Så förändrar elektrifieringen hur bilarna ser ut

INTERVJU. Mer effekt, inga utsläpp och ljudlöst. Det är lätt att se de uppenbara förändringarna när elbilen ersätter bensin- och dieselbilar. Men elektrifieringen kommer också att förändra hur våra bilar ser ut – i grunden.
– Vi kommer att behöva ifrågasätta allt och den största förändringen kommer att ske på insidan, säger Nissans designer Giovanni Arroba som ansvarat för designen av nya elbilen Ariya Concept till Teknikens Värld.

Det var tänkt att Nissan skulle presentera sin ny elbil Ariya den här våren men coronautbrottet och spridningen av sjukdomen covid-19 har förändrat allt.
I stället pratar jag med Nissans designer Giovanni Arroba över telefon. Arroba har ansvarat för designen av elbilen Ariya Concept (bilderna här) och därmed skapat det han och Nissan kallar ”framtidens design för Nissans elbilar”. Jag såg med egna ögonen Ariya Concept på bilsalongen i Tokyo i höstas. Nissans nya platta batteripaket har gett Arroba stora möjligheter att bygga en relativt låg sportig ”electric crossover” och Arroba kallar sin skapelse ”ett nytt bilsegment”.

Nissan har erfarenhet av att bygga nya bilklasser då suven Qashqai anses ligga bakom en del av det stora skiftet från kombi och sedaner till suvar. På samma sätt ska Ariya definiera inte bara Nissans kommande elbilar utan den nya generationens elbilar i stort – lite högre sittposition men med en sportig taklinje, storlek på utsidan som en bil i C-segmentet, Golf-klass alltså, men utrymme på insidan som i en D-segmentbil, eller en Passat för att fortsätta VW-liknelsen.

Nissan Ariya Concept

Foto: Nissan

I fjol presenterade Nissan konceptbilen Ariya på bilsalongen i Tokyo. Bakom designen står Giovanni Arroba som vi intervjuat inför denna artikel.

Nissans batteripaket är tunnare än konkurrenternas men de övriga argumenten känner vi igen. Ändå representerar Ariya något helt nytt, inte minst för Nissan.

– Hela bilindustrin står inför det här skiftet och det sker på alla marknader samtidigt, det är en ny global idé på hur bilar ser ut och används. Vi får en ny uppfattning om vad mobilitet är. Det är som när arkitekturen blev mer global och modern, vi såg en ny typ av kraftfull industridesign som var global. Den rörelsen inspireras jag mycket av, säger Giovanni Arroba till Teknikens Värld.

De klassiska förbränningsmotorerna och växellådorna ersätts med en eldrivlina som erbjuder andra köregenskaper
Batteripaket och elmotorer ersätter traditionella förbränningsmotorer. Motorhuven behövs i praktiken inte längre – även om Nissan har den kvar på Ariya eftersom det finns saker därunder som bilägaren fortfarande behöver komma åt – och grillen får ett nytt utseende. Men det är på insidan den stora förändringen sker.

Giovanni Arroba

Foto: Nissan

Giovanni Arroba ger oss en inblick i hur bilars design framöver kommer att förändras i och med elbilarnas, och annan ny tekniks, intåg.

– Bilen ser fortfarande ut som ett djur som rör sig och vi har fortfarande proportioner att ta hänsyn till och såklart säkerhetskraven med skydd för fotgängare och krockzoner. På insidan finns mycket mer plats och andra ytor. För mig hänger elektrifiering ihop med teknik för självkörande och så småningom behöver vi inte ratt eller pedaler. Då kommer mycket av kontakten med bilen att ske på ett nytt sätt, säger Arroba.

– Vilka material vi väljer på insidan är viktigt och vi har fortfarande behov av att känna bilen, utseende och material i knappar och på bildskärmar är viktigt, det är viktigt att ha en balans. Allt vi tar i och känner på skapar en kontakt med bilen. I Ariya Concept använder vi hauptiska knappar och pekskärmar, kontakten och responsen är viktig. Men vi har också enklare knappar för vissa saker, och röststyrning.

Nissan Ariya Concept

Foto: Nissan

Nissan Ariya Concepts förarmiljö.

Tror du att röststyrning kommer att vara en viktig sak i framtidens bilar?
– Ja, det tror jag men jag tror inte att det kommer att ersätta allt, vi behöver fortfarande ta och känna på bilen. Men det här beror också på att vi kommer från en tid där vi haft kontakt med bilen i ratten och pedalerna. Med självkörande bilar försvinner det och vi kommer att vilja göra andra saker i bilen. Vi måste anpassa oss till vad kunderna vill ha, vill de ha röststyrning så kommer vi att bygga det.

Ni behöver inte ha en traditionell motorhuv, är det skönt när den är borta?
– Vi behöver ifrågasätta allt i framtiden och vi kommer att förändra även tillverkningsmetoderna efterhand. Vi kanske inte behöver gliporna vid motorhuven längre.

Nissan har som många andra bilföretag designkontor på flera platser i världen. Giovanni Arroba har arbetat på flera av dem, San Diego, London och förstås på Nissans designcemter i Japan, i olika omgångar.

Nissan Ariya Concept

Foto: Nissan

Vad bidrar de olika designkontoren med?
– Det gäller att vara där och känna av pulsen på de olika marknaderna, det är väldigt viktigt. Europa, USA och Kina är tre väldigt olika marknader. För mig var det väldigt viktigt att vara i Europa i fyra år och lära mig den marknaden. Och södra Kalifornien, det är en väldigt unik bilmarknad. Jag har ännu inte arbetat i Kina men jag rest mycket i Kina. Att vara designer är för mig att vara som en haj, det gäller att aldrig stå stilla, för då dör man.

Vad är då den största utmaningen när alla de här olika marknaderna ska samlas i en enda bilmodell som ska säljas överallt?
– Att bygga en global bil är en stor utmaning, det är alltid en kompromiss. Ariya Concept är vår vision av en ny elbil med nya former och ny teknik. Men det är inte en bil som bara visar allt vi kan göra, det är en bil som är realistisk och nära i horisonten. Den är attraktiv och den ska upplevas som tillgänglig.

Giovanni Arroba är chef för Nissans nya generation elbilar och han har också ansvar för nästa generation av sportbilen 370Z. Elbilen Ariya ska presenteras senare i år och i alla fall före coronautbrottet var planen att börja sälja bilen i höst.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer