Saab 9-3 och 9-5 återkallas på grund av livsfarliga krockkuddar

Företaget Saab må vara dött, men bilarna är det inte. I dag meddelar General Motors att de återkallar Saab-modellerna 9-3 och 9-5 på grund av den stora krockkuddeskandalen med Takata.

Den stora skandalen med dödliga krockkuddar från japanska säkerhetstillverkaren Takata har redan lett till att miljontals bilar av olika märken har återkallats världen över. Takata själva har deklarerat att 34 miljoner bilar ses som defekta. Bland de hårdast drabbade återfinns Honda, Toyota, Nissan och Mazda – biltillverkare sedermera har gett Takata kalla handen och letar efter substitut, bland annat hos svenska Autoliv som tillverkar bland annat krockkuddar. Även stora tillverkare som Ford, BMW, Mercedes och Volkswagen är drabbade.

Nu drabbas även Saab av krockkuddeskandalen där utlösande krockkuddar har slungat iväg metallsplitter. Hittills har defekten krävt minst tio liv.
General Motors, som ägde Saab innan Victor Muller tog över för nästan exakt sex år sedan, meddelar i dag att 200 000 bilar av märkena Saab och Saturn återkallas på grund av potentiellt livsfarliga krockkuddar. Hur många av dessa bilar som är Saab är okänt, men det lär röra sig om tiotusentals, kanske ännu fler.

Nya Saab 9-5 gen 2

Nya Saab 9-5 kan vara drabbad av återkallelsen. Modellen började säljas sommaren 2010.

Modellerna som berörs är 9-3 av årsmodell 2003 till och med 2011 samt 9-5 av årsmodell 2010 och 2011. Vad gäller 9-5:an kan det alltså röra sig om både gamla modellen och den nya som inte hann tillverkas i speciellt många exemplar. Av årsmodellerna att döma är det lätt att tänka sig att endast nya 9-5 är drabbad, men gamla 9-5 i kombiutförande tillverkades till och med februari 2010 och med amerikansk modellårsstruktur i åtanke lär det röra sig om gamla modellen.
Krockkuddetypen i dessa bilar är Takatas PSDI-5 på förarsidan. Det sägs att inga skador eller dödsfall har registrerats för denna kudde i Saab- och Saturn-bilar.

De Saab-bilar som återkallas rullar alla i USA och Kanada, länder där återkallelser duggar tätt. Om Saab 9-3 och 9-5 ska återkallas i Europa vet vi inte, men märkligt vore det om så inte är fallet eftersom det med all sannolikhet sitter samma krockkuddar i Saab-bilar oavsett vilken sida om Atlanten de såldes.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer