Så bra är bilarnas självkörande system

Många bilar i dag har teknik som delvis kan genomföra körningen på egen hand – så kallad semiautonom körning. Vi har testat och betygsatt åtta olika bilmodeller i mellanklassen.

De semiautonoma, halvt självkörande, system som biltillverkarna erbjuder ska hjälpa föraren vid olika situationer. Ett exempel är om föraren för en kort stund råkar ha blicken på något annat än framförvarande trafik, då ska tekniken både kunna bromsa och styra på egen hand, den kan till och med gasa om trafiken framför börjar rulla snabbare (och den adaptiva farthållaren inte är för lågt satt). De olika systemen, som går under namn som till exempel Pilot Assist (Volvo), Autopilot (Tesla), Travel Assist (Volkswagen) och Drive Pilot (Mercedes), är inte till för att ersätta föraren (som man kan tro om man tittar på klipp på YouTube). I stället ska de ses som en hjälpande och delvis avlastande (utan att föraren förlorar fokus) hand.

Samtliga nedan bilar, åtta stycken, har vid våra körningar varit utrustade med semiautonoma system (är nämligen inte standardutrustning på alla bilar, ännu) som inkluderar bland annat adaptiv farthållning, styrhjälp och kökörningsassistans. Vår betygsättning nedan berör själva styrhjälpen, som är den tuffaste pucken för bilarna att klara av, eftersom alla bilarna fixar den adaptiva farthållningen och kökörningshjälpen på ett bra sätt, om än inte exakt på samma vis.

BMW 3-serie 2020

Foto: Patrik Lindgren

BMW 3-serie

BMW:s Driving Assistant har ett beteende som påminner om Volvos Pilot Assist. När systemet tar över styrningen blir ratten stum och bilen hålls i mitten av sin fil utan att studsa mellan linjerna, ett beteende som nästan påminner om en riktig förare och känns tillräckligt förtroendeingivande för att man ska kunna slappna av en aning.
Om föraren inte rör ratten under längre tid varnar bilen först med ljudsignal och lampor i ratten. Om föraren trots det inte tar över kontrollen bromsas bilen till stopp.
Driving Assistant kostar extra men kräver också tillägg av automatiskt avbländbar innerbackspegel och parkeringsvarnare, vilket gör att det faktiska priset blir mycket högre.
Betyg: ★★★★☆

Mazda 6 Wagon 2020

Foto: Glenn Lindberg

Mazda 6

Mazdas aktiva filhållningsassistent fungerar sämre såtillvida att den inte är filcentrerande. Detta innebär i sin tur att bilens system använder vägens vita linjer som brytpunkter, vilket innebär att styrhjälpen tillåter bilen att sträva för långt över vägen och ger sedan relativ stor styrhjälp – det känns som att Mazda 6 studsar mellan väglinjerna.
När vi tar händerna av ratten reagerar bilen först med en ljudsignal och en indikering via instrumentpanelen – sedan stängs systemet av utan vidare varningar och bilens tillåts att åka över de vita linjerna och av vägen eller ut i nästa körfält om ingen reagerar.
Betyg: ★★☆☆☆

Mercedes C-klass 2019

Foto: Patrik Lindgren

Mercedes C-klass

Mercedes Drive Pilot är inte lika strikt i beteendet som BMW:s och Volvos motsvarande system. När systemet tar över styrningen finns det fortfarande spel i ratten och föraren kan göra små justeringar. Drive Pilot vandrar en del mellan filmarkeringarna och är inte lika förtroendeingivande som BMW och Volvo. Om föraren inte rör ratten under längre tid bromsas bilen till stopp.
Betyg: ★★★☆☆

Peugeot 508 SW 2020

Foto: Glenn Lindberg

Peugeot 508

Även Peugeot är lika bra som BMW på att hålla bilen mellan linjerna på ett tryggt och behagligt vis. Likt de tidigare två varnas föraren med akustiska och synliga varningar men det är ingenting man skulle vakna av om man somnat. Skillnaden är att efter några varningar slutar systemet att styra och låter bilen åka av vägen. Dåligt.
Betyg: ★★★☆☆

Skoda Superb Combi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Skoda Superb

Skodas nya system arbetar på samma sätt som hos Volkswagen Passat och är därmed inte helt filcentrerande. Även Superb tillåts röra sig lite för mycket inom sin fil, vilket ger lite onödigt stora hjälpande styrutslag från systemet. Återigen så är Volvos Pilot Assist referenspunkt, det bäst arbetande systemet på marknaden just nu (framför allt efter senaste uppdateringen) som är helt filcentrerande.
När vi tar händerna av ratten reagerar Superb först med en signal och uppmaning via instrumentpanelen om att vi ska återta kommandot över ratten – men styrhjälpen fortsätter.
Andra varningen blir likadan och den tredje blir mer abrupt och innebär även en bromsning för att väcka förarens uppmärksamhet. Styrhjälpen är fortfarande aktiv.
Betyg: ★★★☆☆

Tesla Model 3 2020

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model 3

Tesla är något av pionjärer inom halvautonom körning. Deras Autopilot-system släpptes under 2014 och har sedan dess uppgraderats och blivit allt bättre. I Model 3 följer systemet följsamt filmarkeringarna, dock inte lika precist som Volvos Pilot Assist. Däremot är Tesla förmodligen bäst av alla på att klara av snäva böjar, och systemet är också det som tillåter längst tid utan händer på ratten (vilket för övrigt inte är syftet med något system) innan varningssignaler påminner föraren om att det är denna som ska hantera bilen. Görs inte det ska bilen sänka hastigheten och slå på varningsblinkersen, men det har vi ännu inte haft möjlighet att testa.
Betyg: ★★★★☆

Volkswagen Passat Sportscombi 2020

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Passat

Volkswagens nya system, som ingår i IQ.Drive, arbetar lite bättre än exempelvis Mazdas system, men ändå inte helt filcentrerande. Passat tillåts röra sig lite för mycket inom sin fil, vilket ger lite onödigt stora hjälpande styrutslag från systemet. Här har vi Volvos Pilot Assist som referenspunkt, det bäst arbetande systemet på marknaden just nu.
När vi tar händerna av ratten reagerar Passat först med en signal och uppmaning via instrumentpanelen om att vi ska återta kommandot över ratten – men styrhjälpen fortsätter. Andra varningen blir likadan och den tredje blir mer abrupt och innebär även en bromsning för att väcka förarens uppmärksamhet. Styrhjälpen är fortfarande aktiv.
Betyg: ★★★☆☆

Volvo S60 2020

Foto: Patrik Lindgren

Volvo S60/V60

Volvos Pilot Assist är enligt de flesta testförare marknadsledande. Den halvautonoma körhjälpen klarar att köra längre sträckor på motor- och landsväg nästan som en riktig förare. Bilen hålls i mitten av sin fil utan att ”studsa” mellan filmarkeringarna och systemet aktiveras enkelt med farthållarknappen på vänster ratteker. Om föraren inte har någon hand på ratten varnar systemet med ljud- och ljussignaler efter 30 sekunder och kopplas till slut ifrån.
Till skillnad från systemen i BMW och Mercedes bromsar Pilot Assist inte bilen till stopp. Det är dåligt om föraren inte är i stånd att ta över körningen, vilket drar av ett femte plus från betyget.
Betyg: ★★★★☆


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer