Det är högtryck på svenska bilverkstäder inför vårsäsongen. Samtidigt skapar coronakrisen helt nya förutsättningar med mekaniker som tvingas vara hemma i stället för att jobba. ”Ska vi se något positivt i det här så är det att alla hjälps åt när det är kris”, säger Bilias kommunikationschef Anders Rydheimer.

Allt fler tvingas stanna hemma från jobbet, antingen på grund av egen sjukdom eller på grund av att någon i familjen är sjuk. Sjukskrivningar skapar oro i samhället och en bransch som står inför den allra mest krävande perioden, även i normala fall, är bilverkstäderna. Service och reparationer måste göras före sommaren och till det kommer skiftet från vinter- till sommardäck. Att förlänga perioden då det är tillåtet att använda dubbdäck med två veckor har skapat en viss lindring.

Tillsammans med sin verkstadskedja Meca erbjuder Mekonomen att verkstäder hämtar och lämnar bilar i kundernas hem. Det ska göra att fler vågar använda sin bilverkstad. Verkstadskedjan Meca berättar att beläggningen sjunkit med 50 procent och att tjänsten att hämta och lämna bilar ska rädda en del av beläggningen.
Mekonomens kommunikationschef Gabriella Granholm bekräftar att verkstäderna har vissa sjukskrivningar, precis som på andra företag, men enligt Granholm är verkstäderna väl rustade för vårsäsongen.
Meca berättar att så gott som alla deras verkstäder har öppet som vanligt, med undantag av någon enmansverkstad. Även Mekonomen håller öppet som vanligt.

Bilverkstad

Foto: Glenn Lindberg

Bilias kommunikationschef Anders Rydheimer säger att de står inför en period med så gott som full beläggning.

– Vi arbetar väldigt proaktivt med bokningar för till exempel däckbyten och det fungerar bra. Vi har inte full bemanning och vi följer så klart de strikta restriktioner som finns i samhället i övrigt. Skolorna är stängda och det betyder att fler är hemma och vårdar sjuka barn. Men vi hjälps åt.

Bilia har verksamheter i flera andra länder i Europa och ser en stor skillnad i hur de olika ländernas myndigheter agerar i viruskrisen.

– Vi håller fortfarande öppet i Norge men i andra länder får vi inte ha öppet. Vi har några anläggningar där vi kan göra några enstaka saker, eller bara lämna ut hyrbilar.

Bilia har inte märkt någon stor nedgång på bokningarna i Sverige och inte heller någon stor efterfrågan på en tjänst där verkstäderna hämtar och lämnar bilarna.

– Verkstäderna ligger öppet till, vi har möjlighet att ta emot kunderna utomhus och det går att betala digitalt. Kunderna visar också en stor förståelse och vi hjälps alla åt. Är det något positivt i det här så är det att människor hjälps åt i kristider. Kanske är det också så att människor vill använda bilen lite mer nu i stället för att trängas i kollektivtrafiken.

Flera bil- och motororganisationer har föreslagit billigare parkering och sänkt trängselskatt för att fler ska kunna ta bilen och undvika kollektivtrafiken under coronakrisen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer