Så mycket kostar det att äga elbil, laddhybrid och hybrid

Bilauktionsföretaget Kvdbil har räknat ut totalkostnaden får olika miljöbilar – elhybrider, laddhybrider och elbilar. Slutsats: Stora batterier försämrar ekonomin.

Kvdbil har räknat ut totalkostnaden för att köra 19 vanliga miljöbilar med någon form av elektrifiering – åtta elbilar, sex laddhybrider och fem elhybrider. Förutsättningen är att de ägs i tre år och körs 1 500 mil per år.

– Det är förvånansvärt stora skillnader i ägandekostnader. Trots miljöbilspremien på 60 000 kronor för de mest miljövänliga modellerna, som dessutom går på el, går det inte att säga att de är billigast att äga, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Orsaken är att batteristorleken fortfarande märks ordentligt på prislappen. Stora batterier trycker upp pris och milkostnad. Billigast i sammanställningen är den lilla elbilen Renault Zoe. Den vinner förmodligen dock bara för att den ännu billigare elbilen Seat Mii inte är med i jämförelsen.

TEST: Renault Zoe mot Seat Mii Electric

På andra plats kommer Toyota Yaris Hybrid, en vanlig elhybrid som inte går att ladda men som är ekonomisk genom att vara billigare än de laddbara bilar samtidigt som bränsleekonomin är bra. Sedan följer ett par laddhybrider. Bilar med låga bensinkostnader om man kan ladda batteriet på natten och kör merparten av körsträckan på billig elenergi. I uträkningen förutsätts att ägaren kör 4,1 mil per dag, vilket gynnar laddhybriderna.
Eldrivna Volkswagen e-Golf är den näst billigaste elbilen, och det är den i kraft av litet batteri och relativt lågt pris. Men Kia e-Niro med betydligt större batteri är inte mycket dyrare per månad. Hybridbilar utan laddmöjlighet är ett bra alternativ om man saknar laddmöjlighet. Det visar Toyota RAV4 Hybrid som har låg totalkostnad.

Billigaste miljöbilarna kr/mån Dyraste miljöbilarna kr/mån
Renault Zoe 52 kWh R135 3 569 Tesla Model X 100D 18 185
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 3 904 Porsche Cayenne E-Hybrid 15 622
Kia Ceed 1.6 Plug-in Hybrid SW 4 151 Tesla Model 3 Long Range AWD 9 251
Kia Niro Plug-in Hybrid 4 541 Volvo XC60 T8 AWD Twin Engine 8 935
Volkswagen e-Golf VII 5 034 Lexus NX 300h 8 377

Allra dyrast är föga överraskande ”lyxbilar” med riktigt stora batterier. Tesla Model 3 med extra stort batteri kostar mer än 60 procent mer än eldrivna Kia e-Niro att äga.
Grundorsaken till kostnadsskillnaden är värdeminskningen. En Tesla Model 3 Long Range tappar nästan 100 000 kronor per år i värde de första tre åren. Toyota RAV4 Hybrid och Kia Niro Plug-In Hybrid tappar bara hälften så mycket. En så stor skillnad är svår att spara in på att tanka billig el.

– För de flesta modellerna halveras värdet under de första tre åren så för att nybilsköpet inte ska gräva djupa hål i plånboken rekommenderar jag verkligen att räkna på den totala ägandekostnaden. Vill man spara pengar är det alltid bäst att köpa begagnat, säger Madeleine Fritz.

Bilmodell Typ Pris (kr) Bonus (kr) Bränsle (kr/år) Försäkring (kr/år) Skatt (kr/år) Service (kr/år) Värdeminskning (kr/år) Månadskostnad (kr)
Tesla Model X 100D Elbil 1 240 000 60 000 7 800 21 096 360 4 900 204 067 18 185
Porsche Cayenne E-Hybrid Laddhybrid 934 000 0 9 270 10 668 360 6 000 161 167 15 622
Tesla Model 3 Long Range AWD Elbil 660 000 60 000 6 000 25 584 360 4 000 95 067 9 251
Volvo XC60 T8 AWD Twin Engine Laddhybrid 611 000 22 158 6 095 10 668 360 2 150 95 333 8 935
Lexus NX 300h Hybrid 398 000 0 15 960 8 424 3804 2 000 70 333 8 377
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Kombi Hybrid 386 000 0 12 600 7 572 1836 2 500 65 533 7 503
Volkswagen Passat Sportscombi GTE Laddhybrid 470 000 37 152 6 450 6 072 360 2 400 79 633 6 878
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid Laddhybrid 425 000 27 156 6 338 7 560 360 3 100 73 767 6 839
Nissan Leaf 40 kWh Elbil 397 000 60 000 7 725 13 680 360 3 000 75 167 6 661
Volkswagen Golf GTE Laddhybrid 410 000 32 868 5 175 10 668 360 2 300 71 333 6 573
Kia Optima SW Plug-in Hybrid Laddhybrid 416 000 36 438 5 588 7 584 360 2 900 70 567 6 238
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i Hybrid 337 000 0 11 970 6 540 852 3 800 46 867 5 836
Kia e-Niro 64 kWh Elbil 445 000 60 000 5 963 7 872 360 1 500 70 500 5 516
Kia Niro Hybrid Hybrid 256 000 0 10 080 10 392 1508 2 300 40 267 5 379
Volkswagen e-Golf Elbil 388 000 60 000 5 963 5 556 360 1 500 67 033 5 034
Kia Niro Plug-in Hybrid Laddhybrid 335 000 37 866 4 575 6 108 360 2 200 53 867 4 541
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid Laddhybrid 340 000 37 866 4 350 4 656 360 2 200 50 867 4 151
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Hybrid 176 000 0 10 080 6 540 360 1 500 28 367 3 904
Renault Zoe 52 kWh R135 Elbil 315 000 60 000 7 238 3 900 360 1 700 49 633 3 569

Om undersökningen: KVD Bil har räknat på 1 500 mil per år. Bensinpris 14 kr/liter, el 2,50 kr/kWh. Laddhybriderna har beräknats köra 4,1 mil per dag, på elkraft i görligaste mån.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer