Volvo Cars valde operativsystem från Google till sina nya bilmodeller. Mercedes valde en annan väg. Redan 2018 visades det egna operativsystemet MBUX till nya A-klass. Så här tänker sig Mercedes få tillbaka pengarna som investerats.

Med fler uppkopplade och självkörande elbilar på vägarna måste biltillverkarna hitta nya sätt att tjäna pengar. Elbilarna kräver inte lika mycket service och underhåll och branschens affärsmodell måste byggas om. I dag tjänar tillverkarna 80 procent av alla intäkter från en bilmodell efter nybilsköpet, men denna del av intäkterna väntas minska kraftigt när elektrifieringen och de nya assistanssystemen slår igenom på allvar.

Ett eget operativsystem och försäljning av tjänster är enligt flera tillverkare ett sätt att tjäna nya pengar. Mercedes valde att utveckla ett eget operativsystem för att kunna ta till sig en så stor del av de nya intäkterna som möjligt. Operativsystemet MBUX presenterades i nya A-klass 2018 och finns nu i samtliga nya Mercedes-bilar.
MBUX tillåter uppdateringar över Internet, något som bland annat Tesla använt under lång tid, vilket bäddar för att kunna sälja tilläggstjänster. De uppkopplade bilarna kan också användas för att sälja tjänster och att använda röststyrning på ett nytt sätt. Föraren kan i praktiken prata med bilen och köpa och beställa varor och tjänster.

Enligt branschbedömare kommer omsättningen för mjuk- och hårdvara samt nya AI-system i bilarna att omsätta cirka 210 miljarder kronor om fem år, en ökning från 16 miljarder kronor i år.
Mercedes chef för service och tjänster där bilen interagerar med föraren heter Nils Schanz. I en intervju med bilsajten Autocar förklarar Schanz att Mercedes hoppas tjäna mer pengar på de nya tjänsterna än på bilförsäljningen i sig.

– Det är det vi siktar på och det är därför vi investerar så mycket pengar inom det området, säger Schanz.

Planen är inte att bilägarna ska behöva betala för de nya tjänsterna. I stället vill Mercedes teckna partnerskap med andra leverantörer, som till exempel Yelp, Tripadvisor och Apple Music. De här leverantörerna kan tvingas betala för att få komma i kontakt med Mercedes-ägarna.
Mercedes har också utvecklat ett eget röststyrningssystem som enligt Schanz kommer att förbättra säkerheten i bilarna. Förarna ska inte behöva använda knappar eller bildskärmar för att sköta och styra funktioner i bilen.
Att se på tv i bilen är ytterligare en tjänst som Mercedes vill utveckla och då troligen tillsammans med de vanliga tv-leverantörerna.

Geely som är storägare i Daimler samt heläger Volvo Cars vill se fler samarbeten inom koncernen. Volvo Cars har valt operativsystem från Google i sina nya bilar men kan komma att samarbeta med Mercedes och Daimler gällande teknik för självkörande bilar och i förlängningen även med bilarnas hela tekniska plattform, vilket i så fall inkluderar operativsystemet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer