Så mycket drar din bil på riktigt – lista med över 100 modeller

Vi har gått igenom bränsleförbrukningskalkylerna för 2018 års testbilar och hittar både riktiga syndare och ett fåtal ärliga siffror från tillverkarna. Vår Sverigecykel visar hur mycket de faktiskt förbrukar i verkliga livet.

Biltillverkarnas uppgivna förbrukningssiffror har länge varit kritiserade. Den nu utgående EU-körcykeln, mätmetoden NEDC, har producerat en siffra som visar sig skilja en hel del från bilens verkliga förbrukning. Detta på grund av att det med mätmetoden har varit möjligt för biltillverkarna att testa bilarna under optimerade förhållanden för deras ändamål. Exempelvis inomhus med perfekt temperatur, inget luftmotstånd, med minimalt med bränsle i tanken och med bilen olastad. Det säger sig självt att de siffror som produceras då skiljer sig från vad slutkonsumenten uppnår.

LÄS OCKSÅ: Så fuskar biltillverkarna

Tre värsta syndarna

BMW 5-serie Touring 2018
1. BMW 520d Touring
Med hela 0,28 l/mil högre förbrukning än vad BMW själva anger får denna 5-serie högst merkostnad…

Mercedes C-klass Kombi 2018
2. Mercedes C 220 d 4Matic Kombi
… tillsammans med denna Mercedes. Det betyder dock inte att de är törstigast sett till total förbrukning.

Audi Q5 2018
3. Audi Q5 2,0 TDI 190 quattro S tronic
Även Audi Q5 hamnar hack i häl med 0,27 l/mil mer än vad Audi redovisar i snittförbrukning.

Vi som konsumenttidning kan inte acceptera detta och har därför lagt stora resurser på att utveckla en egen körcykel. En testmetod som vi har använt oss av sedan 2007. För att göra testmetoden repeterbar kör vi testet i labbmiljö under samma förhållanden för varje bilmodell. För varje testad bil redovisar vi även uppmätt förbrukning under testets gång, det vill säga den sträcka vi verkligen kör under testet som vanligtvis är omkring 100 mil under varierande vägförhållanden.

I genomsnitt kör svensken 1 200 mil per år och baserat på detta kan de missvisande förbrukningssiffrorna betyda en merkostnad om flera tusenlappar per år. Ett flertal av de testade bilarna under 2018 visade sig förbruka över 0,25 liter per mil mer än vad tillverkaren anger. Något som resulterar i en merkostnad på långt över 4 000 kronor per år. Baserat på ett genomsnittligt bensin- och dieselpris på 15 kronor per liter.

Tre mest ärliga

Opel Insignia Sports Tourer 2018
1. Opel Insignia 2,0 CDTi BiTurbo 210 hkc
Insignia med värstingmotor blev den enda under 2018 som faktiskt krävde mindre än vad tillverkaren redovisat.

Honda Jazz 2018
2. Honda Jazz 1,5 i-VTEC
Endast 0,01 l/mil högre förbrukning placerar Jazz som en av de ärligaste under teståret 2018.

Seat Leon Cupra R 2018
3. Seat Leon Cupra R
Visst, Leon Cupra R är ingen snål bil men den håller i stort sett vad den lovar. Endast 0,05 l/mil mer än angett.

De två absolut värsta syndarna är tyskarna BMW 520d Touring och Mercedes C 220 d 4Matic Kombi som båda förbrukade 0,28 liter per mil mer än angett. En merkostnad på hela 5 040 kronor per år för bara drivmedel. Andra bilar skötte sig dock bättre, så som Honda Jazz, CR-V och Seat Leon Cupra R där skillnaden var några enstaka centiliter och därmed några hundralappar per år. Ärligast visade sig Opel Insignia vara som till och med var snålare i Sverigecykeln än vad Opel anger.

Nu när biltillverkarna tvingas anpassa sig efter den nya internationella körcykeln WLTP, som EU har tagit i bruk, torde vi få mer rättvisande förbrukningssiffror. Testförfarandet för WLTP är mer likt hur bilen brukas i verkligheten, alltså mer likt Teknikens Världs egenutvecklade Sverigecykel.

LÄS OCKSÅ: Detta är WLTP

Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs Sverigecykel
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.

