Så tvingas Volvo spara efter coronakrisen

Volvo Cars bilfabriker har öppnats igen. Men coronakrisen kommer att påverka företaget under lång tid. Flera projekt kan komma att strykas när Volvo ska jaga kostnader.

Efter flera veckors stopp ska Volvo Cars nu öppna sina bilfabriker i Sverige och Belgien. Det blir inte full produktion direkt och fabrikerna kommer att behöva anpassas för att minska risken för smittspridning. Coronakrisen kommer också att påverka Volvo Cars utvecklingsavdelning.

– Det finns tusentals projekt och studier hos forsknings- och utvecklingsavdelningarna och vi behöver gå igenom och se vilka av de här som kommer att överleva, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en intervju med branschtidningen Automotive News.

Volvo kommer till och med att se över vissa modelluppdateringar i sin jakt på kostnader för att lindra effekterna av krisen. Volvo står mitt i färdigställandet av en ny plattform för de större bilarna och ett ansiktslyft av den populära suven XC60 är nära. Även XC40 ska uppdateras inom något år och det har viskats om planer på att visa en mindre suv och en kombi på den lilla 40-plattformen CMA.

Även andra tillverkare väntas tvinga se över sina utvecklingskostnader och budgetar för nya modeller. Analysföretaget IHS Markit beräknar att utvecklingsbudgeten för bilindustrin totalt kommer att minska med 17 procent i år och 12 procent nästa år.
IHS Markit har frågat totalt 140 underleverantörer och biltillverkare i Europa, Nordamerika och Asien. 28 procent av de tillfrågade svarade att vinsten kommer att påverkas under en längre tid än under det kommande året. Företagen svarade att flera projekt som nu lagts på externa ingenjörsföretag kommer att tvingas plockas tillbaka. IHS Markit noterade också att det blir tufft för nya företag inom spetsteknik som lidar och teknik för självkörande bilar.
Ett exempel är Volvo Cars och Veoneer som nyligen skrotade det gemensamma företaget Zenuity för att flytta tillbaka olika till respektive moderföretag

– Elektrifiering och självkörande bilar är vår framtid och den utvecklingen är verkligen prioriterad, säger dock Håkan Samuelsson och fortsätter:

– Alla förändringar där kommer att äventyra vår strategi så de kommer att vara skyddade.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer