Hans Hedberg provkör Saabs allra senaste modell. Platsen för provkörningen är passande nog Swedenburg i USA. Lever Saab 9-4X upp till förväntningarna?

– Absolut, det här är kanske inte världens bästa bil, men definitivt Saabs bästa bil. Det tog sin tid för den att komma men Trollhättans crossover levererar på många plan. Som vanligt när det gäller Saab handlar det inte bara om en ny modell, 9-4X är något av en ödesvagn för Saab. Som tur är känns den mer flipp än flopp.

USA blir förstås en viktig marknad för nya Saaben, hur passar 9-4X in där borta?
– Jag kör på sexfiliga highways blandat med snirkliga vägar runt vindistrikten här i Virginia och det känns som att den passar perfekt. Bilen är pärlvit och sticker verkligen ut på ett bra sätt. Det mesta är king size här och 9-4X känns inte alls fläskig, trots att den tillhör de större i segmentet.

Hur är det med motorerna?
– Eftersom GM under utvecklingsarbetet satte stopp för dieselmotorer i 9-4X får vi nöja oss med två bensinmotorer. 3,0i V6 är instegsversion medan Turbo6 Aero XWD är värstingen som väntas bli mest populär. 3,0i med framhjulsdrift för cirka 375 000 kronor känns som en konkurrenskraftig konstellation och jag hoppas att den kommer till Sverige.

Hur vill du sammanfatta 9-4X?
– Det är nog den bästa Saaben jag har kört hittills. Om man jämför med konkurrenterna så är den inte riktigt lika vass som BMW X3 som är bästa i alla kategorier men Saaben är definitivt roligare att köra än Volvo XC60. Mer får du veta när du läser nästa nummer av Teknikens Värld (nr 12).

Läs mer

    Visa kommentarer