Bilmodell 1 2 3 4 5 6
Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 210 hk 0,48 0,73 0,25 8 640 13 140 4 500
Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro 218 0,51 0,72 0,21 9 180 12 960 3 780
Audi A4 Avant TDI 190 quattro S tronic 0,45 0,68 0,23 8 100 12 240 4 140
Audi A4 Avant TDI 190 quattro S tronic 0,45 0,68 0,23 8 100 12 240 4 140
Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro 0,65 0,79 0,14 11 700 14 220 2 520
Audi A6 Avant 40 TDI S tronic 0,45 0,62 0,17 8 100 11 160 3 060
Audi Q3 2,0 TDI 184 quattro S tronic 0,50 0,68 0,18 9 000 12 240 3 240
Audi Q5 2,0 TDI 190 quattro S tronic 0,50 0,77 0,27 9 000 13 860 4 860
BMW 430i xDrive Gran Coupé 0,59 0,84 0,25 10 620 15 120 4 500
BMW 520d Touring 0,50 0,71 0,21 9 000 12 780 3 780
BMW 520d Touring 0,43 0,71 0,28 7 740 12 780 5 040
Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6 0,55 0,77 0,22 9 900 13 860 3 960
Citroën C3 PureTech 82 0,48 0,62 0,14 8 640 11 160 2 520
Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 0,53 0,67 0,14 9 540 12 060 2 520
Ford Fiesta 1,0T 100 hk 0,43 0,64 0,21 7 740 11 520 3 780
Ford Focus 1,0T Ecoboost 0,51 0,63 0,12 9 180 11 340 2 160
Ford Mondeo 2,0 TDCI 180 hk AWD 0,53 0,79 0,26 9 540 14 220 4 680
Honda Civic Type R 0,77 0,82 0,05 13 860 14 760 900
Honda CR-V 1,5 Turbo 193 hk AWD CVT 0,71 0,76 0,05 12 780 13 680 900
Honda Jazz 1,5 i-VTEC 0,59 0,60 0,01 10 620 10 800 180
Hyundai i30 N Performance 0,71 0,81 0,10 12 780 14 580 1 800
Hyundai Kona 1,0 T-GDI 120 0,55 0,68 0,13 9 900 12 240 2 340
Jaguar XF Sportbrake 25d AWD 0,58 0,65 0,07 10 440 11 700 1 260
Jaguar XF Sportbrake 25d AWD 0,58 0,65 0,07 10 440 11 700 1 260
Kia Ceed 1,0 T-GDi 0,56 0,64 0,08 10 080 11 520 1 440
Kia Rio 1,0 T-GDi 120 0,47 0,65 0,18 8 460 11 700 3 240
Kia Sportage 2,0 CRDi MHEV 185 hk 0,58 0,72 0,14 10 440 12 960 2 520
Kia Stinger 3,3 T-GDi AWD AT8 1,06 1,15 0,09 19 080 20 700 1 620
Kia Stonic 1,0 T-GDI 120 0,50 0,70 0,20 9 000 12 600 3 600
Land Rover Discovery 3,0L Td6 0,72 0,91 0,19 12 960 16 380 3 420
Mazda 6 2,2 DE 175 hk AWD Wagon 0,54 0,63 0,09 9 720 11 340 1 620
Mazda 6 2,2 DE 175 hk AWD Wagon 0,54 0,63 0,09 9 720 11 340 1 620
Mazda CX-5 2,5 194 hk AWD 0,72 0,79 0,07 12 960 14 220 1 260
Mercedes C 220 d 4Matic Kombi 0,47 0,75 0,28 8 460 13 500 5 040
Mercedes C 250 d 4Matic Kombi 0,50 0,68 0,18 9 000 12 240 3 240
Mercedes E 220 d 0,42 0,69 0,27 7 560 12 420 4 860
Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain 0,52 0,70 0,18 9 360 12 600 3 240
Mercedes E 350 d Kombi 0,60 0,72 0,12 10 800 12 960 2 160
Mercedes GLA 220 d 4Matic 0,48 0,66 0,18 8 640 11 800 3 240
Nissan Micra IG-T 90 0,44 0,58 0,14 7 920 10 440 2 520
Nissan Qashqai DIG-T 115 0,56 0,73 0,17 10 080 13 140 3 060
Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic 4×4 0,61 0,75 0,14 10 980 13 500 2 520
Opel Grandland X 1,2 130 hk 0,54 0,70 0,16 9 720 12 600 2 880
Opel Insignia 2,0 CDTi BiTurbo 210 hk 0,72 0,71 -0,01 12 960 12 780 -180
Opel Insignia 2,0 Turbo 260 hk Country Tourer 0,87 1,00 0,13 15 660 18 000 2 340
Opel Insignia Grand Sport 4×4 Turbo 0,86 0,92 0,06 15 480 16 560 1 080
Opel Insignia Sports Tourer CDTI 170 0,57 0,72 0,15 10 260 12 960 2 700
Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 automat 0,48 0,72 0,24 8 640 12 960 4 320
Porsche Cayenne S 0,92 1,05 0,15 16 560 18 900 2 700
Range Rover Evoque 2,0 TD4 4WD 0,51 0,66 0,15 9 180 11 880 2 700
Renault Clio TCe 90 0,47 0,63 0,16 8 460 11 340 2 880
Renault Koleos dCi 175 4WD X-Tronic 0,59 0,69 0,10 10 620 12 420 1 800
Renault Megane Sport Tourer TCe 130 0,54 0,72 0,18 9 720 12 960 3 240
Seat Arona 1,0 TSI 115 0,49 0,63 0,14 8 820 11 340 2 520
Seat Ibiza 1,0 TSI 95 0,47 0,57 0,10 8 460 10 260 1 800
Seat Leon Cupra R 0,73 0,78 0,05 13 140 14 040 900
Seat Leon ST Cupra 2,0 TSI 300 4Drive 0,72 0,90 0,18 12 960 16 200 3 240
Skoda Karoq 1,2 TSI 115 0,53 0,63 0,10 9 540 11 340 1 800
Skoda Kodiaq TDI 190 DSG 4×4 0,57 0,75 0,18 10 260 13 500 3 240
Skoda Octavia Combi TSI 115 DSG 0,47 0,60 0,13 8 460 10 800 2 340
Skoda Octavia RS 245 Combi 0,66 0,74 0,08 11 880 13 320 1 440
Skoda Octavia Scout TSI 180 DSG 4×4 0,68 0,79 0,11 12 240 14 220 1 980
Skoda Superb TSI 280 DSG 4×4 0,72 0,84 0,12 12 960 15 120 2 160
Subaru Outback 2,5i 0,70 0,94 0,24 12 600 16 920 4 320
Suzuki Swift 1,2 Mildhybrid 0,40 0,48 0,08 7 200 8 640 1 440
Volkswagen Arteon TSI 280 4Motion 0,73 0,92 0,19 13 140 16 560 3 420
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 DSG7 0,48 0,68 0,20 8 640 12 240 3 600
Volkswagen Golf Alltrack 1,8 TSI 180 4Motion 0,67 0,88 0,21 12 060 15 840 3 780
Volkswagen Golf GTI 0,66 0,74 0,08 11 880 13 320 1 440
Volkswagen Passat Sportcombi 2,0 TDI 190 4Motion 0,51 0,75 0,24 9 180 13 500 4 320
Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 0,44 0,56 0,12 7 920 10 080 2 160
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 0,51 0,69 0,18 9 180 12 420 3 240
Volkswagen Touareg V6 TDI 286 4Motion 0,66 0,73 0,07 11 880 13 140 1 260
Volvo V60 D4 automat 0,45 0,60 0,15 8 100 10 800 2 700
Volvo V90 Cross Country D4 AWD automat 0,52 0,74 0,22 9 360 13 320 3 960
Volvo V90 D3 AWD 0,49 0,73 0,24 8 820 13 140 4 320
Volvo V90 D4 0,48 0,65 0,17 8 640 11 700 3 060
Volvo V90 D4 automat 0,46 0,65 0,19 8 280 11 700 3 420
Volvo XC40 D4 AWD automat 0,50 0,75 0,25 9 000 13 500 4 500
Volvo XC60 D5 AWD aut 0,51 0,70 0,19 9 180 12 600 3 420
Volvo XC90 D5 AWD 0,60 0,72 0,12 10 800 12 960 2 160

