Med fler elbilar och laddhybrider på vägarna pratas det allt mer om laddtider och kapacitet vid laddstolpen. Audi har redan klart för sig hur laddningen ska kunna ske ännu snabbare och ännu effektivare. ”Tack vare en väl utvecklad temperaturhantering kan vi ladda batteriet snabbare och bättre”, säger Audis utvecklingsingenjör Silvia Gramlich.

Med nya drivlinor kommer nya mått på effektivitet och prestanda. För elbilar handlar en del av konkurrensen mellan tillverkarna om hur lång tid det tar att ladda batteriet. Alla elbilar är försedda med någon form av ombordladdare som avgör med vilken effekt batteriet kan laddas, alltså hur snabbt det kan laddas.
Audi har satsat på två typer av laddning i sina e-tron-bilar och strategin skvallrar lite om åt vilket håll utvecklingen går. För långsam hemmaladdning har Audi valt trefasladdning med en effekt på 11 kW (kilowatt). Trefasladdning har blivit något av en standard på nyare bilar och tillåter en relativt snabb laddning även hemma. Enligt Audis uppgifter kan e-trons batteri laddas från tomt till fullt på nio timmar.

Men det är sällan batteriet är helt tomt varför laddning med 11 kW hemma över natten ofta räcker för att fylla batteriet. Långsamladdning ställer inga större krav på bilens batteri, här handlar det mer om vilken effekt fastigheten klarar av på ett säkert sätt.
Utmaningen för elbilarna kommer vid snabbladdning. Här använder Audi likströmsladdning på upp till 150 kW. Nu är det inte speciellt många laddplatser som klarar att leverera den effekten men i takt med att laddinfrastrukturen byggs ut längs våra större vägar blir det fler och fler laddplatser med så hög, eller högre, effekt.

Audi e-tron batteri

Foto: Audi

Batteripaketet som är placerat i golvstrukturen hos Audi e-tron.

Hur din elbil hanterar snabbladdning är av stor vikt för att kunna räkna ut hur snabbt du kan ladda när du ska göra kortare stopp.
Enligt Audi klarar deras e-tron-bilar att ladda el som räcker i cirka elva mil på tio minuter, förutsatt att laddningen sker mellan 5 och 80 procent av ett fyllt batteri.

– Det är inte bara den maximala effekten som bilen klarar av som är viktig utan också hur laddkurvan ser ut, alltså hur lång tid batteriet kan ta emot full effekt. Flera av våra konkurrenter nämner höga effektsiffror men ofta droppar effekten av rätt snabbt. Vi har en något lägre maximal effekt men den kan ligga kvar högre under en längre tid, det gör att batteriet kan fyllas snabbare, säger Silvia Gramlich.

TEST: Så bra är Audi e-tron

Silvia Gramlich Audi

Foto: Audi

Silvia Gramlich är utvecklingsingenjör på Audi, med laddeffektivitet som en av sina specialområden.

Det räcker alltså inte med att veta bilens maximala laddeffekt utan också hur själva laddkurvan ser ut. Enligt Audis uppgifter är också e-tron-bilarna effektivare vid laddning mellan 80 och 100 procent.
För att klara en effektiv snabbladdning har Audi utvecklat ett effektiv system för att hantera temperaturen. Batteripaketet omsluts av totalt 40 meter slang och 22 liter vätska i fyra olika slingor. Systemet kan värma batteriet till rätt arbetstemperatur men också kyla ner det när det snabbladdas. Att battericellerna blir varma är det största problemet vid snabbladdning och ett väl utvecklat temperatursystem är en förutsättning för att batteriet ska kunna laddas på ett bra sätt men också att batteriet fungerar i såväl kallt som varmt klimat.

Audi e-tron batteri

Foto: Audi

Audi e-tron finns i dag med två batteristorlekar; 71 (64,7 netto) och 95 (86,5 netto) kilowattimmar (kWh). Det stora batteriet tidigare en nettokapacitet på 83,6 kWh, något vi skrev om i fjol.

Förutom att utveckla effektivare kyl- och värmesystem arbetar batteritillverkarna med att designa nya celler som klarar att laddas snabbare. Även mjukvaran för att sköta upp- och urladdning utvecklas och Silvia Gramlich tror att nästa generation battericeller kommer att bli ännu bättre på att ta emot laddning.
Audi vill inte avslöja vilket som är målet för snabbladdning, hur snabbt det måste gå för att elbilskunderna ska vara nöjda. Mycket avgörs också av hur bra laddinfrastrukturen är, vilken effekt laddstolpen till slut erbjuder.
Audi och andra tillverkare arbetar också med att utveckla programvara som förbereder batteriet för laddning. Med hjälp av bilens GPS kan bilen förbereda batteriet redan innan du kommer till laddstolpen så att batteriet har rätt temperatur för effektiv laddning.

Så ska elbilen laddas snabbare

  • Fler laddstolpar med hög laddeffekt.
  • Bättre battericeller som kan ta emot hög effekt.
  • Smartare programvara som laddar cellerna på bästa sätt.
  • Programvara som ställer in rätt arbetstemperatur på batteriet.
  • Bättre värme- och kylsystem i och runt battericellerna.
  • Bättre programvara som laddar battericellerna individuellt.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer