Var fjärde ny bil som säljs i år är laddbar. Vi hänger med på en kontrollbesiktning av en elbil för att se hur stor skillnad det är mot en "vanlig" besiktning.

Bil Swedens försäljningsstatistik från januari till maj 2020 visar att var fjärde nybilsregistrering var en elbil eller laddhybrid, mer än dubbelt så stor andel i jämförelse med förra året vid samma period. Totala andelen laddhybrider och elbilar i landet efter första kvartalet 2020 uppgick till knappt 120 000 fordon, en fortfarande förhållandevis liten andel, men det finns modeller som börjar bli till åren komna. Tesla Model S började säljas i Sverige 2013 och storsäljaren Nissan Leaf har funnits på svenska vägar i tio år.
Så hur går kontrollbesiktningen av en elbil till kontra sitt bensin-dito?
Fordonsbesiktningsbranschen har själva riktat kritik mot det svenska regelverket och anser att en uppdatering är på sin plats. Norge är förlagan, nästan varannan bil som säljs där är elektrifierad.

– I Sverige gör vi inga som helst specifika kontroller på just elbilar men i exempelvis Norge införde man kontroller redan 2015, säger Tord Fornander, vice vd på Opus Bilprovning och ordförande i organisationen Fordonsbesiktningsbranschen.

Vad hos en elbil behöver mer översyn vid en besiktning?
– Framför allt behöver man kontrollera eventuella skador på batterier, ladduttag, laddkabel med mera. Man borde även använda sig av bilens egna kontroll- och övervakningssystem som komplement till kontrollen, säger Fornander.

När Teknikens Värld besöker Bilprovningens anläggning i Upplands Väsby blir problematiken med besiktningen av en elbil tydlig. Det är svårt att göra något annat än en okulär besiktning. Det går ju av förklarliga skäl inte att plocka bort batteriet för undersökning, och visuellt undersöks en bil redan noga undertill, oavsett om den har ett batteri eller en bensintank. Den stora skillnaden i det norska regelverket är att där krävs att laddkabel och laddkontakt undersöks, något som inte görs i Sverige.

Vad kan en elbil underkännas för som inte en vanlig bil kan?
– Egentligen ingenting. Allt en besiktning går ut på är trafiksäkerhet och miljö. Grundkontrollen är detsamma oavsett, säger Tobias Stoor, besiktningstekniker Bilprovningen.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

Bromskraften och bromskraftfördelningen mellan axlarna testas. Värdet mäts i kilojoule. Självklart görs inget test av avgasvärdena på en elbil.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

En kortare provtur görs för att se att ingen kontrollampa lyser. ”Vi testar blinkers, lyssnar efter ”klonkade” ljud och gör en inbromsning”, säger besiktningstekniker Tobias Stoor.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

Bromspedalen trycks ned för att se om systemet klarar av högt tryck under längre tid. Om inte, kan till exempel ett bromsrör brista. På nyare bilar är systemen ofta elektriska.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

Under huven görs en okulär besiktning för att se att inga kablar tagit skada, i sådana fall finns speciella säkerhetshandskar att tillgå. Röda kablar betyder hög spänning. På samma sätt som hos en vanlig bil rycker man aldrig i kablarna. ”Bilarna är fortfarande bara tre-fyra år gamla och jag har ännu inte hittat något fel med kablarna”.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

En ventil för att leda värme undersöks, samt bromsarna undertill. Ett problem kan vara att belägg och ok rostar på en elbil, då man ofta använder sig av regenererande motorbroms för att stanna i stället för bromspedalen.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

Undertill har batteriet på ”vår” Renault Zoe fått sig två parallella skador, möjligen en transportskada, tror Tobias Stoor. Bilen underkänns inte, men ägaren informeras.
”Att någon cell tagit skada är osannolikt, de är väl paketerade i ett batteri”.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

När Bilprovningen började få in de första Teslorna för besiktning höll man en intern kurs i hur man lyfter dem. En elbils tyngdpunkt är annorlunda på grund av de stora batterierna. ”Vi försöker alltid lyfta på de inre sidobalkarna. Lyfter du där du vanligtvis lyfter med domkraften kommer du få en lackskada om hela framvagnen lyfts”, säger Tobias Stoor.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

När hjulen snurrar på Renault Zoe går det artificiella så kallade AVAS-ljudet (artificiellt ljud som ska uppmärksamma omgivningen) igång, trots att bilen är avslagen.

Besiktning av elbil Renault Zoe

Foto: Glenn Lindberg

Enligt det svenska regelverket behöver varken kontaktuttag eller kabel undersökas hos en elbil eller laddhybrid. ”I vissa uttag behöver du sätta i kontakten upp och ner, samtidigt som den tunga elomvandlaren hänger fritt. Då är det lätt att kabeln blir skadad invändigt”.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer