Så mycket tappar 20 toppsäljande bilar i värde

Vi har låtit Bilpriser.se analysera andrahandsvärdet för bilarna på försäljningstoppen. Toyota med hybriddrift tappar minst i värde sett till kronor och ören medan en eldriven Tesla Model 3 har högst andrahandsvärde av samtliga bilar.

Andrahandsvärdet avslöjar bilarnas och drivlinornas attraktivitet på begagnatmarknaden. Vi bad landets ledande bilprisanalysföretag, Bilpriser.se, analysera andrahandsvärdet för de 20 mest sålda bilmodellerna i Sverige. På grundval av prisstatistik, lagersiffror från bilhandeln och auktionspriser har de räknat ut ett troligt värde för bilarna tre år framåt i tiden, när bilarna är begagnade och har körts 6 000 mil.
I topp ligger prisvärda och förnuftiga bilmodeller. Begagnatköparna är nämligen ekonomiska och betalar bara för nyttiga egenskaper. I botten hittar vi dieseldrivna, relativt stora kombimodeller – BMW 520d och Audi A6 40 TDI. Men allra mest, sett till reda pengar, tappar eldrivna Tesla Model 3, enda elbilen på topp 20-listan. Men trots att den tappar nästan 90 000 kronor per år i värde är inte totalekonomin dålig. Elbilen kompenserar den höga värdeminskningen med högst andrahandsvärde efter tre år i kombination med låg driftkostnad. I stället för att tanka bensin för 40 000 kronor per år köper Tesla-ägaren el för 6 000 kronor. Totalkostnaden blir relativt konkurrenskraftig.
Även om det bara finns en elbil på topp 20-listan finns det många laddbara bilar på topplistan. På plats tio i värdeminskningstoppen hittar vi Kia Niro Plug-In. Med ungefär samma värdeminskning och samma inköpspris som dieseldrivna Volvo XC40 blir totalekonomin väsentligt mycket bättre för den laddbara Kia Niro Plug-In.

I stort sett följer värdeminskningen inköpspriset. En hög prislapp betyder i kronor och ören hög värdeminskning, en låg prislapp betyder låg värdeminskning. Märket har inte så stor betydelse som många tror.
– Det är en blandad kompott bland modellerna med högst restvärden. Det går alltså inte att säga att det bara är dyra och exklusiva märken som står sig bäst, säger Markus Carlsson, analytiker på Bilpriser.se.

Tesla Model 3 2020

Efter tre år har Tesla Model 3 kvar drygt 60 procent av sitt ursprungliga värde, mer än nån annan bil.

Absolut lägst värdeminskning blir det när ett starkt varumärke kombineras med lågt pris och bränsleekonomisk hybriddrift. Toyota Yaris ligger i topp, med Kia Ceed på andraplats. Även på tredje och fjärde plats i tabelltoppen hittar vi Toyota-modeller. Alla fyra bilar i toppen drivs med hybridteknik. Notervärt är dock att laddhybridversionen av Kia Ceed ger bättre totalekonomi för de bilägare som kan utnyttja eldriftens låga energikosnad.

Privatleasingbilarna som kommer ut i stora volymer efter tre år när leasingavtalet upphör kommer att påverka den framtida prisbilden på begagnatmarknaden.
– Förmånliga privatleasingerbjudanden med stora volymer formar delen av listan med högst procentuellt värdeminskning, påpekar Markus Carlsson på Bilpriser.se.

Toyota Yaris generation 3 2010-2020

Toyota Yaris är en liten bil med låg värdeminskning sett i reda pengar. Hybriddriften gör sitt till.

Det är till exempel Volkswagen T-Cross, Skoda Octavia och Volkswagen Golf. Men eftersom de samtidigt har lågt inköpspris blir värdeminskningen relativt låg ändå. Restvärdet för tjänstebilar är inget som bekymrar tjänstebilsförarna, men väl arbetsgivarna. I tabellen hittar vi Volvo V60 D3, Volvo V90 D4, Volvo XC60 D4 AWD, Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid, alla populära tjänstebilar.
– Tjänstebilsförarnas toppval har påfallande lika restvärden procentuellt sett. Det är praktiska och slitstarka bilar som passar de flesta, menar Markus Carlsson.

