Så ska biltillverkarna slippa böter från EU

Nya utsläppsregler i Europa riskerar att kosta bilbranschen miljardbelopp i böter. Tuffast är det för de största tillverkarna som säljer flest bilar men även Volvo Cars riskerar kraftiga böter om de inte klarar kraven.

Analysföretaget PA Consulting har studerat biltillverkarnas genomsnittliga för sålda bilmodellers utsläpp de senaste fem åren. Anledningen är förstås EU:s tuffare utsläppsregler som börjar gälla fullt ut från och med 2021. Men redan i år, 2020, måste hela 95 procent av tillverkarnas modellutbud klara nya 95-gramsgränsen. De tuffa reglerna kommer samtidigt som EU bytt mätmetod för utsläpp och numera använder den tuffare WLTP-metoden, som i sig ger högre förbrukning och utsläpp av koldioxid.

Enligt PA Consulting riskerar bilbranschen att tvingas betala närmare 150 miljarder kronor i böter – om inte utsläppssiffrorna dramatiskt sjunker 2020 jämfört med utsläppen 2018. Allra mest skulle Volkswagen betala, cirka 45 miljarder kronor, men även en tillverkare som Volvo Cars skulle drabbas hårt. Böterna är närmare 100 kronor per gram och bötesbeloppet räknas på hela modellutbudet, alltså samtliga bilar som sålts under kalenderåret. Enligt PA Consulting riskerar Volvo Cars böter till EU på 3,8 miljarder kronor

LÄS OCKSÅ: Så nära är biltillverkarna att nå 95 g/km

Men även om PA Consulting viftar med skyhöga bötesbelopp så har bilbranschen en plan. Så här ska de se till att inte behöva betala böter:

1 Köpa utsläppsrätter. Det är tillåtet att ”köpa” utsläppsrätter från andra tillverkare och det finns också ett utjämningssystem inom koncerner. Därmed kan en tillverkare som Tesla, som bara säljer nollutsläppsbilar enligt EU:s sätt att se på utsläpp, sälja sina kvoter om 95 gram per bil till någon annan tillverkare, FCA vill köpa. Och tillverkare kan också bolla utsläpp mellan sig inom koncerner.

2 Sälja elbilar. Det finns övergångsregler som gynnar de som hängt på elbilsracet. Varje såld elbil räknas dubbelt det första året och med en faktor på 1,67 för 2021 och 1,33 för 2022. Självklart är det därför som flera biltillverkare sett till att börja sälja elbilar 2020 och inte hade speciellt bråttom ut på marknaden förra året. Efter de första tre åren är de här faktorerna borta för elbilar som då räknas på samma sätt som alla andra.

3 Sluta sälja stora motorer. Flera tillverkare har plockat bort sina största motorer, de som släpper ut mest, ur modellprogrammet. Det blir alltså färre värstingmodeller från tillverkare som Mercedes, Audi och BMW.

4 Färre varianter. En tillverkare som BMW har i det närmaste halverat sitt utbud av motorer och växellådor vilket gör det lättare för BMW att hålla koll på sina snittutsläpp under året.

5 Dyrare utrustning. Extrautrustning kostar i form av högre vikt och därmed högre förbrukning och utsläpp. Vill du ha extrautrustning så kommer det att kosta mer än tidigare – det blir alltså större skillnad mellan de färdigpaketerade bilarna och de som har många tillägg. Därmed kommer fler bilar med lite utrustning att säljas.

6 Sälja fler laddhybrider. Alla laddhybrider ligger gott och väl under 95 gram koldioxid per kilometer vilket betyder att varje såld laddhybrid är en bra affär för en tillverkare. Vi kan alltså se fram emot stora rabatter och erbjudanden för laddhybrider och lite dyrare bensinare och dieslar under året.

7 Säljstopp. Biltillverkarna lär hålla ögonen på sina genomsnittliga utsläpp och framåt hösten kan det bli tal om att sluta sälja de modeller som släpper ut allra mest.

Flera bedömare tror att de här sju punkterna kommer att räcka för att tillverkarna ska slippa böter helt och hållet. Tidigare var det bara Fiat/Chrysler som ansågs ligga tydligt över snittgränsen men sedan FCA köpts upp av Peugeot/Citroën och dessutom träffat avtal med Tesla väntas även FCA klara kraven utan att betala böter.

LÄS OCKSÅ: EU siktar på ännu tuffare CO2-regler


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer