Så blir sista Bubblan

Efter rykten och spekulationer, nu är det definitivt. Volkswagen Beetle läggs ned. Här är den sista versionen.

Redan våren 2017 skrev vi om att Volkswagens så kallade emotionella modeller, Scirocco och Beetle, var i riskzonen för nedläggning. Ett år senare fick vi vatten på vår kvarn då utvecklingschefen Frank Welsch talade ut om ämnet i brittisk press. Nu kommer den sista spiken i kistan då Volkswagen i USA har offentliggjort Beetle Final Edition SE och SEL.

Specialversionen finns både som coupé och cabriolet och hämtar med två av sina kulörer inspiration från sista upplagan av ur-Bubblan som tillverkades i Mexiko 2003 och då bara som beige eller blå. Men ”Safari Uni” ska föra tankarna till ”Harvest Moon Beige” från New Beetle medan ”Stonewashed Blue” är en koppling till ur-Bubblan i jeansutförande under 1970-talet men även Beetle Denim från 2016. Beetle Final Edition kan dock även fås som svart, grått eller vitt.

VW Beetle Final Edition 2019

Även modellens kromdetaljer ska föra tankarna till Última Edición, som de sista bilarna från 2003 hette. Den sista upplagan kommer även med saker som taklucka på coupén, lackade ytterbackspeglar och unika emblem. SE-versionen har 17-tumshjul medan SEL har 18. SEL har även bi-xenonstrålkastare och LED-teknik på dim- och bakljus.

Invändig finns ett nyckellöst system, läderklädd multifunktionsratt, klimatanläggning, unika färgkombinationer medan SEL lägger på diamantmönstrad skinnklädsel. SEL har även ett uppdaterat stereopaket med navigationspaket.

Motormässigt är det en tvåliters TSI-bensinare på 174 hästkrafter som gäller kopplad till en sexstegad automatlåda.

VW Beetle Final Edition 2019

Beetle Final Edition startar på 23 045 dollar (cirka 206 500 kronor) i USA. ”Vanliga” Beetle startar i dag på 20 200 dollar (181 000 kronor). Man understyrker att datan ovan är för bilar sålda i USA, vilket ger en hint om att den även dyker upp på andra marknader. Modellen gå ur produktion under 2019.

Någon efterträdare till Beetle finns inte enligt Hinrich J. Woebcken, vd för Volkswagen i USA, men han lyfter fram konceptet I.D. Buzz som är en modern tolkning av den klassiska Folkabussen.
– Man ska aldrig säga aldrig, menar han.

Visa kommentarer