Sommaren har tagit vid och det är synonymt med extra många släpvagnar, husvagnar och båttrailers på vägarna. Här kommer lite matnyttiga tips om hur du ska tänka innan, under och efter påkoppling av släp på bilen.

”Äntligen är sommaren här!”, utropar många svenskar dessa dagar och börja gnugga händerna inför alla mil med släp som ska avverkas på vägarna i vårt avlånga land. Det kan handla om att dra vanligt släp för att äntligen tömma all bråte man har samlat på sig under vinterhalvåret och som gör sig bäst på soptippen, det kan handla om att dra båten till en annan hamn för att undersöka andra kobbar och skär, och det kan – i synnerhet – handla om att dra semestersläpvagnen, det vill säga husvagnen för att koppla av på helt annat håll än hemmet.

Men många är ringrostiga efter att inte ha haft påhäng där bak på närmare ett års tid, eller så är det helt enkelt så att en del bilister aldrig tidigare har kört med släpvagn, båttrailer eller husvagn. Därför kan det vara bra att friska upp minnet, eller för dem som är nya inför släpvagnskörningen, ta del av helt ny information.

Gammal Mercedes med husvagn

Foto: FotoArt-Treu

Ett gammalt och vackert husvagnsekipage.

– Varje sommar ökar utlåningen av släpvagnar med ungefär 30 procent. Somliga ska hantera ett släp för första gången och vi får många frågor om hur de ska kopplas, lastas och köras. Vid minsta osäkerhet ska man fråga och det är bra att många tar hjälp. Det finns flera knep som underlättar, säger Johan Wijkander på Freetrailer som har satt ihop nedanstående lista med 20 punkter med bra tips och ”att tänka på”-grejer.

I en tidigare artikel inom samma ämne, men som då rörde vinterkörning med släp, tog vi upp det här med att lasta rätt för att få viktfördelningen så optimal som möjligt. Det så kallade kultrycket får varken vara för högt eller för lågt. I filmen ovan ser du ett tydligt exempel på hur för lågt kultryck kan leda till wobbling som i många fall kan vara tuff att häva. En liten justering av lastens vikt bakåt på släpvagnen, båttrailern eller i husvagnen gör att kulhandsken strävar uppåt, från dragkroken, och köregenskaperna äventyras.

Dragkrok och kulhandske

Foto: Freekkorremans

Se till att kulhandsken verkligen greppar runt dragkrokens kula. Glöm inte att koppla säkerhetsvajern och koppla elkabeln.

Ett annat problem med att köra med släp är när det ska backas. Många tycker att det är oerhört svårt, en hel del till och med att det är omöjligt. Men så är det förstås inte. Det är väldigt enkelt, bara man håller tungan rätt i min och tänker tvärtom. När du backar med bil och ska svänga höger vrider du ratten åt höger, precis som om när du kör framåt och svänger åt höger. Med släp påkopplat ska du i stället vrida ratten åt vänster för att få släpet att vrida sig åt höger. Vissa lär ut att hålla handen på nederdelen av ratten, så när du ska svänga höger med släpet vid backning ska du vrida ”ratthanden” åt höger, för då vrider du ratten åt vänster. Det kan låta krångligt, så det är upp till var och en vad som är lättast – var man placerar handen på ratten.

Toyota Hilux med släp

Foto: GaryGee

Lastsäkra, lastsäkra, lastsäkra. Kör du till tippen med bråte, använd spännband och/eller presenning eller nät för att andra bilister inte ska behöva väja för ditt bråte som plötsligt ligger mitt på vägen.

Koppla på en släpvagn, trailer eller husvagn

  • Veva ner stödhjulet och släpp handbromsen om du har behov av att rulla släpet till bilens dragkrok.
  • Veva upp stödhjulet när kulhandsken befinner sig över dragkroken, släpet sänks då automatiskt och fästs i dragkroken.
  • Testlyft alltid i balken genom att fatta tag under och lyfta den uppåt för att säkerställa att kulhandsken sitter ordentligt monterad i dragkroken. Många släp har även en färgmarkering som visar att det är korrekt kopplat, men testlyft ändå alltid.
  • Fäst säkerhetsvajern i fordonet, så nära dragkroken som möjligt. Ofta finns ett speciellt fäste för vajerkoppling i samband med dragkroken.
  • Koppla elkabeln. Om den är av modern typ (13-polig) ska den vridas ett kvarts varv så att platsfliken ligger vågrätt. Den äldre typen (7-polig) behöver bara stickas in, notera klacken på ena sidan och urtaget på andra, de ska passa in i varandra.
  • Se till att stödhjulet är ordentligt uppvevat och spänt så att det inte lossnar under körning.
  • Kontrollera att färdbelysning, bromsljus, körriktningsvisare samt eventuell påskjutsbroms fungerar genom att starta bilen och prova. Kontrollera även däcktryck och -mönster.

Lasta en släpvagn, trailer eller husvagn

  • Koppla släpvagnen innan lastning för att kontrollera att släpet inte tippar.
  • Fördela vikten av lasten jämt i bästa mån för att undvika instabilitet. Centrera lasten ovanpå axeln (ovan hjulen) om den inte fyller ut golvytan.
  • Fäst lasten med spännband, framförallt tyngre saker. Kör du till exempel ris och buskar är det bra med en täckande presenning eller nät, se till att inte vinden greppar tag.

Köra med släpvagn, trailer eller husvagn

  • Anpassa körningen till ekipagets längd och bredd genom att ha extra uppsikt vid korsningar och andra svängar.
  • Maxhastighet för körning med släpvagn är 80 km/h.
  • Vid farthinder, gupp och övrigt ojämnt underlag, var beredd på eventuellt gungande och var extra försiktig med hastigheten.

Backa med släpvagn, trailer eller husvagn

  • Börja med att ställa ekipaget rakt och tänk på att rattens rörelser ger spegelvänt resultat på släpet jämfört med när du backar med endast bil.
  • Ändra ditt grepp om så önskas. I stället för att hålla ”tio i tolv” håller du händerna längst ner på ratten, ”halv sex”.
  • Tänk dig att ratten föreställer släpet och för rattens nedre del åt det håll du vill styra släpet. För att backa åt höger, för rattens nedre del åt höger och tvärtom.
  • Öva mycket och börja försiktigt med små rörelser för att se åt vilket håll släpet går.
  • Ta hjälp av en vän som kan ge en överblick utanför fordonet och guida dig genom backningen.

Parkera med släpvagn, trailer eller husvagn

  • Hitta en ledig parkering och ställ dig där du har mycket utrymme.
  • Om möjligt, hitta två rutor som följer varann och ta upp två rutor.
Visa kommentarer