Modell Pris Pris efter 3 år
/6000 mil (kr)
Restvärde
efter 3 år (%)
Värdeminsking
3 år (kr)
Toyota Yaris 1,5 Hybrid 5dr (101 hk) 176 000 94 400 53,6 81 600
Kia Ceed 1,4 T-GDi SW (140 hk) 206 000 107 700 52,3 98 300
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports (122 hk) 235 000 133 500 56,8 101 500
Toyota C-HR 1,8 HSD (122 hk) 247 000 133 900 54,2 113 100
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI (95 hk) 214 000 98 700 46,1 115 300
Skoda Octavia 1,0 TSI Combi (115 hk) 221 000 99 800 45,2 121 200
Volkswagen Golf 1,0 TSI Sportscombi (115 hk) 232 000 109 100 47,0 122 900
Volvo XC40 D3 FWD (150 hk) 331 000 183 300 55,4 147 000
Volvo V60 D3 (150 hk) 324 000 174 500 53,8 149 500
Kia Niro Plug-in Hybrid (141 hk) 335 000 182 800 54,5 152 200
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion (190 hk) 377 000 192 700 51,1 184 300
Volvo XC60 D4 AWD (190 hk) 406 000 220 900 54,4 185 100
Kia Optima Plug-in Hybrid SW (205 hk) 416 000 214 200 51,5 201 800
Volvo V90 D4 (190 hk) 421 000 213 200 50,6 207 800
Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136 hk) 425 000 214 400 50,4 210 600
BMW 330e Sedan (292 hk) 482 000 262 300 54,4 219 700
Volkswagen Passat GTE Sportscombi (218 hk) 470 000 244 000 51,9 226 000
Audi A6 Avant 40 TDI quattro (204 hk) 483 000 250 900 51,9 232 100
BMW 520d xDrive Touring (190 hk) 478 000 244 300 51,1 233 700
Tesla Model 3 Long Range AWD 660 000 399 300 60,5 260 700

I tabellen ovan listas Sveriges 20 populäraste bilmodeller enligt ordningen lägst värdeminskning i kronor per 3 år. Det är inte förvånande att mindre modeller ligger i topp.

I tabellen nedan listas Sveriges 20 populäraste bilmodeller enligt ordningen högst andrahandsvärde i procent efter 3 år. Då står Tesla Model 3 i en klass för sig.

Modell Pris Pris efter 3 år
/6000 mil (kr)
Restvärde
efter 3 år (%)
Värdeminsking
3 år (kr)
Tesla Model 3 Long Range AWD 660 000 399 300 60,5 260 700
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports (122 hk) 235 000 133 500 56,8 101 500
Volvo XC40 D3 FWD (150 hk) 331 000 183 300 55,4 147 000
Kia Niro Plug-in Hybrid (141 hk) 335 000 182 800 54,5 152 200
Volvo XC60 D4 AWD (190 hk) 406 000 220 900 54,4 185 100
BMW 330e Sedan (292 hk) 482 000 262 300 54,4 219 700
Toyota C-HR 1,8 HSD (122 hk) 247 000 133 900 54,2 113 100
Volvo V60 D3 (150 hk) 324 000 174 500 53,8 149 500
Toyota Yaris 1,5 Hybrid 5dr (101 hk) 176 000 94 400 53,6 81 600
Kia Ceed 1,4 T-GDi SW (140 hk) 206 000 107 700 52,3 98 300
Volkswagen Passat GTE Sportscombi (218 hk) 470 000 244 000 51,9 226 000
Audi A6 Avant 40 TDI quattro (204 hk) 483 000 250 900 51,9 232 100
Kia Optima Plug-in Hybrid SW (205 hk) 416 000 214 200 51,5 201 800
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion (190 hk) 377 000 192 700 51,1 184 300
BMW 520d xDrive Touring (190 hk) 478 000 244 300 51,1 233 700
Volvo V90 D4 (190 hk) 421 000 213 200 50,6 207 800
Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136 hk) 425 000 214 400 50,4 210 600
Volkswagen Golf 1,0 TSI Sportscombi (115 hk) 232 000 109 100 47,0 122 900
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI (95 hk) 214 000 98 700 46,1 115 300
Skoda Octavia 1,0 TSI Combi (115 hk) 221 000 99 800 45,2 121 200

Ett starkt kort hos Tesla Model 3 är, som tidigare nämnt, låg driftkostnad som övriga bilar i listan har svårt att matcha.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer