Så lång livslängd har elbilsbatterier – Leaf och i3 sämst

Hela 6 300 elbilar har undersökts och slutsatsen är att batterierna håller bättre än väntat. Men skillnader finns. Snabbladdning och dålig kylning är bovar i dramat.

Geotab är ett amerikanskt företag som utvecklar mjukvara som hanterar företags vagnparker. Bland annat har de utvecklat ett verktyg som analyserar batteriets åldrande och med detta kunnat bedöma 6 300 elbilars försämring över tid.
Slutsatsen är att batterierna håller bättre än vad vi trodde för några år sedan. Efter sex år är kapaciteten fortfarande i genomsnitt 87,9 procent av den ursprungliga. Risken är med andra ord liten att garantin, i normala fall åtta år eller 16 000 mil, ska behöva tas i bruk.
Om batteriernas åldrande håller sig på den nivån kommer merparten av batterierna överleva elbilarnas livslängd med i alla fall dräglig kapacitet kvar i batteriet.

I genomsnitt tappar batterierna 2,3 procent per år. Det betyder att en tio år gammal elbil har tappat 23 procent av kapaciteten. Om räckvidden var 30 mil när batteriet var nytt, är räckvidden 24 mil när bilen fyller tio år. Den försämringen måste du ha i åtanke om du överväger att köpa en begagnad elbil.
Riktigt gamla elbilar kan bli riskabla köp. Åldrandet är nämligen inte linjärt. Initialt finns det ett drastiskt fall i kapacitet, sedan planar kapacitetskurvan ut, för att i slutet av livet falla snabbare igen.
Det finns också märkbara skillnader i åldrande mellan biltillverkare. En orsak är skillnader i batteriets kemi, som avgör hur det påverkas under belastning. En annan orsak till olika åldrande är batteriernas kylsystem, det vill säga om det kyls med luft eller vätska.
Som exempel kan nämnas Nissan Leaf från 2015 som har ett luftkylt batteri och som tappar i genomsnitt 4,3 procent av kapaciteten per år. Tesla Model S av samma årsmodell har ett vätskekylt batteri som tappar i genomsnitt 2,3 procent av kapaciteten per år.

Livslängd batteri i elbil 2020

Klicka på bilden för att se den i större format.

3 tips som förlänger livslängden

1. Undvik att parkera din bil längre perioder med mycket låg eller mycket hög laddning. Ha batteriet på mellan 20-80 procent laddning om bilen ska stå oanvänd en längre tid. Ladda riktigt fullt bara precis innan du ska på långresa.

2. Undvik snabbladdning. Prioritera långsammare laddning över natten.

3. Klimatet rår du inte på, men om du är länge i ett riktigt varmt område så kan du tänka på att parkera i skugga hellre än i direkt sol.

I dag är de flesta batterier vätskekylda. Tilläggas bör även att problemen med bristande kylning framför allt uppkommer i varma klimat.
En annan orsak till batteriets åldrande är tillverkarens val av buffert. I verkligheten laddas nämligen aldrig batteriet helt fullt. Om batteriet verkligen vore fulladdat kan körbarheten försämras. Därför tillåter inte systemen att batteriet laddas till 100 procent. Inte heller tillåter tillverkarna att batteriet töms helt och hållet. Det skulle påverka hållbarheten negativt. Hur tillverkare sätter dessa buffertgränser anger inte bara räckvidden, utan även hållbarheten.
En överraskande slutsats av undersökningen är att körsträckan påverkar åldrandet bara i mindre grad. Oavsett om man kör 800 mil per år eller över 2 000 mil per år märks det bara marginellt på batteriets prestanda. Efter fyra år ligger kapaciteten på 92 procent i genomsnitt för de som kör mindre än 800 mil per år, och på 90 procent för bilarna som körs mer än 2 000 mil per år.
Kanske är den insikten en orsak till att Lexus har gått ut med en batterigaranti på 100 000 mil för sin nya elbil UX 300e. Men tidsgränsen är tio år.

Något som däremot kortar batteriets livslängd är upprepad snabbladdning. Snabbladdning betyder hög spänning och hög temperatur, och båda tillstånden pressar batteriet. Men skillnaden är relativt liten. Geotab delar upp materialet i tre kategorier, de som aldrig snabbladdar, de som som snabbladdar 1-3 gånger i månaden och de som snabbladdar oftare än tre gånger per månad. Efter fyra år ser vi att de som aldrig snabbladdar har 90 procent av kapaciteten kvar medan de som snabbladdar mer än tre gånger per månad har ca 87 procent av kapaciteten kvar.

3 frågor

Kristina Edström professor i kemi

Kristina Edström, professor i kemi, Uppsala Universitet, och forsningsledare för Ångström Advanced Battery Center.

Håller dagens elbilsbatterier längre än vad folk tror?
– Ja, om det är de nyaste av modellerna. Det är just kvaliteten hos battericellerna och batteripacken som har förbättrats mycket de senaste åren och år för år. En elbil som är från 2019 är bättre än en från 2017. Lexus garanterar 100 000 mil, men högst 10 år, för batteriet i nya UX 300e.

Är det ett reklamtrick, eller tror du att batterier verkligen håller för att användas 100 000 mil?
– Jag tror att ett batteri håller att användas i 100 000 mil men att det är få som kommer att köra en bil så många mil på tio år. Om vi gör ett enkelt räkneexperiment: Ett kommersiellt litiumbatteri kan i dag cyklas minst 2 000 upp- och urladdningscykler. Om batteripacken gör att räckvidden för att köra är 50 mil så kan bilen köras 100 000 mil. Troligare är att de nyaste batterierna klarar 2 500 cykler och räckvidden är realistiskt 40 mil, så varför inte?

Hur länge till kommer vi att leva med litiumjon batterier i våra elbilar?
– Med tanke på de investeringar som fordonsföretagen och också batteriproducenter gör tror jag att det är många, många år. Det är helt enkelt den energitätaste lösningen om man inte lyckas stabilisera solid state-batterierna som också bygger på litium och likartade kemier.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer