Mercedes, Volvo, BMW och Audi är bara några av alla som försöker köra ifatt Tesla i elbilsracet. Men tycks Tesla hela tiden hitta på nya tekniska finesser och innovationer som gör att de håller ledningen. Nu ser bilvärlden fram emot Model Y – ja, vissa i alla fall.

Det fanns en tid då det mesta om Tesla handlade om räckvidd och om det här med elbilar var så klokt egentligen. Sen kom en period med problem. Tesla missade produktionsmål och det var svårt att gå från mer eller mindre handbyggda bilar till storskaliga bilfabriker.
Ja, och så har vd Elon Musk hela tiden gjort sina egna små utsvävningar.
Men kanske är det hög tid att vi ägnar lite mer tid åt själva tekniken och vad det är som gör att Tesla fortfarande har längst räckvidd, uppdatering över nätet och svårslagen mjukvara?
Branschtidningen Automotive News bad bilanalytikern Sandy Munro dyka ner i kommande Tesla Model Y. Enligt Munro var Tesla Model 3 tio år före alla andra inom vissa områden och när han nu bryter ner Model Y ser han ytterligare tre till fyra års försprång till konkurrenterna. Det här är vad som sticker ut på Model Y:

Värmepump och klimatkontroll
Tesla har utvecklat en ny typ av värmepump som de döpt till Octovalve. Idén har kommit från rymdindustrin och luftkonditionering, värme och ventilation ska nu skötas betydligt effektivare än tidigare. Pumpen kan värma kupén snabbare trots att den är mindre och innehåller färre rörliga delar. Den är också billigare att bygga och kräver inte lika mycket energi som de i andra Teslamodeller.

Elektronik
Tesla har utvecklat tredje generationens chassikontrollsystem som är mer integrerat i hela bilen än tidigare. Men framför allt har Tesla utvecklat en egen processor som ska klara morgondagens krav för snabba beräkningar och beslut för självkörande bilar. Tidigare köpte Tesla processorer från Nvidia men nu har Tesla det som enligt Musk är ”världens bästa processorchip”. Processorn klarar fler beräkningar än Nvidia-processorn men kostar bara 80 procent av Nvidias pris. Därmed har Tesla råd med ett backup-chip ifall det första går sönder.

DUELL: Tesla Model X mot Audi e-tron

Elmotorn
Tesla har bytt från koppar till aluminium i den rotor som sitter i induktionsmotorn. Model 3 har koppar men Model Y får aluminium.

Batteri
Model Y har samma 75 kWh-batteri som Model 3 men Teslas batteripartner Panasonic samt det nya partnerskapet med CATL ska fortsätta att utveckla den kemi som finns inuti batterierna. Tesla använder cylindriska batterier och inte de rektangulära paket som flera konkurrenter använder. Enligt Tesla är de runda lättare att paketera och de är också billigare.

TEST: Tesla Model 3 mot Audi e-tron och Mercedes EQC

Uppdatering över internet
Flera konkurrenter erbjuder viss uppdatering över internet men för den etablerade bilindustrin har det här varit en svår nöt att knäcka. Tekniken och viljan finns där men hela service- och återförsäljarnätet kämpar emot. Tesla har inte det problemet alls som en ny och fristående aktör. Därmed kan de också uppdatera bilen löpande via internet.

Snabbladdning
Tesla fortsätter att bygga ut sitt nät av snabbladdare världen över och har i dag närmare 20 000 laddpunkter. Nu byggs tredje generationen stationer som kan ladda en Model 3 med 250 kW. Nya Volkswagen ID.3 kommer lite senare upp i halva den siffran.
Audi e-tron, Mercedes EQC, Volkswagens ID-familj och nya elbilar från Nissan, Ford , Volvo och BMW kan matcha Tesla på flera områden men enligt Sandy Munro kommer det att dröja många, många år innan de kan erbjuda samma tekniska bredd till samma relativt låga pris.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer