europa och importera fler bilar från Japan. Nu har Nissan gått i svaromål och sagt att strategin är att stärka varumärket och förbättra lönsamheten.
Men faktum är att Europa är Nissans sämsta marknad och regionen har bara gjort vinst ett år sedan 2012. I Europa ingår då även Ryssland, enligt Nissans regionindelning.

För Nissan är Qashqai och Juke de två viktigaste modellerna. Båda byggs i Nissans fabrik i Sunderland. Qashqai har fortsatt att sälja bra och Juke förnyades i höstas. Nissan har också förberett sin fabrik i Sunderland för att bygga även nästa generation av Qashqai. Nya Qashqai ska presenteras nästa år och får då såväl hybrid- som laddhybriddrivlina. Nissan byggde förra året drygt 325 000 bilar i Sunderland som är Storbritanniens största bilfabrik.

TEST: Nya Nissan Juke mot konkurrenterna från Toyota, Renault, Audi, Kia och Skoda

Trots det gick det rykten om att Nissan planerade att sälja sina fabriker i Barcelona och Sunderland. Produktionen i Barcelona har minskat kraftigt efter att Nissan plockat bort tillverkningen av Pulsar samt vissa varianter av NV200. Barcelonaanläggningen mister också produktionen av Mercedes X-klass, i praktiken en Nissan Navara som Mercedes beslutat att lägga ner. I Barcelona byggs även den tredje varianten av pickupplattformen, Renault Alaskan.

Nissans plan är att importera fler bilar från japan till Europa, bland annat ska X-Trail plockas från hemlandet. Förra året beslutade Nissan att inte bygga X-Trail i Sunderland. Japan och EU har ett nytt handelsavtal på gång som gör det enklare och billigare att skeppa bilar mellan regionerna.

STORT SUV-TEST: Nissan Qashqai mot 13 tuffa konkurrenter

I slutet av maj väntas Nissan presentera sin nya strategi. Då blir det tydligare vilken roll Nissan ska ta i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen och vilka resurser som ska läggas på vilka regioner.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer