Nu är Saab äntligen färdiga med sluttesterna av nya 9-5. Saabs utvecklingsingenjör Peter Johansson och hans arbetslag har kört 15 testbilar mer än 500 000 kilometer för att hitta de perfekta inställningarna.

500 000 kilometer, 50 000 mil eller 12 varv runt jorden. Siffrorna är svåra att greppa men det är i alla fall den sträcka som har behövts för att färdigställa nya Saab 9-5. Den för Saab livsviktiga bilen har körts i allt från bitande kyla i norra Sverige till stekande hetta i södra Spanien. Men nu är det över, nya 9-5 är färdigtestad.

Arbetet har letts av utvecklingsingenjör Peter Johansson som har starka kopplingar till Saab. Hans farfar gjorde verktygen till de första Saabar som byggdes för drygt 60 år sedan och hans far Sigge arbetade inom Saabs tävlingsavdelning. Nu har Peter gjort de sista finputsningarna på nya 9-5.
– Jag är säker på att de båda skulle vara mycket imponerade av vad vi har åstadkommit med nya 9-5. Den är utan tvekan den mest fulländade och avancerade bil Saab någonsin har gjort. Jag längtar efter att kunderna ska få sätta sig bakom ratten och se om de tycker lika mycket om att köra den som vi gör, säger Peter Johansson.

Under de tolv varven runt jordklotet har testteamet optimerat framhjulsdrift, fyrhjulsdrift, olika inställningar på det adaptiva chassit, två olika system för styrningen samt bromsar, olika hjul, däck och inte minst de olika drivlinorna. Testerna har körts i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien och Italien. 9-5:an har även fått sträcka ut på Nürburgrings nordslinga och höghastighetsbanan i Nardo, Italien. Men den viktigaste teststräckan har varit en tio kilometer lång skogsväg utanför Arjeplog i norra Sverige. Sträckan beskrivs som en berg- och dalbana med branta nedförsbackar, krön, nedförslut och feldoserade kurvor som testar bilen till max. Saab är ensamma om att använda just den här banna.
– Efter varje ändring vi har gjort så har vi återvänt till den här banan för att se om köregenskaperna är rätt. Om någonting är fel så upptäcks det där, säger Peter Johansson.

Under testarbetets gång har testteamet hållit regelbundna utvärderingsmöten med anställda inom Saab-organisationen. Det är inte bara tesförarna som har kört Saaben utan även personer från andra avdelningar som sedan har fått komma med synpunkter.
– I det här avseendet arbetar vi lite annorlunda inom Saab. Vi vill involvera kollegor från andra avdelningar, speciellt från utveckling och design. De kan då själva uppleva resultatet av deras arbete och deras respons är viktig i finslipningsprocessen, säger Peter Johansson.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer