Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar

Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model 3 – tre fyrhjulsdrivna elbilar. Är drivningen på alla hjul mest för show eller fungerar den så bra som man önskar i en fyrhjulsdriven bil? Vårt test avslöjar både det ena och det andra.

Att köra på en folkracebana med dyra elbilar kan tyckas märkligt, men vi är här för att stilla våra nyfikna sinnen. Vi har ju faktiskt tre fyrhjulsdrivna bilar och vi undrar förstås hur bra dubbla elmotorer fungerar när greppnivån sänks?

Audi e-tron är först ut då den är den enda av bilarna som ska vara uttalat duglig i terrängen. Offroad-läge, hill-descent och höj-/sänkbar luftfjädring är standard, där e-tron blir riktigt hög i högsta läget. Därtill kan antisladdsystemet kopplas ur helt. Att e-tron är en riktig bjässe har vi redan konstaterat. Men den lekfulla sidan förvånar! Det här är en kul bil att köra när underlaget bjuder till. Fyrhjulsdriften är perfekt balanserad för lekfull körning och att sladda med en 2,7 ton tung klump har aldrig varit så enkelt. En lastväxling över krönet och ett bestämt tryck på gasen föser ut rumpan i ett långt, kontrollerat uppställ. Att bilen är eldriven är en stor fördel tack vare den direkta gasresponsen som gör det enklare än någonsin att justera sladden med högerfoten.

Testets andra suv, Mercedes EQC, är långt ifrån Audi på den här punkten. Och då inte bara när det kommer till att sladda utan även när det kommer till terrängduglighet. EQC är fyrhjulsdriven men det stannar där. EQC har inte ens ett offroadläge och antisladdsystemet går inte att koppla ur helt. Den finns heller inte med höj-/sänkbar luftfjädring. Luftfjädring bak är standard men fram är traditionell skruvfjädring det enda alternativet. Markfrigången är ynka 13 cm, riktigt dåligt för att vara en suv. Det är faktiskt så illa att Teslan har högre markfrigång. I övrigt är de dock lika dåliga i terrängen och lika tråkiga när greppet släpper.
För att få en frisläppt Model 3 behöver man köpa Performance-versionen för 40 000 kr extra. Där ingår bland annat ”track mode” som lättar på ingreppen från antisladd- och antispinnsystemen.

LÄS MER: Hela testet av Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model 3

Efter testet, med alla bilarna i garaget, tar vi fram våra stålrullar som simulerar noll friktion under hjulen. Audi och Tesla visar upp enastående resultat oavsett om vi sätter rullarna under vänster hjulpar, framhjulen eller bakhjulen. Men det är främst när vi sätter rullarna under vänster hjulpar som vi förbluffas av hur bra systemen fungerar. I det här momentet brukar många ha problem men inte Tesla Model 3 och Audi e-tron. Systemen jobbar annorlunda men resultaten är det bästa vi har sett. Mercedes EQC är i sin tur inte dålig, men den är långt ifrån lika imponerande.

Audi e-tron 55 quattro test av fyrhjulsdrift

Foto: Patrik Lindgren

Audi e-tron 55 quattro

Rullar bak
Väldigt bra, ytterst lite hjulspinn.
Rullar fram
Exakt lika bra som med rullarna bak, e-tron driver lika gärna bak som fram.
Rullar sida
Här briljerar e-tron! Vi behöver nästan inte gasa någonting för att komma av och hjulen spinner marginellt. Här syns det dock att det börjar spinna lite tidigare bak än fram.

Mercedes EQC 400 4Matic test av fyrhjulsdrift

Foto: Patrik Lindgren

Mercedes EQC 400 4Matic

Rullar bak
Förvånansvärt dåligt, EQC har svårt att komma av rullarna. ESP går tydligt in och stryper kraften hårt.
Rullar fram
Lika dåligt som bak. Spinner rejält!
Rullar sida
Ovanligt nog spinner det mindre med rullarna på vänster hjulpar. Främst spinner det framtill. Bra resultat, men inte lika bra som Audi.

Tesla Model 3 Long Range test av fyrhjulsdrift

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model 3 Long Range

Rullar bak
Väldigt bra, som Audi.
Rullar fram
Perfekt, spinner ingenting.
Rullar sida
Bästa fyrhjulsdriften vi kört! Det spinner ett kvarts varv bak sen fram innan fyrhjulsdriften till synes låser sig och höger hjulpar drar upp bilen.

LÄS MER: Hela testet av Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model 3


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer