Så ljudsätter Jaguar elbilen I-Pace

Elbilars tysta gång är befriande – men farlig. Från och med 2019 ska alla elbilar i Europa låta. Så här har Jaguar jobbat med modellen I-Pace.

En fördel med elbilarna är den tysta gången, men det är även en säkerhetsriks. Från och med 2019 måste alla elbilar i Europa ”låta” genom att utrustas med varningssystemet AVAS, ett beslut vi skrev om redan 2015. Audible Vehicle Alert System, som det är en förkortning av, ska återspegla bilens beteende upp till 20 km/h med en volym på lägst 56 dB(A).

jaguar-i-pace-avas-03

Nu presenterar Jaguar hur de har ljudsatt modellen I-Pace (vår provkörning av bilen kan du läsa här). Ett arbete som har utförts tillsammans med organisationen Guide Dogs for the Blind.

Det har tagit Jaguars tekniker fyra år att ta fram ljudet som inte går att stänga av. Från början var det mer rymdskeppsinspirerat vilket resulterade att gångtrafikanterna tenderade att titta upp i himlen.
Dagens ljud har testats i en mängd olika miljöer och kan bara höras utifrån. Ljudet kommer från en högtalare bakom grillen och sprids åt all håll.

jaguar-i-pace-avas-02

I högre hastigheter krävs inte AVAS, vind- och däckljud anses ge tillräckligt med ljud för att fodonet ska uppmärksammas.

Inne I-Pace kan man välja ett annat artificiellt ljud som återspeglar motorns arbete – från prestandabilsaktigt till mer av futuristisk karaktär.

Visa kommentarer