Så fungerar Bytons jätteskärm

Minns du Bytons jätteskärm som visades förra året? Nu är den klar för produktion och så här fungerar den.

Produktionsstarten för Bytons första bil rycker allt närmare. Såväl produktionslina som själva bilen befinner sig nu i utvecklingsfas och under den pågående CES-mässan i Las Vegas visade man upp det av bilen som det har surrats mest om: bilbranschens största skärm.

Det var under förra årets upplaga av mässan som vi fick se de första bilderna på bilen och dess märkliga interiör. I år visar man upp hur det kommer att se ut i den färdiga eldrivna suven vid namn M-Byte.

Den gigantiska skärmen är kvar, vare sig du vill eller inte, men mäter nu 48 tum mot tidigare planerade 49. Den är böjd och kompletteras nu med en åttatums pek/manöverplatta på mittkonsolen. Liksom tidigare finns en manöverplatta på sju tum i rattens centrum som inte följer med rattens rörelser – som i den gamla versionen av Citroën C4.

byton-m-byte-exterior

Konceptet av Byton M-Byte ska stämma rätt bra överens med produktionsbilen.

På instrumentbrädan finns nu även en sektion riktad mot föraren. Med knapparna manövrerar du ”växellådan” och ovan dessa finns kameror som läser av föraren vid exempelvis autonom körning. I introduktionsfilmen kan vi även se hur infotainmentsystemet tolkar gester via dessa.

Hoppa över mumlandet och spola fram 17.20 in i filmen nedan så ser du hur skärmar och infotainmentsystem fungerar i bilen.

På scenen vid pressvisningen fanns även M-Byte som koncept (bild ovan) och enligt uppgift stämmer utseendet till 80-90 procent överens med den kommande produktionsbilen.

Världspremiären för M-Byte sker under CES-mässan i Shanghai i juni 2019, bilen lanseras i Kina under slutet av året.

Visa kommentarer