På vissa av bilarna kan Sverigecykeln ej genomföras på grund av bland annat drivlinor som inte fungerar i vår testmetod.

Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.

Bilmodell 1 2 3 4 5 6
Audi A8 L 50 TDI quattro tiptronic 0,56 0,77 0,21 10 080 13 860 3 780
Audi Q5 TDI 190 quattro 0,50 0,81 0,31 9 000 14 580 5 580
BMW 320d xDrive Touring 0,51 0,63 0,12 9 180 11 340 2 160
BMW 320d xDrive Touring 0,51 0,67 0,16 9 180 12 060 2 880
BMW 320d xDrive Touring Steptronic 0,45 0,81 0,35 8 100 14 580 6 300
BMW 530d xDrive Touring 0,53 0,69 0,16 9 540 12 420 2 880
BMW 530d xDrive Touring 0,53 0,82 0,29 9 540 14 760 5 220
BMW M5 1,05 1,11 0,06 18 900 19 980 1 080
BMW X1 xDrive20d 0,49 0,62 0,13 8 820 11 160 2 340
BMW X2 xDrive20d 0,46 0,69 0,23 8 280 12 420 4 140
BMW X3 xDrive20d 0,50 0,81 0,31 9 000 14 580 5 580
BMW X3 xDrive20d 0,50 0,73 0,23 9 000 13 140 4 140
Dacia Duster 1,2 TCe 4×4 0,64 0,78 0,14 11 520 14 040 2 520
Jaguar E-Pace D180 AWD automat 0,56 0,87 0,31 10 080 15 660 5 580
Jeep Compass 1,4 Multiair 170 4WD automat 0,69 1,20 0,51 12 420 21 600 9 180
Lexus LS 500h 0,70 0,96 0,26 12 600 17 280 4 680
Lexus NX 300h AWD 0,52 0,98 0,46 9 360 17 640 8 280
Lexus RX 450h L AWD 0,58 0,95 0,37 10 440 17 100 6 660
Mazda CX-5 2,5 194 hk automat AWD 0,71 1,05 0,34 12 780 18 900 6 120
Mercedes G 500 1,21 1,48 0,27 21 780 26 640 4 860
Mercedes S 400 d 4Matic Lång 0,56 0,78 0,22 10 080 14 040 3 960
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 1,08 1,33 0,25 19 440 23 940 4 500
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 4WD CVT 0,70 1,06 0,36 12 600 19 080 6 480
Nissan Qashqai dCi 130 4WD 0,49 0,80 0,31 8 820 14 400 5 580
Opel Grandland X 1,2 130 hk 0,51 0,70 0,19 9 180 12 600 3 420
Porsche Panamera Turbo 0,93 1,27 0,34 16 740 22 860 6 120
Renault Koleos dCi 175 automat 0,58 1,04 0,46 10 440 18 720 8 280
Skoda Karoq TDI 150 4×4 DSG 0,52 0,82 0,30 9 360 14 760 5 400
Skoda Kodiaq TDI 190 4×4 DSG 0,57 0,91 0,34 10 260 16 380 6 120
Subaru XV 2,0i 0,70 0,82 0,12 12 600 14 760 2 160
Toyota C-HR 1,8 Hybrid 0,39 0,62 0,23 7 020 11 160 4 140
Toyota Yaris 1,5 Hybrid 0,33 0,57 0,24 5 940 10 260 4 320
Toyota Land Cruiser 150 2,8 D-4D 0,74 0,95 0,21 13 320 17 100 3 780
Volkswagen Tiguan Allspace TDI 190 0,59 0,82 0,23 10 620 14 760 4 140
Volvo XC40 D4 AWD 0,50 0,85 0,35 9 000 15 300 6 300
Volvo XC60 D4 AWD 0,55 0,97 0,42 9 900 17 460 7 560

Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.

Bilmodell 1 2 3 4 5 6
Kia Niro Plug-In Hybrid 1,6 DCT 0,13 0,50 0,37 2 340 9 000 6 660
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid 0,14 0,57 0,43 2 520 10 260 7 740
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 0,18 0,60 0,42 3 240 10 800 7 560
Porsche Cayenne E-Hybrid 0,32 1,10 0,78 5 760 19 800 14 040
Volkswagen Golf GTE 0,17 0,59 0,42 3 060 10 620 7 560
Volkswagen Passat Sportcombi GTE 0.16 0,62 0,46 2 880 11 160 8 280
Volvo XC60 T8 AWD aut Twin Engine 0,21 0,81 0,60 3 780 14 580 10 800

Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Kostnad beräknad på ett schablonvärde om 1,30 kr/kWh och körsträcka om 1 200 mil/år.

Bilmodell 1 2 3 4 5 6
BMW i3s 94 Ah 1,43 1,27 -0,16 2 231 1 981 -250
Hyundai Ioniq Electric 1,15 1,14 -0,01 1 794 1 778 -16
Hyundai Kona Electric 64 kWh 1,43 1,67 0,24 2 231 2 605 374
Jaguar I-Pace S EV400 2,10 2,53 0,43 3 276 3 947 671
Nissan Leaf 40 kWh 2,06 1,66 -0,40 3 214 2 590 -624
Renault Zoe R110 1,78 1,33 -0,45 2 777 2 075 -702
Tesla Model X 100D 2,08 2,26 0,18 3 245 3 526 281

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer