För Nissan handlar satsningen på elbilar inte bara om att skapa utsläppsfria transporter. Nissans elbilar ska också bli en del av elnätet och kunna leverera el vid naturkatastrofer och nödläge. Ett 50-tal Nissan Leaf skickades till katastrofområdet efter tyfonen Hagibis i Japan för att leverera el.

Nissan har länge arbetat med sin tekniska lösning där elbilen kopplas till elnätet, så kallad Vehicle to Grid-teknik (V2G). Elbilens batteri blir då en del av elnätet och kan ta hand om överskottsenergi, från till exempel solpaneler och vindkraftverk, men också leverera energi när elnätet belastas hårt eller när det blir strömavbrott.

Matoko Fukua är produktspecialist för Nissans elbilar samt inom det övergripande projekt som Nissan döpt till Nissan Intelligent Mobility. Han berättar om hur Nissan fanns med som energileverantör efter tyfonen Hagibis framfart i Japan nyligen.
– Vi skickade ett 50-tal Nissan Leaf till katastrofområdet och de var med och levererade el. Tyfoner, jordbävningar eller orkaner är oundvikliga, de kommer att hända, i Japan. Därför måste vi utveckla ett robust samhälle som klarar den typen av katastrofer. Med elbilar kan vi vara med och hjälpa till och dela energi, berättar Fukua när vi intervjuar honom under Tokyo Motor Show.

LÄS MER: Nissan återanvänder batterier från elbilar i ny fabrik

Som ett exempel har Nissan räknat ut att en enda Nissan Leaf kan hålla igång en hiss som körs 38 våningar upp och ner mer än 100 gånger. Det kan vid en nödsituation eller strömavbrott rädda många människoliv.

I Japan har Nissan genomfört ett test tillsammans med telekomjätten NTT-West. Där installerade Nissan tvåvägsladdstolpar som gjorde att en av NTT-Wests större byggnader kunde både ladda elbilarna och plocka energi från bilarna vid behov. Tillsammans med en solcellsanläggning kapades förbrukningstopparna för hela byggnaden med närmare 30 kilowatt (kW) under dagens mest energiintensiva timmar. Byggnaden sänkte därmed sin elförbrukning och sitt klimatavtryck.

LÄS MER: Nissan Leaf-batterier driver Amsterdam Arena

I Japan är det inte möjligt att leverera el tillbaka till elnätet varför lösningen med elbilar kopplade till speciella byggnader är extra intressant. Enligt Nissans beräkningar förbrukar en japansk familj på fyra personer cirka tio kilowattimmar (kWh) per dygn. Därmed skulle elbilens batteri räcka till en knapp veckas förbrukning.

I Sverige kan en normalstor villa ha en total årsförbrukning på närmare 20 000 kWh vilket omräknat per dygn blir lägre än de flesta elbilars batterikapacitet. Det finns alltså gott om energi i elbilen för att kapa förbrukningstopparna. Kan sen elbilen laddas när det finns gott om el, som då också är billig, minskar belastningen på elnätet.
– I Japan är det här en förutsättning för att elnätet ska klara den ökade belastningen, säger Matoko Fukua.

LÄS MER: Nissan menar att batteriers livslängd är längre än elbilars

På flera håll i Sverige är elnätet redan i dag hårt belastat och med fler elbilar kopplade till byggnader och till och med elnät, minskar topparna.

Nissan ska inom kort genomföra ett test med en av Norges största fastighetsägare där elbilar kopplas till byggnaden för att minska förbrukningen under dygnets mest elintensiva timmar.

Hittills klarar bara elbilar med CHAdeMO-standard att skicka elkraft till ett nät eller en byggnad. Men redan under 2020 presenteras elbilar med en ny ISO-standard som gör det möjligt att plocka el från batteriet tillbaka till elnätet eller byggnaden.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer