Vi har redan visat er Saab 9000 Cabriolet som aldrig blev verklighet. En annan 9000 som aldrig blev av är coupéversionen.

En av Saabs viktigaste modeller genom tiderna är utan tvekan 9000. Efter många års förberedelse, planering och arbete stod modellen klar 1984 och slog världen med häpnad. Saab hade nämligen byggt en stor bil med tvärställd motor, goda utrymmen och finfina köregenskaper. Inte undra på att den 1985 vann titeln Årets prestigebil i Frankrike.

Trots modellens framfart byggde Saab aldrig något annat än en femdörrars halvkombi (CC) och en fyrdörrars sedan (CD). Saab hade eventuellt kunnat profitera mer på 9000 genom att släppa fler karossversioner. Det såddes små frön som skulle ha kunnat mynnat ut i andra 9000-varianter, men de styrande i företaget lade ofta olika projekt i malpåse ganska omgående. Två sådana frön är Saab 9000 Cabriolet, som vi berättade om för er för ett par år sedan, och Saab 9000 Coupé som denna artikel handlar om.

Saab 9000 Coupé Prototyp

1989 förvandlade American Sunroof Company (ASC), som tidigare tagit fram första prototypen till 900 Cabriolet tillsammans med Robert J. Sinclair som var vd för Saab-Scania of America mellan 1979 och 1991, en 9000 CD Turbo till en coupé genom att flytta B-stolparna, tillverka nya längre dörrar och nya sidofönster, bygga om C-stolarna samt genom att anpassa interiören för coupékarossen.
För att få den att sticka ut ännu lite mer sänktes chassit med nästan fem centimeter och ett spoilerpaket monterades tillsammans med 16-tumsfälgar med 225-sulor. Hela bilen och alla detaljer lackerades i kulören Black Cherry monochromatic.

Saab 9000 Coupé Prototyp

Bilen visades upp vid olika Saab-evenemang under 1990-talet och drog tydligen en hel del intresse till sig. Men Saab-ledningen fastnade inte riktigt för modellen och lade projektet på is. Projektet att bygga denna unika prototyp beräknas ha kostat mellan 2 och 2,5 miljoner kronor.

Under 2008 var coupéprototypen till salu. Om den såldes och i så fall till vilket pris är för oss okänt.

LÄS OCKSÅ: Historien om Saab 9000

Visa kommentarer