Milkostnad, värdeminskning och förbrukning för 116 bilar

Vi har gått igenom ekonomikalkylerna för 2018 års testbilar och hittat en vinnare – årets billigaste testbil! Värdeminskningen och soppatörsten avgör saken. Och laddbarhet!

De två största kostnadsposterna i en bilbudget är värdeminskning och bränsle. Det märker vi inte minst när vi analyserar kostnadskalkylerna för ett hundratal bilar som vi testade under 2018.
Billigast av testbilarna under 2018 blev Volkswagen Polo med en milkostnad på 29,16 kronor. Med i ekonomitoppen hänger de andra småbilarna vi har testat – Nissan Micra, Seat Ibiza, Suzuki Swift och Citroën C3. Låg bensinförbrukning och värdeminskning trycker ned bilkostnaderna till omkring 30 kronor.


Bilarna med lägst milkostnad

# Modell kr/mil
1 Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 29,16
2 Seat Ibiza 1,0 TSI 95 29,39
3 Nissan Micra IG-T 90 29,49
4 Suzuki Swift 1,2 Mildhybrid 29,75
5 Citroën C3 PureTech 82 30,19
6 Kia Niro Plug-In Hybrid 1,6 DCT 30,49
7 Renault Zoe R110 (elbil) 30,80
8 Toyota Yaris 1,5 Hybrid 101 hk 31,15
9 Renault Clio Energy TCe 90 31,60
10 Seat Arona 1,0 TSI 115 31,77

Kommentar: Volkswagen Polo är billigast att äga av de testade bilarna, men än mer anmärkningsvärt är att den betydligt större laddhybriden Kia Niro Plug-In Hybrid kommer på plats sex.


På plats sex tar en revolutionerande nyhet plats. För första gången tar en laddbar bil plats bland ekonomibilarnas tio-i-topp. Kia Niro Plug-In Hybrid noterar 30,49 kronor i milkostnad. Ännu märkligare är att Kia Niro inte ens är en småbil – den är relativt dyr och välutrustad­ och till och med rymlig för en liten familj. Ändå kommer den före en rad småbilar.
För den som kan utnyttja laddbarheten och köra merparten av milen på billig elkraft finns det stora pengar att spara på bränslebudgeten.

På plats sju hittar vi en renodlad elbil, Renault Zoe. Men som elbil är marknaden betydligt mer begränsad, här gäller det att man accepterar att räckvidden är kort och att laddtiden sätter käppar i hjulet för längre resor. Vi kan också notera att det finns billigare elbilar på marknaden, med lägre milkostnad. Vi har dock inte hunnit testa den senaste eldrivna Smart EQ Fortwo – marknadens billigaste elbil – som därför inte finns med i listan.


Bilarna med lägst värdeminskning

# Modell kr/år
1 Dacia Duster 1,2 TCe 4×4 24 233
2 Citroën C3 PureTech 82 25 967
3 Toyota Yaris 1,5 Elhybrid 101 hk 26 067
4 Seat Arona 1,0 TSI 115 26 233
5 Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 26 767
6 Seat Ibiza 1,0 TSI 95 26 833
7 Nissan Micra IG-T 90 27 067
8 Kia Stonic 1,0 T-GDI 28 967
9 Renault Clio Energy TCe 90 29 067
10 Ford Fiesta 1,0T EcoBoost 100 hk 29 233

Kommentar: Inget slår lågt inköpspris när det gäller att få ett bra andrahandsvärde. Därför vinner alltid lågprismärket Dacia värdeminskningsjämförelser. Notera också att det är den påkostade, fyrhjulsdrivna Duster-modellen vi har testat. Andra Dacia-modeller har betydligt lägre värdeminskning.


Värdeminskningen är den tyngsta posten i bilkalkylen och det är dyra, fina märken som är förlorarna. Den lägsta värdeminskningen noterar vi för Dacia Duster som endast tappar 24 233 kronor per år de första tre åren. Därmed blev Duster den 13:e billigaste bilen totalt och med råge den billigaste fyrhjulsdrivna modellen.
På plats två och tre i andrahandsvärdestoppen hittar vi Citroën C3 och Toyota Yaris som väl illustrerar de två viktiga parametrarna för att få ett bra andrahandsvärde. Lågt inköpspris och hög efterfrågan på den förnuftsstyrda andrahandsmarknaden.


Bilarna med lägst bränsleförbrukning

# Modell l/mil
1 Suzuki Swift 1,2 Mildhybrid 0,48
2 Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 0,56
3 Seat Ibiza 1,0 TSI 95 0,57
4 Nissan Micra IG-T 90 0,58
5 Honda Jazz 1,5 0,60
6 Skoda Octavia Combi TSI 115 DSG 0,60
7 Volvo V60 D4 Aut 0,60
8 Audi A6 Avant 40 TDI S tronic 0,62
9 Seat Arona 1,0 TSI 115 0,63
10 Renault Clio Energy TCe 90 0,63

Kommentar: Vår egen krävande Sverigecykel ger ärliga förbrukningssiffror, värden som går att uppnå. De går till och med att komma under om man är försiktig med gasfoten. Bensindrivna småbilar är snålast, men än mer imponerande är kanske att stora, dieseldrivna kombimodellerna Audi A6 och Volvo V60 går så snålt.


Den tredje stora kostnaden i en bilbudget är bränslekostnaden. Till skillnad från värdeminskningen, som minskar med åren, är bränslekostnaden konstant. Äldre bilars driftkostnad domineras totalt av bränsleräkningarna, som därigenom också får stort genomslag på begagnatvärdet.

Bränslesnålast under teståret blev förstås elbilarna. Men bortsett från dem håller vi Suzuki Swift som snålsegrare. Swift kom med ny mildhybridteknik ned till 0,48 liter per mil i Teknikens Världs egen, tuffa Sverigecykel.

Kolumnförklaring
1 = Milkostnad (kr/mil)
2 = Värdeminskning per år vid 3 års ägande (kr)
3 = Förbrukning enligt Sverigecykeln (l/mil)
4 = Service-, reparations- och däckkostnader (kr)
5 = Inköpspris (kr)

Modell 1 2 3 4 5
Alfa Romeo
Stelvio Super 2,0 280 hk 70,15 77 867 Ej mätbar 10 141 475 000
Stelvio Super 2,2 210 hk 63,19 70 200 0,73 7 148 438 000
·
Audi
A4 Allroad 3,0 TDI 218 quattro 59,99 Ej mätbar 4 509 455 800
A4 Avant 2,0 TDI 190 quattro 52,75 60 267 0,68 4 509 374 700
A5 Sportback 2,0 TFSI 252 quattro 56,12 59 100 0,79 5 440 420 100
A6 Avant 40 TDI S tronic 54,97 60 267 0,62 4 908 456 400
A8 L 50 TDI quattro 128,58 174 400 Ej mätbar 5 307 1 008 000
Q3 2,0 TDI 184 quattro S tronic 54,78 60 833 0,68 4 509 389 200
Q5 2,0 TDI 190 quattro S tronic 56,06 64 167 0,77 5 307 424 700
·
BMW
320d xDrive Steptronic Touring 45,86 48 600 Ej mätbar 3 309 333 800
430i xDrive Gran Coupé 61,49 67 000 0,84 3 309 453 500
520d Touring 59,67 63 067 0,71 3 309 426 900
530d xDrive Touring 67,60 83 533 Ej mätbar 3 309 540 900
i3s (94Ah) 37,37 50 500 Elbil 3 528 410 400
M5 M xDrive 140,95 164 067 Ej mätbar 4 772 1 147 000
X1 xDrive20d xLine 53,56 60 800 Ej mätbar 3 708 399 900
X2 xDrive20d 51,01 59 933 Ej mätbar 3 309 401 500
X3 xDrive20d 57,45 65 367 Ej mätbar 4 107 451 500
·
Citroën
C3 Aircross PureTech 110 EAT6 43,55 42 400 0,77 6 219 219 900
C3 PureTech 82 30,19 25 967 0,63 5 820 127 900
C4 Cactus PureTech 110 EAT6 38,04 35 800 0,67 5 384 194 900
·
Dacia
Duster 1,2 TCe 4×4 32,33 24 233 Ej mätbar 6 289 151 900
·
Ford
Fiesta 1,0T EcoBoost 100 hk 31,87 29 233 0,64 4 920 163 300
Focus 1,0T EcoBoost 36,23 33 200 0,63 5 836 199 900
Mondeo TDCI 180 Kombi 59,82 64067 0,79 8 839 362 600
·
Honda
Civic Type R 57,35 53 500 0,82 8 757 341 900
CR-V 1,5 Turbo 193 hk AWD CVT 53,15 55 500 0,76 4 617 335 500
Jazz 1,5 34,31 30 767 0,60 5 991 187 500
·
Hyundai
i30 N Performance 55,80 50 200 0,81 11 898 324 900
Ioniq electric 37,88 52 800 Elbil 4 487 397 900
Kona 1,0 T-GDI 120 hk 35,21 29 433 0,68 6 670 179 900
Kona electric Long Range 33,12 39 633 Elbil 5 385 349 900
·
Jaguar
E-Pace D180 AWD aut 55,82 62 100 Ej mätbar 3 170 412 900
I-Pace EV400 77,80 106 133 Elbil 3 303 859 000
XF Sportbrake 25d AWD 73,66 86 467 0,65 3 170 552 900
·
Jeep
Jeep Compass 1,4 Multiair 170 4WD 50,56 47 333 Ej mätbar 9 426 309 900
·
Kia
Ceed 1,0 T-GDi 36,57 31 567 0,64 6 851 196 700
Niro Plug-In Hybrid 1,6 DCT 30,49 34 289 0,63 6 106 298 900
Optima Sportswagon Plug-In Hybrid 43,90 55 833 0,88 7 087 404 900
Rio 1,0 T-GDi  34,45 30 433 0,65 7 050 178 700
Sportage 2,0 CRDi MHEV 185 hk 55,45 54 200 0,72 7 861 352 900
Stinger 3,3 T-GDi AWD AT8 GT 79,05 80 500 1,15 12 369 514 900
Stonic 1,0 T-GDI 35,25 28 967 0,70 6 900 184 900
·
Land Rover
Discovery 3,0L Td6 SE 89,66 95 666 0,91 4 367 608 900
Range Rover Evoque 2,0L TD4 4WD 150 64,97 75 000 0,66 4 107 472 600
·
Lexus
LS 500h 130,09 168 233 Ej mätbar 11 446 1 019 000
NX 300h AWD 50,83 57 000 Ej mätbar 8 756 382 600
RX 450hL AWD 91,34 107 267 Ej mätbar 10 365 707 700
·
Mazda
6 2,2 DE 175 hk Wagon 51.04 56 267 0,63 7 131 339 300
CX-5 2,5 194 hk aut AWD 52,16 51 167 0,82 5 928 333 900
·
Mercedes
C 220 d 4Matic Kombi 56,46 63 733 0,75 7 977 398 900
C 250 d 4Matic Kombi 61,30 68 300 0,68 7 977 431 900
E 220 d 4Matic All-Terrain 66,46 73 133 0,70 8 895 476 900
E 220 d Kombi 61,21 67 233 0,69 8 097 429 900
E 350 d Kombi 75,96 88 400 0,72 9 028 553 900
G 500 149,59 167 866 Ej mätbar 10 509 1 099 000
GLA 220 d 4Matic 57,00 57 100 0,66 7 510 373 900
S 400d 4Matic Lång 132,23 177 600 Ej mätbar 8 162 1 036 000
AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 158,38 180 933 Ej mätbar 11 652 1 237 900
·
Mitsubishi
Eclipse Cross 1,5 4WD CVT 52,25 52 933 Ej mätbar 6 627 299 900
Outlander PHEV 43,33 52 733 1,04 5 579 399 900
·
Nissan
Leaf 40 kWh 35,36 45 833 Elbil 4 195 379 900
Micra IG-T 90 29,39 27 067 0,58 4 275 149 900
Qashqai dCi 130 4WD 40,82 43 233 Ej mätbar 6 505 255 900
Qashqai DIG-T 115  41,15 38 133 0,73 7 309 220 400
X-Trail dCi 177 Xtronic 4×4 55,90 59 067 0,75 8 871 372 900
·
Opel
Grandland X 1,2 ECOTEC 130 35,53 35 267 0,70 5 786 219 900
Insignia Country Tourer 2,0 260 hk 59,12 52 033 1,00 7 277 335 900
Insignia Country Tourer CDTi 210 55,91 54 367 0,71 6 612 335 900
Insignia Grand Sport 2,0 260 hk 55,58 49 467 0,72 7 438 319 900
Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 170 46,90 45 233 0,72 6 479 272 900
·
Peugeot
5008 GT BlueHDi 180 aut 53,96 60 300 0,72 7 556 369 900
·
Porsche
Cayenne E-Hybrid 110,68 142 067 1,03 16 978 915 000
Cayenne S 121,83 146 667 1,05 9 650 925 000
Panamera Turbo 186,03 227 200 Ej mätbar 15 515 1 550 000
·
Renault
Clio Energy TCe 90 31,60 29 067 0,63 4 632 154 900
Koleos dCi 175 4WD X-Tronic 48,39 48 700 0,69 7 176 314 900
Megane Sport Tourer TCe 130 36,95 34 167 0,72 1 963 203 900
Zoe R110 30,80 39 163 Elbil 4 524 347 090
·
Seat
Arona 1,0 TSI 115 31,77 26 233 0,63 4 939 171 900
Ibiza 1,0 TSI 95 29,49 26 833 0,57 4 675 148 700
Leon Cupra R 64,40 66 533 0,78 9 494 399 900
Leon ST Cupra TSI 300 4Drive DSG6 53,75 52800 0,90 8 131 344 900
·
Skoda
Karoq 1,0 TSI 115 39,30 39 567 0,63 5 814 232 600
Karoq TDI 150 4×4 DSG 44,94 47 033 Ej mätbar 6 318 296 700
Kodiaq TDI 190 7 DSG 4×4 48,42 48 900 0,75 7 392 320 900
Octavia Combi TSI 115 DSG 38,03 38 867 0,60 5 156 221 900
Octavia RS TSI 245 Combi 51,15 50 533 0,74 6 829 316 800
Octavia Scout TSI 180 DSG 4×4 49,52 44 667 0,79 6 281 282 900
Superb TSI 280 4×4 Kombi  60,96 59 933 0,84 7 345 372 900
·
Subaru
Outback 2,5i 54,46 54 500 0,94 5 446 329 900
XV 2,0i 45,61 43 300 Ej mätbar 4 882 289 900
·
Suzuki
Swift 1,2 Mildhybrid 29,75 30 867 0,48 4 554 169 900
·
Tesla
Model X 100D 108,69 140 227 Elbil 8 925 1 240 380
·
Toyota
C-HR 1,8 Elhybrid 34,77 37 633 Ej mätbar 7 271 244 900
Land Cruiser 150 2,8 Turbo D-4D 81,49 Ej mätbar 11 052 559 900
Yaris 1,5 Elhybrid 101 hk 31,15 26 067 0,68 5 834 169 900
·
Volkswagen
Arteon 2,0 TSI 280 GTR 52,36 42 700 0,92 8 094 409 900
Golf 1,5 TSI 130 ACT DSG7 38,35 35 267 0,68 5 371 244 900
Golf Alltrack 1,8 TSI 180 42,45 31 733 0,88 6 169 249 900
Golf GTE 1,4 TSI 43,82 48 589 0,86 7 075 386 900
Golf GTI 2,0 TSI 245 hk 50,62 48 867 0,74 7 035 309 900
Passat GT TDI 190 Kombi 55,26 61 267 0,75 7 294 341 000
Passat GTE 1,4 TSI Kombi 42,08 48 867 0,92 7 726 399 900
Polo 1,0 TSI 95 hk 29,16 26 767 0,56 4 644 158 000
T-Roc 1,0 TSI 115 hk 36,67 32 367 0,73 5 080 209 900
Tiguan Allspace TDI 190 53,70 52 267 Ej mätbar 6 933 375 000
Touareg V6 TDI 286 80,79 86 433 0,73 8 000 579 900
·
Volvo
V60 D4 Aut 52,95 56 567 0,60 8 400 357 800
V90 Cross Country D4 AWD 58,31 59 933 0,74 9 459 397 900
V90 D3 AWD Aut 53,32 53 400 0,73 8 586 357 900
V90 D4 Aut 48,51 44 467 0,65 8 613 359 900
XC40 D4 AWD Aut 52,24 59 467 0,75 8 028 380 800
XC60 D4 AWD Aut 55,55 59 067 0,73 9 009 398 800
XC60 T8 AWD Aut 64,53 77 578 0,98 9 237 569 900
XC90 D5 AWD 73,63 75 633 0,72 9 412 559 900
Visa kommentarer