På tisdagen kom, mitt i allt elände, ett positivt besked för Saab. Kinesiska myndigheter på provinsnivå har gett sitt godkännande till att Pang Da och Youngman går in som delägare. Kan detta förhindra en konkurs?

Saabs konkursförhandling ska hållas 26 september. Vänersborgs tingsrätt har fullt upp med att registrera de 892 inkomna konkursansökningarna. Det ser mörkt ut för Saab, inte minst sedan tingsrättens nej till rekonstruktion som utfärdades förra veckan.
Saab lämnade i går eftermiddag in en överklagan till hovrätten som de nu hoppas ska ändra tingsrättens beslut och därmed få till stånd en rekonstruktion som ger företaget lite andrum. Då skulle man slippa konkurshot och i stället kunna fokusera på finansieringen den närmaste tiden, inte minst de uteblivna löneutbetalningarna till de anställda.

Saab kan mycket väl ha fått ett ess i rockärmen som kan få hovrätten att ta deras parti. I dag fick Saab besked från Kina att man på provinsnivå fått klartecken till att låta Pang Da och Youngman gå in som delägare i Saab och därmed frigöra kraftigt kapital – närmare bestämt motsvarande 2,2 miljarder kronor i ett första skede. Pengar som kan täcka kostnader för åtminstone en överskådlig framtid.

Men än är inte allt guld och gröna skogar. Kvarstår gör att affären godkänns på nationell nivå i Kina, det vill säga av Nationella utvecklings- och reformkommissionen, förkortat NDRC.
Att affären i dag blivit godkänd på provinsnivå – och även tidigare på lokal nivå – påverkar förmodligen NDRC i positiv riktning, men ändå kvarstår mycket för att de ska stämpla dokumenten med godkänd-stämpeln. NDRC kommer att granska alla för- och nackdelar med Saab och vilka konsekvenser ett delägande i det svenska företaget kan få. En av de tyngsta positiva argumenten är att kineserna kommer över teknik från Saab som de gärna vill ha gräddfil till, bland annat nästa generation 9-3. Men frågan är om det är ett tillräckligt tungt skäl för ett godkännande.

Det beräknas ta NDRC drygt en månad att ge sin syn på saken – godkänna eller icke. Men så var det ju det här med konkursförhandlingarna som är redan om knappt två veckor. Det är mycket som ska klaffa och frågan är om hovrätten ser dagens positiva nyheter som tillräckliga för att medge rekonstruktion som därmed undanröjer konkurshoten. Tingsrätten tyckte de tidigare kinesiska medgivandet var för vaga för att rädda Saab.

Visa kommentarer