20 miljarder kronor. Så mycket uppges FCA-koncernen betala Tesla för att kvitta sina utsläpp med Teslas nollutsläppsbilar. Avtalet ska rädda FCA-koncernen från att betala böter till EU.

Fiat/Chrysler-gruppen (FCA) är den tillverkare i Europa som uppges ha det svårast med att möta EU:s tuffare utsläppskrav. Men precis som biljätten gör i USA så är planen att köpa sig utsläppsrätter av elbilstillverkaren Tesla. EU:s regler godkänner att olika tillverkare räknar ihop sina utsläpp och därmed har de öppnat dörren för handel med utsläpp.

Enligt branschtidningen Automotive News har FCA tecknat ett avtal med Tesla för åren fram till 2023. Avtalet ger Tesla mellan 1,5 och två miljarder per kvartal och ska hjälpa till att få lönsamhet i Tesla och även stabilisera aktiekursen.

Tesla står inför en period av stora investeringar där bland annat en ny fabrik ska byggas i Berlin. I Teslas första fabrik i Europa ska Model 3, Model Y samt batterier byggas.

Fiat ska, förutom att betala Tesla, under det kommande året lansera en eldriven Fiat 500 samt laddhybridversioner av suvarna Jeep Compass, Jeep Wrangler och Jeep Renegade. Tillsammans med Tesla-affären räknar FCA att de här elbilarna och hybriderna ska räcka för att nå ner till EU:s nya gräns på 95 gram koldioxid per kilometer.

EU:s nya 95-gramsgräns börjar gälla redan från och med i år med olika nedtrappningssteg och kompensationer för vikt. För en tillverkare är det också bra med elbilar som till att börja med räknas dubbelt i snittuträkningen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer